
Сили основних воюючих сторін створили безліч легендарних бойових літаків у Другій світовій війні. Обертові, радіальні та V-подібні двигуни Focke Wulf 190, P-51 Mustang, Supermarine Spitfire, P-47 Thunderbolt, Mitsubishi Zero і багато інших увійшли в історію авіації як легенди свого часу. А от інші літаки - не дуже.
На кожен літак із видатною бойовою історією припадають десятки, які показали себе погано, пише SlashGear. Є список із 5 повітряних суден, які від початку показали себе добре, а потім "застаріли", або ті, які просто мали погану продуктивність. Усі вони є "найгіршими" на період Другої світової війни.
Brewster F2A Buffalo
Жоден список найгірших винищувачів Другої світової війни не буде повним без сильно критикованого Brewster F2A Buffalo. Технічно це літак міжвоєнного періоду: прототип уперше піднявся в повітря в грудні 1937 року, але він був заснований на конструкції прототипу Brewster FA 1931 року.
Можна було б списати погану репутацію Buffalo на застарілий дизайн, але його прямим конкурентом на контракт ВМС був пізніше успішний Grumman F4F Wildcat, а поставка в червні 1939 року зробила його сучасником чудового Mitsubishi A6M2 Zero, який дебютував у липні 1940 року.
Buffalo був завдовжки понад 8 метрів, заввишки близько 3,7 метра і важив понад 2 100 кг. Він міг розвивати швидкість до 517 км/год і ніс пару кулеметів калібру 12,7 мм. На папері літак мав гарний вигляд. На Битві за Мідвей - переломному моменті Тихоокеанської кампанії - виглядав не так вражаюче. Пілоти корпусу морської піхоти втратили 65% літаків: 13 із 20 було знищено.
Всього було вироблено 509 штук.

Messerschmitt Me 163 Komet
Американці були не єдиними, хто мав труднощі з розробкою сучасних літаків. Люфтваффе (Повітряні сили Третього Рейху) міг почати війну з вражаючим авіапарком, але ближче до кінця конфлікту доводилося використовувати дедалі експериментальніші та небезпечніші технології. Одним із таких прикладів є Messerschmitt Me 163 Komet.
Komet належить до категорії пізньовоєнних "чудо-зброй", на які деякі мегаломани покладали надії врятувати Німеччину. Ракетні та реактивні літаки з'явилися в останні дні війни, і Komet - яскравий приклад сумнівної інженерії. Це не реактивний літак на кшталт Me 262.
Komet - безхвостий ракетний перехоплювач. Його пара 30-мм гармат могла розносити великі літаки, але швидкість була такою високою, що влучити в ціль було схоже на спробу влучити в "яблучко" на рухомій мішені із заднього сидіння гоночного мотоцикла.
Короткий літак був унікально страшним у пілотуванні, нестабільним майже в будь-якому стані і схильним до поломок шасі, що призводило до травм спини у пілотів. Він залишився в історії в тіні свого революційного "родича" - Me 262 Schwalbe.
Всього було вироблено 320 одиниць.

Morane-Saulnier M.S. 406
Багато історій Другої світової війни починаються з Битви за Британію або німецького нападу на Польщу. Однак часто забувається коротка, але інтенсивна повітряна війна над Францією на початку літа 1940 року.
Французька Armée d'Air виставила Morane-Saulnier M. S. 406 - красивий, з класичними лініями, але застарілий міжвоєнний літак, розроблений ще 1935 року.
Він став до ладу в 1938 році з озброєнням з однієї 20-мм гармати і пари 7,5-мм кулеметів - за стандартами початку війни це було не так вже й погано.
Основна проблема M.S. 406 полягала в двигуні. Слабкий Hispano Suiza 12Y31 видавав 860 к.с. Літак міг підніматися на 9 100 м, досягав максимальної швидкості 486 км/год і крейсерської 399 км/год на 5 000 м. Але цього було недостатньо, щоб уникнути катастрофічних втрат.
Понад 300 Morane-Saulnier 406 було збито під час Битви за Францію, але вони встигли здобути 269 перемог.
Всього було вироблено 1074 одиниць.

Lavochkin Gorbunov Gudkov Lagg-3 Lavochkin Gorbunov Gudkov Lagg-3
Подібно до Мікояна і Гуревича (МіГ), цей радянський виробник отримав назву від поєднання імен своїх конструкторів: Лавочкін, Горбунов і Гудков. Lagg-3 був розроблений на основі Lagg-1, продукту поспішної індустріалізації СРСР у 1930-х роках з акцентом на кількість, а не якість.
Lagg-3 уникав використання дефіцитних військових матеріалів, таких як сталь та інші метали. Дерев'яна конструкція - лише одна з причин прізвиська "дерев'яна труна". Решта пояснювалася загальною поступливістю порівняно з Bf 109. Проте Lagg-3 не був таким катастрофічним, як Brewster Buffalo.
Він давав гідну відсіч Люфтваффе, але тільки завдяки сміливим пілотам і масовому виробництву. Ставити ці літаки серед найгірших можна тільки порівняно з елітними винищувачами.
Загалом було вироблено 6528 одиниць.

Nakajima J1Ni-S Gekko
Одна з причин, чому знаменитий Mitsubishi Zero так запам'ятався, - це те, що він був основним японським винищувачем протягом усієї війни. Відмінний на початку, незабаром його наздогнали і перегнали американські літаки, поки в останні відчайдушні тижні війни він не перетворився на камікадзе.
Однак американські пілоти зустрічали й інші японські літаки, один з яких - Nakajima J1Ni-S Gekko.
Спочатку розрахований на екіпаж із трьох осіб, цей винищувач супроводу здійснив перший політ 1941 року. До 1943 року його перевели в нічні винищувачі - як колись зробили німці з незграбним Bf 110 з трьома членами екіпажу.
Gekko мав одну 20-мм гармату Type 99, пару 7,7-мм кулеметів і два дистанційно керованих 7,7-мм кулемети. Зберігся лише один екземпляр Gekko, що говорить про те, що цей літак, можливо, не був надійним, міцним або ефективним для бойових вильотів у Другій світовій війні.
Загалом було вироблено 479 одиниць.

Інші цікаві новини про літаки
Раніше УНІАН повідомляв, чим літак-перехоплювач відрізняється від винищувача. Сьогодні винищувачі будують з огляду на універсальність, оскільки набагато вигідніше й ефективніше мати один літак, що виконує кілька функцій, але раніше такої можливості не було.
Крім того, ми розповідали про 5 найгрізніших літаків світу, які не є винищувачами. Один із них належить окупантам.