Резолюція Європарламенту, якою він визнав Олександра Лукашенка причетним до війни в Україні та вважає за необхідне видати ордер на арешт Лукашенка у справі викрадення українських дітей, - це продовження попередніх двох резолюцій по Білорусі. Відмінність від попередніх документів у тому, що співучасть Білорусі в агресії проти України зафіксована, а співучасть Лукашенка у вивезенні українських дітей задекларована. Тому є заклик видати ордер на арешт Лукашенка - нарівні з Путіним - саме у справі викрадення українських дітей.

Теоретично, після такої резолюції проти Білорусі можуть бути запроваджені нові санкції

Чи буде видано ордер на арешт Лукашенка за цією справою? Не знаю. Так, найближче оточення Лукашенка, в тому числі і його політична прислуга, разом з росіянами вивозили цих дітей в білоруські піонерські табори терміном від місяця до трьох, начебто на оздоровлення. Там для цих дітей читали якісь лекції. Швидше за все, про "Велику Росію" - не думаю, що читали лекції з історії України. Через місяць, максимум, два дітей повертали на територію РФ, за винятком невеликої кількості тих, які потребували лікування. Їх насправді безкоштовно лікували в білоруських медичних закладах, однак повертали назад до Росії, не до України… Тому це - формат співучасті. Тобто, за певних умов, можна говорити про співучасть, однак в такому разі мали б видавати ордер на арешт ще з десятка осіб в самій Росії. Адже, в такому разі, за рівнем участі, Лукашенко перебуває у другому десятку.

Відео дня

Теоретично, після такої резолюції проти Білорусі можуть бути запроваджені нові санкції. Питання в тому, наскільки вони будуть ефективними. Білорусь потрапляла під санкції з 1998 року. Без обмежень з боку ЄС Білорусь з 1998 року була три чи чотири роки…

Після завершення війни в Україні Білорусь може змінити політику в разі настання в Росії політичної кризи

Швидше за все, з боку Білорусі будуть певні спроби налагодити відносини з Заходом. Консультації тривають останній рік, однак не мають успіху, зважаючи на прив’язку Білорусії до Росії. Та вони можуть активізуватися на початку весни 2024 року. Річ у тім, що на початку 2024 року в Білорусі будуть вибори парламенту та місцевих рад. До того моменту, оскільки країна все ще знаходиться у форматі політичної кризи, я не думаю, що Лукашенко буде демонстративно змінювати політичний курс (зважаючи на фактор Росії і можливість дестабілізації власного становища). Тому, швидше за все, формат "запускання конфронтації" залишиться принаймні до Нового року і першого кварталу 2024 року. Але, при тому будуть продовжуватися консультації і, залежно від подій на фронті в Україні, залежно від позиції Китаю (КНР було б непогано, аби Білорусь вийшла з пікіровки з країнами європейського союзу), залежно від позиції Туреччини… можливі певні практичні кроки.

Після завершення війни в Україні Білорусь може змінити політику в разі настання в Росії політичної кризи. Це не обов’язково передбачає вихід України на кордон 1991 року, але політичні еліти РФ і населення усвідомлять, що це поразка.

Щодо майбутнього самого Лукашенка, то у 2020 році я зробив прогноз, що це його останній повний термін. Ще до протестів я був впевнений, що він втримається і просидить до 2025 року, але при тому я залишаюся при думці, що він може у 2025 році знову піти на вибори і йому намалюють якихось там 90%. Але, що він досидить до кінця свого терміну, дуже мала ймовірність.

Ігар Тишкевич, політичний аналітик Українського інституту майбутнього