Владислав Троїцький: Україна – дуже дивна країна, ніхто не може чітко сказати, що це таке
Владислав Троїцький: Україна – дуже дивна країна, ніхто не може чітко сказати, що це таке

Владислав Троїцький: Україна – дуже дивна країна, ніхто не може чітко сказати, що це таке

09:00, 26.03.2007
12 хв.

Коли мені кажуть “фольклорний колектив”, мені якось одразу стає нудно й сумно. Мейнстрімна культура починається з Поплавського. Культура – це все-таки деяка реальність, яка насправді структурує суспільство... Інтерв`ю

Український Центр сучасного мистецтва «Дах» здобув світове визнання у Лондоні, де на сцені одного з найвідоміших театральних майданчиків Європи - «Барбікан-центрі» - представив свій спектакль «Пролог до «Макбета» з проекту “Україна містична”. Засновник і режисер “Даху” Владислав Троїцький розповів про своє бачення України як країни з містичним культурним спадком, про новий спектакль і пропозиції, які етно-хаос гурт “ДахаБраха” отримав у Лондоні.

- З Вашої вимови чути, що Ви не українець, хоча справа, якою займаєтеся – дуже навіть українська... Розкажіть трішки про себе.

Відео дня

Владислав Троїцький: Україна – дуже дивна країна, ніхто не може чітко сказати, що це таке- Я народився дуже далеко, це Улан-Уде у Бурятії, у місці будистської сили. Батько будівельник, мати вчителька англійської мови. До 12 років я жив там, відповідно вбираючи в себе атмосферу такого дивного лісостепу. Потім доля перекинула мене на Україну. Я вступив на фізмат в інтернат при Київському університеті, провчився там три роки, потім поїхав поступати в Петербург – не сподобалося, у Москві теж не сподобалося. Потім повернувся до Києва, вступив у КПІ. Після закінчення - ще три роки аспірантури, серйозно займався наукою, але так як Радянський Союз розпався, вся наука вмерла. У мене було два вибори: поїхати за кордон, зокрема, були пропозиції виїхати в Америку або повністю змінювати життя. І я пішов у бізнес. Спочатку технічний бізнес, потім ще різні види бізнесу. Працював, заробляв гроші, а паралельно, ще будучи, в інституті попав до дивної театральної студії А. Черкова і там, якимось дивним чином раптом вирішив займатися театром. Потім зробив свою студію. Це, зрозуміло, було швидше хобі, ніж серйозне життя.

- Коли виникла ідея створити власний театр?

- Це було восени 1994 року. Спочатку орендував, потім викупив це приміщення. Але спочатку це був відкритий майданчик, оскільки я був у бізнесі й не міг серйозно цим займатися. Пізніше я зрозумів, що я все таки хочу займатися цією справою серйозніше. І я зробив тут акторсько-режисерську школу, де взагалі-то сам і вчився, а також мої однодумці. Це була одна з найкращих систем театральної освіти. Я туди запрошував найкращих режисерів і вчителів з різних країн, переважно, звичайно, з Росії, це були учні Васильєва – Борис Юхананов, Валерій Більченко, Ігор Лисов, а також КЛІМ. Паралельно запросив Володимира Миколайовича Оглобліна – патріарха українського реалістичного театру. Він якраз тоді пішов з театру Івана Франка і був вільним. Мені вдалося його вмовити, щоб він тут працював. І до кінця своїх днів він працював тут. Торік він помер на дев`яносто першому році життя. Він уніс сюди традицію російського психологічного реалістичного театру.

- Як ви пояснюєте концепцію театру «Дах»? Що воно таке?

- Це не зовсім театр, це все-таки ширше поняття. Це Центр сучасного мистецтва, хоча я не люблю цей термін сам по собі, тому що він об’єднує у собі і школу, і дослідження у сфері музики, й створення нової музики, й роздуми стосовно сценічного дизайну, нової драматургії, тобто великий об’єм того, що тут відбувається. І це все ж таки - Центр сучасного театрального мистецтва.

