У скільки Україні обійдуться 100 бортів Rafale / Фото - Armée de l'Air et de l'Espace

Україна планує придбати 100 французьких винищувачів Rafale — про це оголосив президент Володимир Зеленський 17 листопада, підписавши декларацію про оборонне співробітництво з Францією. Йдеться не про готовий контракт, а про рамкову домовленість, що охоплює також системи ППО SAMP-T та авіаційне озброєння.

Defence Express оцінив, у скільки обійдеться цей мегапроєкт — як із точки зору вартості самих літаків, так і їхнього обслуговування.

Ціна винищувачів Rafale F4

Україна планує отримати найновішу версію літака — Rafale F4, з постачанням до 2035 року. Але вже зараз черга на виробництво розтягнута майже на 9 років, тож Dassault доведеться або різко нарощувати темпи, або переглядати пріоритети клієнтів.

Відео дня

Останні орієнтири вартості:

- Сербія у 2024 році замовила 12 Rafale F4 за 2,7 млрд євро — приблизно 225 млн євро за літак у комплексному пакеті.

- Індія у 2025 році: 26 палубних Rafale M за 7,41 млрд євро — приблизно 285 млн євро за одиницю (дорожче через корабельну модифікацію).

З огляду на це, розрахунок для України виглядає так:

  • 100 Rafale F4 × 225 млн євро ≈ 22,5 млрд євро (комплексне постачання з озброєнням, обладнанням та підтримкою).

Ціни для Греції та Хорватії від 2020–2021 років уже не актуальні — там ішлося про вживані літаки та докризовий ринок озброєнь.

Скільки коштуватиме експлуатація Rafale

Купівля — лише частина витрат. Основне навантаження приходиться на обслуговування протягом десятиліть.

За дослідженням Aviation Week (2023):

  • вартість однієї льотної години Rafale — 31,2 тис. доларів
  • 18 тис. — технічне обслуговування
  • 13,2 тис. — експлуатаційні витрати

Розрахунок проводився для парку з 100 літаків, 200 годин на рік на кожен. Існують оцінки і дешевші — 16–20 тис. доларів за годину, але вони не включають повний життєвий цикл.

Найпростіше скористатися емпіричним правилом: ціна літака = лише третина загальних витрат за 40 років служби.

Отже, якщо Rafale коштує 225 млн євро - загальна вартість обслуговування буде близько 500 млн євро на літак за весь цикл (≈12,5 млн євро щороку).

Для парку зі 100 машин:

  • обслуговування: близько 50 млрд євро за 40 років
  • закупівля: ≈22,5 млрд євро

Разом: понад 70 млрд євро в довгостроковій перспективі.

Посилення авіапарку - останні новини

Нагадаємо, що Україна також розглядає закупівлю понад 100 шведських Gripen. Попередні оцінки показують, що їхній життєвий цикл дешевший, але Rafale має ширші можливості для ударів і глибоких операцій.

Прем’єр-міністр Швеції Ульф Крістерссон висловлював переконання, що не раніше, ніж через три роки, Україна отримає першу партію літаків Gripen. Він додав, що одною партією усі 150 літаків не вдасться поставити. 

Вас також можуть зацікавити новини: