Йдеться про атомну субмарину "Князь Пожарський".
Росія планує посилити свою ядерну стримувальну силу в Арктиці, використовуючи найновіший атомний підводний човен з балістичними ракетами класу "Борей-А" під назвою "Князь Пожарський", який хочуть приєднати до Північного флоту у червні 2025 року. Про це пише Interesting Engineering.
"Князь Пожарський" є восьмим у серії "Борей" та п'ятим у модернізованій версії проєкту 955А (Борей-А). Човен було спущено на воду 3 лютого 2024 року після багаторічного будівництва на корабельні "Севмаш" (єдине у Росії підприємство, яке здатне будувати атомні підводні човни).
"Платформа "Борей-А", призначена для заміни застарілих підводних човнів класів "Дельта III", "Дельта IV" і "Тайфун", відрізняється вдосконаленими характеристиками стелс, водометним рушієм і поліпшеними умовами проживання. Кожен підводний човен несе до 16 міжконтинентальних балістичних ракет RSM-56 "Булава", кожна з яких озброєна 4-6 ядерними боєголовками, що забезпечує потужну здатність до другого удару", - пояснили у матеріалі.
Крім того, такі підводні човни оснащені реактором VM-5 з водою під тиском, яка генерує близько 190 мегаватів теплової енергії, а водотоннажність підводного човна становить 24 000 тонн у зануреному стані. Такі цифри значно перевищують показники аналогічних підводних човнів ВМС США класу "Огайо".
Своєю чергою російський диктатор Володимир Путін назвав Північний флот "найпотужнішим", який має близько 31 підводний човен та сягає майже 40% підводних сил РФ.
""Князь Пожарський" розширить стратегічний вплив флоту в Арктиці та Північній Атлантиці. Розгортання підводного човна відображає більш широке прагнення Росії до мілітаризації Арктики відповідно до Морської доктрини 2022 року, яка визначає чотири основні цілі на Крайній Півночі: оборонну позицію, видобуток ресурсів, розвиток Північного морського шляху (ПМШ) та глобальну стратегічну конкуренцію", - підкреслили в Interesting Engineering.
Таким чином під час танення арктичного льоду нові судноплавні шляхи та енергетичні родовища стануть мілітаризованою територією.
Водночас члени НАТО, серед яких США, Канада, Норвегія та Данія, активізували військові навчання та розгортання військово-морських сил в Арктиці.
"Вашингтон також збільшує фінансування програм з будівництва криголамів і логістики в Арктиці. Паралельно з цим Росія експериментує з нетрадиційними застосуваннями військово-морських сил", - додають у матеріалі.
Раніше екс-консультант Пентагону Рубен Ф. Джонсон заявив, що новий авіаносець "Шторм" може стати величезним провалом Росії. За його словами, кораблебудівна інфраструктура РФ є недостатньою для того, щоб реалізувати цей проєкт.
Експерт вважає, що такий авіаносець приречений на провал, адже росіяни планують використовувати "Шторм" як носій таких сучасних літаків, як винищувач Су-57. За його словами, наявні російські винищувачі, зокрема МіГ-29К, не є придатними для запуску з катапульти, а найновіші літаки досі не адаптовані для морських операцій.
Водночас військовий експерт Стів Балестрієрі розкрив історію радянських підводних човнів "Тайфун". Він зазначив, що ці гіганти були спроєктовані під час холодної війни для протидії американським підводним човнам класу "Огайо".
Як говорили самі росіяни, "Тайфуни" мали особливі конструкції, а саме кілька герметичних корпусів та зручності для екіпажу, такі як сауна та басейн. Також для тривалих завдань екіпаж човна міг налічувати 160 військових. Крім того, "Тайфуни" могли нести основне навантаження з 20 БРПЛ RSM-52 (балістичні ракети підводних човнів), кожна з яких мала до 10 боєголовок MIRV.