КОЛИ МЕНІ КАЖУТЬ “ФОЛЬКЛОРНИЙ КОЛЕКТИВ”, МЕНІ ЯКОСЬ ОДРАЗУ СТАЄ НУДНО Й СУМНО

- Яке місце в ваших постановках відведено фольклору?Владислав Троїцький: Україна – дуже дивна країна, ніхто не може чітко сказати, що це таке

- Слово фольклор мені не дуже подобається, не те що саме поняття, а те що воно дуже девальвоване. Коли мені кажуть “фольклорний колектив”, мені якось одразу стає нудно й сумно, якісь люди на сцені в народних костюмах вдають з себе бабць. Це, звичайно, зворушливо й дуже важливо, я поважаю цю працю, тому що вони зберігають традицію музичної культури України, яка фактично зникає. Але в тому вигляді, в якому вони її зберігають, вона важко доступна для міської свідомості. Адже зміна самої форми презентації, тобто коли народні пісні співаються у селі в певній атмосфері за певних обставин, і як тільки їх ставлять на сцену перед мікрофоном, вони одразу втрачаються 90 відсотків свого енергетичного, музичного шарму. І тому перший мій проект, який пов`язаний з фольклором – це спектакль з гуртом «Божичі» «У пошуках втраченого часу. Життя». Це була спроба створити в театрі таку атмосферу, де пісні будуть звучати природно. Публіка потрапляла в атмосферу села: їла картоплю, сало, пили самогон, усе це було справжнім. При цьому відбувалося весілля, похорони, чи проводи в армію – як з життя справжнього села. Це було дуже оригінально, проект був успішним. Але, знову ж таки, це було обмеження – чисто фольклорний колектив не в змозі підтримувати справжню сутність театру.

- Один Ваш проект називається «Україна містична». Що це таке?

- Україна – дуже дивна країна. Ніхто не може чітко сказати, що це таке. Єдиний, мабуть, концентрований вислів про Україну – це її пісні, її мелос, який, на жаль, пропадає: бабць, які співають усе менше й менше. Фольклорні колективи, звичайно, прекрасно, але це вже не першоджерело, а репродукція. Тим не менше у цьому мелосі зашифрований якийсь код, магія, таємниця – що таке Україна. І ось звернутися до цієї таємниці й спробувати її відкрити як для міської урбаністичної, так і для європейської свідомості, тому що України як країни не існує для світу. Насправді, вона мало відома. І в середині, ми самі себе не знаємо, це дуже сумне відчуття, з яким хочеться щось зробити, ми не цінуємо те, щось у нас є. Я начебто росіянин, людина іншої культури, але мені сумно, коли не цінується те, що є у власного народу, його сильні якості. Чому це так? Мабуть, це така доля народу.

І тоді народився цей проект «Україна містична», яким власне я займаюся і вся наша команда: «ДахаБраха», актори, які беруть у цьому участь. Ми займаємося пошуком і відкриття для себе й для інших, коду України, нашої версії. І ми в жодному разі не претендуємо на якусь історію, борони Боже, чи місіонерства, це було б надто самовпевнено. Але резонанс, який відбувається у нас самих і тим більше в публіці, говорить про те, що ми знайшли щось правильне, тому що воно все-таки резонує. І не дарма ми їздимо по фестивалях – це успішно не тільки тут, але й там. Буває так, що успішно там, але неуспішно тут. Правда, ми не успішні офіційно, тобто серед публіки ми успішні, а серед не-публіки про нас мало знають. Чому? Це, мабуть, якась кармічна штука.

«ДахаБраха» – це моя ідеологія, цей проект був придуманий і відкритий тут, він росте й продовжується розвиватися. Це звичайно складний і цікавий творчий процес, один з методів роботи з фольклором, зрозуміло, що не єдиний. Цей гурт поєднує у собі елементи інших етнічних світових культур: ритміка арабська, африканська, японська, індійська, з додаванням класичного мінімалізму, і база – український мелос – призводять до такого дуже цікавого ефекту. Диск «ДахиБрахи» буде випускатися у Лондоні.

- Чому саме в Лондоні?Владислав Троїцький: Україна – дуже дивна країна, ніхто не може чітко сказати, що це таке

- Тому, що ми туди їхали, грали там 10 спектаклів у “Барбікан-центрі” – це можна сказати, один з головних майданчиків світу. Для України це вперше. Нас помітили продюсери, звернули на нас увагу й тому альбом буде випускатися у Лондоні, а потім у Німеччині.

Продюсери з “Барабікан-центру” приїдуть на мою прем’єру «Смерть Гоголя», яка відбудеться в кінці серпня – на початку вересня, це великий проект. Я анонсував його і вони сказали, що обов’язково приїдуть.

- Як Ви оцінюєте театральну трупу «Даху»?

- Вона складна. Частина трупи, яка працює з самого початку, – це люди, на яких тримається спектаклі Оглобліна, але там був принцип, що усі люди повинні працювати ще десь, тому що заробіток був не в «ДАХу». Зараз, після того, як я викладав у театральному інституті, утворилася молода частина трупи, в основному студенти Карпенка Карого, четвертий курс. Це основна частина трупи, на якій базується основна частина репертуару: «Пролог до "Макбета», «Річард ІІІ. Пролог», «Король Лір. Пролог», «Одруження", "Український Декамерон». В основному це люди, які займаються театром, це їхній основний заробіток, це складніше, з однієї сторони, з іншої – простіше. Складніше, тому що значних грошей театром не заробиш. Але жити потрібно, і ось тут виникає проблема випробування, навіщо тобі театр?!

