Україна зіштовхнеться з багатьма викликами під час оновлення свого авіапарку.
Україна планує посилити свої Повітряні сили ЗСУ сотнями нових літаків. Зокрема йдеться про середньо- та довгострокову перспективу, а також оголошені обсяги у 150 шведських літаків JAS 39 Gripen E від Saab, та/або 100 французьких літаків Rafale від Dassault. Попри те, що наразі контрактів на постачання цих літаків для України не укладено, в будь-якому разі йдеться про величезні проєкти, які мають багато нюансів, труднощів та викликів, пише Defense Express.
За словами експертів, оновлення ПС ЗСУ буде вимагати багато речей, а саме від навчання пілотів і техніків до розбудови інфраструктури разом з новими ангарами.
"Бо вже ж з часів повномасштабного вторгнення РФ в Україну в лютому 2022 року був привід після одного з ворожих ударів по аеродрому під Миргородом поговорити про те, чому українські Су-27 стоять просто неба, а не в укриттях - і відповідь на питання досить проста й полягає в тому, що як мінімум на цій авіабазі немає укриттів, в які б "вліз" цей літак. Тому одним з актуальних питань може бути - а чи "влізуть" ті, чи інші західні літаки в ті укриття, які є зараз на наших аеродромах і були розбудовані ще за радянських часів", - поцікавилися аналітики.
Як наголосили у Defense Express, якщо говорити про Gripen E, то він є досить компактним літаком порівняно з іншими машинами. За даними, які опубліковані на офіційному сайті Saab, довжина літака становить 15,2 м, а розмах крил - 8,6 м, тоді як висота в офіційних джерелах не повідомляється, однак експерти кажуть, що вона сягає до 4,5 м.
Водночас Rafale є досить великим винищувачем. Як зазначають у Dassault, його довжина становить 15,3 м, розмах крил - 10,9 м, а висота - 5,3 м.
"І якщо ми говоримо про укриття, то за радянські часи наймасовішими були аркові укриття типу 2А13 (АУ-13), які мають ширину у 12,9 м і довжину у 28 м, тож Rafale цілком підходить під ці параметри", - вважають експерти.
Проте у відкритих джерелах немає інформації про висоту цих укриттів. За словами аналітиків, якщо вони будувалися для МіГ-23, то Rafale у них також мають поміститися.
"Попри це все, актуальним для нас також є питання будівництва більшої кількості нових укриттів на аеродромах, і тут доречно буде згадати приклад Сербії, яка якраз у 2024 році підтвердила інформацію про будівництво нових ангарів для винищувачів Rafale, 12 одиниць яких ця країна замовила для своїх повітряних сил у серпні того ж року", - нагадали у матеріалі.
Водночас, як пишуть аналітики, будівництво нових ангарів під Rafale у Сербії затягнеться на кілька років, а сума такого зведення складає понад 17 млн євро.
"Можна також згадати приклад Хорватії, яка на розбудову інфраструктури витратила 37 млн євро - у цю суму входять як захисні укриття, так і приміщення для проведення обслуговування літаків, а також розташування тренажерів під Rafale", - підсумували в Defense Express.
Раніше в Defence Express порахували, скільки Україна заплатить за 100 бортів Rafale. За їхніми словами, якщо Rafale коштує 225 млн євро - загальна вартість обслуговування буде близько 500 млн євро на літак за весь цикл (≈12,5 млн євро щороку).
Однак, за словами експертів, зараз черга на виробництво розтягнута майже на 9 років, тому Dassault доведеться або різко нарощувати темпи, або переглядати пріоритети клієнтів.
Водночас експерт пояснив, чи можуть винищувачі Rafale "потягатися" з авіацією РФ. За його словами, якщо Україна отримає такі літаки, то за рівнем озброєння зможе зрівнятися з Росією.