Деякі країни намагаються повторити все те, що зробив Київ, а інші - скористатися можливостями, які з'явилися в результаті українських змін.
Впродовж багатьох років Східна Європу зазвичай виділяли як найскладніший регіон на континенті з точки зору лібералізації газового ринку й створення конкуренції. Також було важко говорити про побудову інтегрованого блоку країн, здатних торгувати один з одним на основі спільних для всіх правил.
Читайте такожТранзит газу через Україну до Угорщини зріс втричі
Процес реформ, запущений в газовому секторі України після Євромайдану в 2014 році, став виключенням. Він не лише змінив українську індустрію, а й також переконав сусідні країни піти стопами Києва. Цікавим прикладом автор називає Молдову, яка ще кілька років тому була повністю залежною від імпорту російського газу. У Кишиніва в розпорядженні немає жодних сховищ, які б могли забезпечити безперебійне постачання газу в періоди пікового попиту.
Читайте такожУкраїна починає опалювальний сезон з рекордними запасами газу і вугілля - президент
На початку жовтня 2020 року Молдова почала експортувати газ в Україну, бажаючи створити власні запаси в українських підземних сховищах. Також вона домовилася з Оператором ГТС України про об'єми імпорту через відкриту платформу, відповідно до правил ЄС.
Так само, які і Україна рік тому, Молдова намагається відібрати у "Молдовагазу" функції контролю над ГТС і створити окремого оператора - "Молдоватрансгаз". Компанія повинна з'явитися до кінця 2020 року. Кишинів намагається відновити свою транзитну роль в регіоні після того, як Росія перестала перекачувати через "Трансбалканський трубопровід" близько 30 мільярдів кубометрів газу. Ці об'єми "Газпром" скерував у новий "Турецький потік". Цього літа Молдова також підписала 12 контрактів про передачу газу й вже провела транзит об'ємів з України в Румунію і з Балканського регіону в Україну.
Читайте такожУкраїна вперше транспортувала газ з Греції через Болгарію та Румунію (карта)
Реформа газового сектору Молдови далека від завершення. Країна ще повинна переглянути свої тарифи, щоб гарантувати справедливу і конкурентоспроможну ціну для всіх учасників ринку. Також Кишиніву потрібно позбутися подвійних стандартів, які дають привілеї "Газпрому". Генеральний директор "Оператора ГТС України" Сергій Макогон нещодавно висловлював занепокоїння такими подвійними стандартами. Він вказав на тарифний режим, ухвалений молдовським регулятором ANRE. Згідно з ним, компанії повинні платити приблизно 11 доларів за кожні 100 кілометрів транспортування тисячі кубометрів газу. В цей час, "Газпром" платить на 50% менше.
Читайте такожМолдова може купувати газ з ЄС через українську ГТС дешевше, ніж у «Газпрому» - Макогон