- Яким повинен бути ідеальний глядач «ДАХу»? Чи є якісь критерії?

- Здебільшого сучасний театр служить своєрідною розвагою. «Дах» - не розважальний театр, це стовідсотково. Тобто, ідеальний глядач – думаючий глядач, з відкритим серцем, без цинізму, хоча це рідкість. Насправді, серед моїх знайомих, молодих і немолодих, люди в театр не ходять. Знову ж таки, занадто девальвована ця історія, не через те, що театр поганий, а через те, що вони не в змозі це дивитися. Так само, як і я. Я у театр рідко ходжу. І для такої публіки, яка не ходить до театру, але бажає, тим не менше, якогось іншого театру, для цього і створений «Дах».

МЕЙНСТРІМНА КУЛЬТУРА ПОЧИНАЄТЬСЯ З ПОПЛАВСЬКОГО

- Як Ви охарактеризуєте стан сучасної української культури загалом?

- Тут процвітає так звана мейнстрімна культура, починаючи з Поплавського... Це, як би одна сторона. А те, що для мене є культурою й мистецтвом, перебуває в маргінальній зоні, хоча насправді це висока культура. Наприклад, Валентин Сільвєстров – фантастичний композитор світового рівня, за рейтингом він входить у десятку найкращих світових композиторів, живе в Києві. Так ось, він проводив лекції своєї музики в Спілці композиторів, реально виходить на найкращих лейблах світу, це дуже серйозний композитор. На лекції – 25 осіб…

Владислав Троїцький: Україна – дуже дивна країна, ніхто не може чітко сказати, що це такеТой самий театр «Дах» існує всупереч усьому. Він не мав би існувати, його не повинно бути за визначенням, це такий безглуздий збіг обставин. Я маю фінансову можливість це все робити незалежно. Я не прошу ні у кого грошей. Уявляєте такий збіг зірок, такого ж не буває...

Культура – це все-таки деяка реальність, яка насправді структурує суспільство. Але в нас чіткої державної позиції щодо культури немає. Те, що Ющенко декларує, якусь там псевдонародність – Трипілля та інші радості, – це не є якоюсь творчою функцією. Грубо кажучи, для 90 відсотків людей, культура Трипілля – цілковита абстракція. Яким чином я, ви чи хтось інший ставиться до Трипілля? Важко сказати. Це важливо? Так, безперечно, але все одно акцент і орієнтація має бути на молоду свідомість, на те, що молодь повинна творити. Ось для молоді, щоб вона щось творила, нічого немає.

- Чи гастролюєте Ви разом з «Дахом» Україною?

- Звичайно, але тут трохи складніше, тому що все банально впирається у гроші. Ми грали у Львові, Харкові, Одесі, Запоріжжі, Чернігові. Ми фактично їздимо без гонорарів, хоча це не зовсім правильно й коректно щодо акторів, для яких це єдиний спосіб заробити на життя, але на жаль, це ніби наш подарунок країні.

- Раніше у Вас були безкоштовні спектаклі, але нещодавно Ви перейшли на квитки ціною 10–15 грн...

- Насправді це коштує набагато дорожче. Але мені б не хотілося втратити людей, які ходять у «Дах» і не можуть платити більше. Наприклад, студенти, в яких є мало грошей. Але ми, що маємо, те маємо. І тому, я не хочу переводити себе в таку елітарну, дорогу історію, хоча, наприклад, «ДахаБраха» як гурт є дорогою. Якщо її кудись запрошують, ми граємо або безкоштовно, або дуже дорого. І це теж принцип. А перейшли ми на гроші, тому що «Дах» - це збиткова історія, тому що він за своєю суттю, принципово збитковий. Усі гроші, які ми отримуємо за квитки, одразу віддаються акторам. Я навіть ніколи цих грошей не бачу.

Для деяких людей «Дах» -  це важливе місце, багато з них ходить по декілька разів на спектакль. І мені ці люди є дорогими. Для них це, можливо, є одне з не багатьох, а може і єдиним місцем, де вони підтверджують сенс свого життя, як би це пафосно не звучало. Я знаю таких людей, для яких відвідування «Даху» - заповітне бажання. І є принципово безкоштовний п’ятий ряд, ну все решту я не хочу міняти.

Бесіду вела Оксана КЛИМОНЧУК

 

Новини партнерів
завантаження...
Ми використовуємо cookies
Погоджуюся