
Кожним військово-повітряним силам потрібен свій маневрений, легкий, одномоторний винищувач. Для США це F-16 Fighting Falcon компанії Lockheed Martin - винищувач, який перебуває на озброєнні з 1979 року.
Для Швеції - SAAB Jas 39 Gripen, машина, яка по-справжньому виправдовує приставку "багатофункціональний", пише SlashGear. Ці машини давно стали основою своїх ВПС, тож варто порівняти їх, щоб зрозуміти, чим саме відрізняються їхні новітні версії та які можливості вони пропонують.
У чому різниця між F16 і Gripen Jet
Як і в будь-якого військового літака, у цих двох винищувачів існує безліч модифікацій, тому для простоти порівняння розглядаються найновіші версії: F-16 Block 70/72 (його також називають F-16V) і Jas 39 Gripen E. Навіть зовні відмінності між ними помітні одразу.
Gripen теж має один двигун, як і його американський суперник, але у нього два бічних повітрозабірники, тоді як у "Фалькона" - один нижній, під кабіною. Найбільш помітними елементами, що кидаються в очі, є канарди з боків кабіни Gripen і вкорочене дельтоподібне крило.
Якщо зазирнути "всередину", можна побачити, що на SAAB Gripen E встановлено турбовентиляторний двигун General Electric F414-GE-39E - такий самий, як на Boeing F/A-18 Super Hornet і E/A-18G Growler. Він розвиває тягу 22 000 фунтів і дає змогу літаку досягати швидкостей порядку Маха 2 на великих висотах.
Двигун F-16 залежить від конкретної модифікації. На Block 70 встановлено General Electric F110-GE-129, а на Block 72 - турбовентилятор Pratt & Whitney F100-PW-229. Обидва варіанти розвивають тягу близько 29 000 фунтів, даючи змогу F-16 розганятися до 1500 миль на годину (швидше Маха 2).
Два винищувачі розрізняються за корисним навантаженням
Досягнення швидкості Мах 2 - безумовний плюс, але в бою ключову роль часто відіграє вагова категорія винищувача. Легкі багатоцільові літаки не завжди отримують таку ж славу, як важкі F-35 Lightning II або F-22 Raptor, але вони критично важливі для своїх ВПС.
Так, порожній F-16 важить приблизно 9 200 кг, тоді як його шведський опонент Gripen тягне на близько 8 000 кг. Для масштабу: важкий F-22 має масу близько 18 000 кг без палива і озброєння.
Природно, озброєння - найважливіший компонент бойової ефективності. У ближньому бою F-16 оснащений шестиствольною гарматою M61A1 Vulcan калібру 20 мм, а Gripen E має 27-мм гармату Mauser BK-27. І Gripen E, і F-16 Block 70/72 мають достатню кількість точок підвіски, щоб нести широкий набір ракет - включно з далекобійними, поза візуальною дальністю - і бомб, необхідних для виконання багатоцільових завдань.
Загалом у F-16 - 11 зовнішніх точок підвіски, на одну більше, ніж у його шведського конкурента. Це дає "Фалькону" невелику перевагу - як за кількістю переносного озброєння, так і за максимальною злітною масою. Максимальна злітна маса F-16 становить приблизно 21 800 кг, тоді як у Gripen цей показник близько 16 300 кг. Завдяки цьому F-16 здатний брати на борт важчі ракети і бомби, коли це необхідно.
Інші цікаві новини про винищувачі
Раніше УНІАН повідомляв, які країни мають найбільше винищувачів F-16. Звісно ж, США перебуває у списку цих країн - 936 бойових машин. А ось України - немає, хоча наша країна і володіє невеликим парком цих бойових літаків.
Крім того, було розкрито секрет суперзору винищувача п'ятого покоління F-35. Здатний працювати в умовах, де більшість літаків фактично "сліпі" - крізь хмари, туман, дим і навіть абсолютну темряву. Це можливо завдяки комплексу інфрачервоних датчиків, камерам із круговим оглядом і потужному радару.