У неділю, першого червня, Служба безпеки України провела унікальну операцію "Павутина", в рамках якої за допомогою 117 дронів завдала нищівних ударів по аеродромах РФ, де базуються стратегічні бомбардувальники.
Джерела УНІАН повідомляють про ураження 41 російського літака стратегічної авіації у рамках операції, яку готували понад півтора року. Реалізовував задум голова Служби Василь Малюк разом з колективом СБУ.
"Вражено 34% стратегічних носіїв крилатих ракет на основних аеродромах базування рф", – заявили пізніше у Службі безпеки. Орієнтовну вартість стратегічної авіації, яка була поцілена дронами, оцінюють у 7 мільярдів доларів.
Серед уражених цілей називали транспортники, літаки далекого радіолокаційного виявлення та управління, дальні бомбардувальники Ту-22М3 ну і, нарешті, головний "приз" – стратегічні бомбардувальники Ту-95, які запускають крилаті ракети по Україні.
Майже одразу в мережу виклали кадри задимлення поблизу аеродромів "Біла" (Іркутська область) та "Оленья" (Мурманська область). Також з’явилась інформація щодо атаки на авіабазу "Дягілєво", яка знаходиться у Рязанській області. "Вишенькою на торті" стали кадри атаки бомбардувальників Ту-95 за допомогою FPV-дронів на авіабазі "Оленья" в Оленегорську. На іншому ролику можна побачити, як FPV-дрони вилітають безпосередньо з фури, що стояла неподалік від потенційних цілей. Відео вмить розлетілися соцмережами.
"Повний провал структур аеродромів стратегічної авіації, що відповідали за охорону. Ні ангарів, ні РЕБа, ні охорони зі стрілецькою зброєю", – жаліються росіяни.
Дійсно, на доволі короткому ролику ми не бачимо спроб перехопити БПЛА. Натомість спостерігаємо комічні шини на бомбардувальниках стратегічної авіації, які, за задумом, мали їх врятувати.
Звісно, що вони не впоралися із завданням. На кадрах видно палаючі Ту-95, а також момент удару по одному з бомбардувальників. Окрім цього, можна бачити уражений старий тактичний військово-транспортний літак Ан-12.
За даними моніторингового каналу Tracking, що проаналізував знімки, станом на зараз вже можна підтвердити знищення щонайменше двох Ту-95МС та одного Ан-12, а також пошкодження двох Ту-95МС на авіабазі "Оленья". На "Білій" є підтвердження пошкодження двох бортів Ту-22М3 та трьох - Ту-95МС.
"Осінтери" продовжують аналізувати знімки та уточнювати дані.
І навіть ті втрати, які є підтвердженими на поточний момент (не кажучи вже про фантастичні цифри у 41 пошкоджений літак) - колосальні втрати для Росії.
Мова йде про найбільші разові втрати стратегічної авіації росіян під час війни, а також перший випадок знищення Ту-95.
Справа в тому, що ці літаки не входять у повітряний простір України, що унеможливлює їх пряме знищення. Літаки запускають крилаті ракети типу Х-101 з дуже великої відстані. Ракета має дальність більше 2000 км, тоді як ЗРК Patriot може знищувати цілі на дальності до 160 км. Європейські ЗРК мають ще меншу дальність.
Оцінити стан постраждалих літаків доволі важно, але характер ушкоджень дозволяє казати про можливе повне знищення крилатих машин. Вочевидь, пошкоджень зазнали силова установка, фюзеляж, електронні системи, шасі.
За деякими даними, літаки були споряджені ракетами Х-101 та готувалися до ударів по Україні. У цьому випадку можлива була детонація їх бойових частин, кожна з яких складає 400 кілограмів (один Ту-95 може нести до восьми ракет Х-101 на зовнішній підвісці).
Існує тільки одна обставина, яка може змусити росіян спробувати відновити пошкоджені "Ту" – це відсутність нових бортів, які могли б їх замінити. Справа в тому, що Росія давно не виробляє ці літаки, обмежуючись модернізацією вже існуючих.
Сам Ту-95 є дуже старим бомбардувальником, який почали виготовляти ще у 1955 році. За всі роки виробили близько 500 машин різних версій, проте зараз їх загальна кількість є набагато меншою.
Загалом російський флот стратегічних бомбардувальників нараховував (до 1 червня):
- Ту-95МС/Ту-95МСМ – близько 60;
- Ту-160/Ту-160М – близько 16;
- Ту-22М3 – близько 55.
З цієї кількості добре, якщо половина знаходиться у бойовій готовності, адже старі машини потребують постійного ремонту та відповідного обслуговування.
Варто також додати, що Ту-22М3 не є "стратегічними" у повному сенсі цього слова та виступають носіями аеробалістичних ракет Х-22/Х-32, які мають доволі низьку точність (це особливо стосується старої протикорабельної Х-22).
Використовувати Х-101 вони, вочевидь, не вміють. Принаймні три літаки цього типу було втрачено у російсько-українській війні.
Таким чином, якщо казати про "стратегів", то станом на початок року росіяни мали приблизно 30 боєготових літаків Ту-95 та з десяток боєготових Ту-160 (це у кращому випадку).
Саме тому втрата навіть кількох машин є дуже болючою. Не кажучи вже про десятки, про які звітують у СБУ.
На сьогодні Москва не має можливостей компенсувати втрачені літаки, адже просто не в змозі їх виробляти.
Це стосується і літаків Ту-160. Кілька нових Ту-160, побудованих за останні роки, насправді є машинами, виробленими зі старих радянських запасів.
Тобто, незважаючи на гучні заяви, РФ так і не змогла довести, що здатна виготовляти нові стратегічні бомбардувальники, тоді як вік побудованих машин здебільшого становить багато десятиліть.
Які плани мають росіяни щодо стратегічної авіації?
Єдиною надією Москви залишається так званий ПАК ДА (Перспективний авіаційний комплекс дальньої авіації). Його головною особливістю є те, що це повністю новий літак, який не є модернізацією Ту-95, Ту-160 або Ту-22М3. І при цьому має у перспективі замінити всі ці машини.
З технічного боку, це бомбардувальник-"невидимка", концептуально близький до американських стелсів – тобто, літаків B-2 Spirit та B-21 Raider. Втім, на відміну від американських "візаві", ПАК ДА не виконав жодного польоту. Ми навіть не бачили випробувань літака на злітно-посадковій смузі.
Це при тому, що розробляють його, як мінімум, з 2009 року, а почати його експлуатацію хотіли у 2027 році (такий собі військово-промисловий ескапізм).
Однією з головних проблем у випадку із ПАК ДА є нездатність росіян будувати повноцінні стелси (без малопомітності проєкт втрачає всякий сенс). Це добре видно на прикладі літака Су-57, який хоча і декларувався як "невидимка", але де-факто виявився звичайним винищувачем покоління 4+. Який хоча і схожий на стелс за своїм форм-фактором, але ні в чому іншому не відповідає вимогам, які ставлять до малопомітних машин.
...1 червня російські вояки святкували День військово-транспортної авіації. Схоже, українське привітання вони запам'ятають надовго.