Слова Папи Франциска про одностатеві громадянські шлюби не такі вже й революційні для церкви, як може здатися.
Папа Франциск став першим главою Ватикану, який відкрито виступив за права гомосексуальних пар. Він підтримував одностатеві громадянські шлюби, ще коли був єпископом Буенос Айресу і носив ім'я Хорхе Бергольйо. Хоча це тоді суперечило позиції Ватикану.
Нова заява Папи Франциска прозвучала в документальному фільмі "Франциск" режисера Евгенія Афінеєвського, прем'єра якого відбулася в середу в Римі.
"Гомосексуальні люди мають право бути в сім'ї. Вони - діти Божі і мають право на сім'ю. Ніхто не повинен бути вигнаний чи нещасний через це. Нам потрібен закон про партнерські зв'язки. Таким чином можна захистити їх права. Я за це борюся", - цитує слова Папи Римського у фільмі Gazeta Wyborcza.
Читайте такожПапа Римський підтримав батьків ЛГБТ-підлітків: "Бог любить усіх"
Кардинал Хорхе Бергольйо ще в 2002 році не забивав собі голову аргентинськими законами про певні права для пар, які живуть разом від двох років. Натомість він гучно й категорично виступав проти одностатевих шлюбів з правом всиновлення дітей. І коли такий законопроект був поданий до парламенту Аргентини в 2010 році, кардинал Бергольйо закликав єпископат розширити приписи про партнерські відносини. Це з боку церкви мало б бути поступкою в бік ЛГБТ-спільноти, яка б допомогла єпископам блокувати аргентинський закон про одностатеві шлюби.
Але план Бергольйо провалився. Аргентинський єпископат відкинув його пропозицію як так, що суперечила позиції Ватикану. Конгрегація з питань віровчення в 2003 році наказала всім католикам чинити опір будь-яким формам узаконення гомосексуальних стосунків. Ватикан закликав не залишатися байдужими навіть в тих країнах, де уряд "фактично толерує" одностатеві зносини, "не вдаючись до законодавчих ініціатив".
Читайте такожПапа Римський назвав секс і хорошу їжу "божественним" задоволенням
Нинішній Папа, однак, не став самотнім "революціонером" в питанні сексуальних меншин. Тому що питання тривалих позашлюбних статевих відносин спричинила великі суперечки під час синоду про сім'ю в 2014 році. В попередньому звіт про синодальні рішення містив пропозицію визнати позитивну цінність тривалих зав’язків, які, однак, не є церковним шлюбом. Пропозиція охоплювала все: від спільного проживання, партнерських й цивільних шлюбів і аж до повторного шлюбу розлучених людей і гомосексуальних пар.
Цей синодальний тест користувався "методом поступовості", запозиченим у Другого Ватиканського собору (1962-1965 років). Тоді собор підтверджував вчення, що Католицька церква - це найбільша християнська спільнота. Але тут з'явилася і "поступовість". Було визнано, що "елементи освячення й істини" є такою й в інших християнських групах. Також собор визначав взірцем для народження дітей нерозривний шлюб чоловіка і жінки. Але при цьому визнавав добро і в зв'язках, які відрізняються від ідеалу.
Читайте такожПапа Римський відреагував на повернення собору Святої Софії статусу мечеті
На тлі такої історії останні слова Папи Франциска не здаються вже настільки революційними. Вони, зрештою, не обов’язково виллються в якісь формальні зміни в настановах, як католики чи католицькі політики повинні ставитися до світських законопроектів щодо одностатевих шлюбів.