REUTERS

Збройні сили Нідерландів готували загін для відправки в Україну. Їхньою метою було повернути додому тіла пасажирів, які загинули після знищення малайзійського авіалайнера на рейсі MH17. Тисячі озброєних солдатів були готові сісти на транспортний літак й вирушити на Донбас, де відбулася катастрофа.

Але, як пише De Telegraaf, операцію скасували в останній момент. Озброєні люди потрапили під об’єктиви одразу ж, коли новини з місця катастрофи, яка сталася 17 липня 2014 року, почали надходити в Нідерланди. На перших знімках зі Сходу України було видно, як російські бойовики, під чиїм контролем було місце падіння літака Malaysia Airlines, ходили серед уламків, шукаючи цінні речі й замітаючи всі сліди, які б могли вказати на причину драми. Прем’єр-міністр Нідерландів Марк Рютте жорстко засудив це наступного дня.

«Це абсолютно огидно», - сказав голова нідерландського уряду.

Відео дня

Читайте такожСправа МН17: прокуратура Нідерландів пред'явила звинувачення чотирьом фігурантам

Громадськості він здавався слабким, тому що кілька днів ситуація лишалася незмінною. Бойовики прибрали тіла подалі від літньої спеки й склали їх у морозильних камерах у вагонах. А потім вони використали загиблих як інструмент на переговорах. Поки бойовики так званої «ДНР» і уряд України сперечалися за тіла, в Нідерландах зростав соціальний тиск з вимогою відправити солдатів, щоб покласти край болючій ситуації. В соціальних мережах навіть з’явився хеш-тег #bringthemhome (поверніть їх додому – ред.). Міністерство оборони Нідерландів мовчало.

Однак, за лаштунками сценарій військового втручання був в активній роботі. З неділі 20 липня командування збиралося в штаб-квартирі Збройних сил Нідерландів для опрацювання плану операції. Начальник оборони Том Міддендроп попросив військових запропонувати сценарії.

«Питання було наступне: у нас є місце падіння, до якого немає доступу. Як можна захистити його, щоб репатріація решток було можливим? Ми пропрацювали різні типи операцій: від обережних до грубих», - сказав виданню нідерландський генерал Мартін Війнен.

Читайте такожForbes про MH17 і PS752: Надійного способу захистити пасажирські літаки досі немає

Генерал Март де Кройф у неділю вирушив у Шаарсберген для проведення консультацій з командуванням 11 аеромобільної бригади. Роботу в Україні збиралися доручити цій одиниці Збройних сил. Тому що вона була створена спеціально для проведення операцій в будь-якій точці світу і в короткі терміни.

План, який Де Кройф представив полягав у тому, щоб відправити тисячу нідерландських солдатів з легким озброєнням і лише речовими мішками на Донбас. Вони повинні були зайняти позиції на території в межах 35 квадратних кілометрів навколо місця падіння MH17 і закріпитися на них на кілька днів. Військові повинні були допомогти слідчим і медикам зробити свою роботу. Австралія підтримала нідерландських військових. Зрештою, країна втратила 27 свої громадян в авіакатастрофі на Донбасі.

За словами Мартіна Вайнена, план ставив чітку мету. Але щоб досягти її, потрібно було імпровізувати. Як батальйон повинен був потрапити в місце падіння літака? Ідей не було. Командиру потрібно було подбати про те, щоб отримати транспорт для солдатів вже на місці. Найбільшим викликом лишалася надзвичайно нестабільна ситуація в місці катастрофи. Територія була під контролем бойовиків Росії. Як зробити так, щоб нідерландським солдатам не довелося вступати з ними в бій? Нідерландські й австралійські військові були переконані, що впоралися б з російськими загонами. Але це призвело б до ескалації. А вступати в сутичку з озброєною до зубів армією Росії, яка стояла на іншому боці кордону, ніхто не хотів.

Читайте такожНідерланди звинуватили Росію у свідомій відмові видати бойовика Цемаха

В неділю 20 липня 11 аеромобільна бригада почала збирати все необхідне для місії. Катастрофа відбулася в розпал відпусток. Але солдати поверталися з них достроково, щоб взяти участь в операції. Декотрі зголошувалися, перебуваючи навіть в Південній Америці. Тим часом, в Нідерландах підрозділи забезпечення зібрали великі запаси боєприпасів, води й пайків. Загін був готовий вирушити на завдання за 38 годин. У середу, 23 серпня, він був в офіційному режимі очікування. Наступного дня командир батальйону Кас Шроєрс провів брифінг для своїх солдатів. Але насправді на той момент частина загону ще була не на місці. Солдати брали участь в навчаннях у Португалії. Їх відкликали раніше, щоб вони одразу після прибуття додому вирушили в Україну. Але поки вони летіли в Нідерланди, Міністерство оборони країни скасувало місію.

Читайте такожAtlantic Council: Знищення літака МАУ в Ірані вказує на невивчений урок після MH17

В понеділок після кількох днів суперечок з українським урядом, російські бойовики все ж дозволили потягу забрати вагони з морозильними камерами з міста Торез. У вівторок вагони прибули в Харків. Ще через день перші літаки з рештками людських тіл могли вирушити в Нідерланди. Лишалося завдання провести розслідування на місці падіння на Сході України. Як виявилося, це можна провести під меншим наглядом. Тож було ухвалене рішення відправити 40 не озброєних військових поліцейських.