
9 жовтня 2025 року в український прокат вийшов кіберпанк-екшн "Трон: Арес" (Tron: Ares), що продовжує розвивати тему подорожей між цифровим і реальним світом. Якою вийшла третя частина культової франшизи, читайте в огляді УНІАН.
Трохи передісторії
Американський науково-фантастичний фільм "Трон" від режисера Стівена Лісбергера, знятий на студії Disney за його власною історією, вийшов на екрани у далекому 1982 році. І попри те, що на сьогоднішній день його графіка здається кумедною, тоді ця концепція була дійсно новаторською. Це зараз ШІ вже міцно проник в більшість сфер нашого життя, а тоді це було дійсно щось неймовірне!
Отже, перший фільм розповідав про геніального програміста Кевіна Флінна, що працював на мегакорпорацію ENCOM, розробляючи новаторські відеоігри, однак був звільнений звідти після того, як його здобутки присвоїв колега Ед Діллінджер. Водночас на головному сервері ENCOM існувала віртуальна реальність, в якій програмам були надані антропоморфний вигляд і здатність відчувати. Намагаючись довести свою правоту, Флінн і само потрапив у цей вражаючий віртуальний світ. Надалі він мав не лише відшукати шлях вибратися звідти, але й врятувати світ від небезпечних для людства планів однієї з програм, яка занадто еволюціонувала.

Стрічка з молодим на той момент Джеффом Бріджесом ("Великий Лебовські", "Залізна людина", "Справжня мужність") в головній ролі мала середній успіх у прокаті та отримала неоднозначні відгуки критиків, які високо оцінили його новаторські візуальні ефекти та акторську гру, але розкритикували сюжетну лінію. Тим не менше, це не завадило "Трону" отримати дві номінації на "Оскар" – за костюми і звук.
Але своїх фанатів стрічка здобула і навіть заробила статус культової в певних колах. Втім, на продовження довелося чекати майже 30 років – лише у 2010 році вийшов фільм "Трон: Спадок", де окрім Джеффа Бріджеса головні ролі також зіграли тодішні перспективні зірки Ґаррет Гедлунд і Олівія Вайлд.

Цього разу в центрі сюжету був дорослий син Флінна Сем, який, намагаючись встановити долю зниклого батька, випадково активував спеціальний лазер і сам потрапив в нову "сітку", де тепер усім заправляла програма "Клу" – клон Кевіна Флінна, якого той створив, щоб проводити більше часу з малим сином. Втім, і тут програма вийшла з-під контролю свого творця і наробила багато проблем для головних героїв.
Стрічка, що стала повнометражним режисерським дебютом для Джозефа Косинські ("Світ забуття", "Топ Ган: Маверік", "Формула-1"), була справжнім масштабним видовищем, із залученням усіх найсучасніших технологій, але, як і попередник, отримала певні претензії за сюжет та розкриття персонажів. Тим не менш, картина добре окупилася в прокаті та також отримала номінацію на "Оскар" за звук.
І хоча шанувальники очікували швидко побачити продовження франшизи, процес його запуску знову ж таки розтягнувся на 15 років. Зрештою, режисерське крісло отримав норвежець Хоакім Роннінґ ("Бандитки", "Чаклунка: Повелителька темряви", "Пірати Карибського моря: Помста Салазара").

Одразу скажемо, що хоча новий фільм не має таких вже прямих перетинань з першими двома частинами, їх все ж варто переглянути перед походом на новинку, щоб краще розуміти цей всесвіт і усі милі відсилки. Зрештою, це класика.
Про що фільм
Події фільму відбуваються вже в наш час, де дві великі корпорації – ENCOM та Dillinger Systems – борються за першість на ринку ШІ. Обидві компанії працюють над тим, щоб отримати так званий "перманентний код", який дозволив би назавжди переносити предмети з віртуальної реальності – саме його винахідник переможе у цьому протистоянні.
Поки головна розробниця ENCOM Єва Кім шукає відповідь у старих розробках Флінна, прагнучи врятувати світ, голова Dillinger Systems Джулліан Діллінджер робить ставку на антропоморфні бойові програми та озброєння, які можна було переносити в наш світ.
Головною ж його програмою є так званий "Арес" – майстер-контроль, який заправляє "сіткою" Діллінджерів. Втім, в якийсь момент ця "досконала" програма перестає слухатися свого творця, прагнучи краще пізнати світ людей та залишитися там назавжди.
Актори і персонажі
Власне, у новій частині в сюжет були введені абсолютно нові персонажі, тоді як головні герої з попередніх частин згадувалися лише побіжно (не рахуючи короткої появи на екрані Джеффа Бріджеса ближче до розв'язки фільма).

Самого Ареса в новому фільмі зіграв вічно молодий Джарет Лето ("Реквієм за мрією", "Бійцівський клуб", "Далласький клуб покупців", "Той, хто біжить по лезу 2049", "Загін самогубців"). Цікаво, що актор погодився на цю роль ще в середині 2010-х, але до реальної справи дійшло лише в 2022-2023 роках.
Загалом, Лето може занести появу у цьому фільмі в актив своїх вдалих робіт – він зумів зробити свого персонажа одночасно людяним і не від цього світу, з часом недолугими жартами і кумедними спробами бути схожим на людей, і при цьому фактично всемогутнім богом, здатним на все. Ну і в нього досі прекрасна фізична форма.

Образ Єви Кім втілила американська акторка Грета Лі, яка здобула широку популярність і повагу в кіноспільноті завдяки головній ролі у фільмі Селін Сон "Минулі життя" 2023 року, тоді як головного антагоніста Джулліана Діллінджера зіграв Еван Пітерс ("Люди Ікс: Апокаліпсис", серіали "Американська історія жахів", "Чудовисько: Історія Джеффрі Дамера").

Також у фільмі були задіяні Джилліан Андерсон (серіали "Статеве виховання", "Цілком таємно"), Джоді Тернер-Сміт ("Після Янга", серіал "Агентство"), Артуро Кастро ("Меню", серіал "Нарко") та інші.
Реакції на фільм
Світова прем'єра стрічки відбулася 6 жовтня 2025 року, і, як і усі її попередники, вона отримала змішані відгуки від критиків. Втім, поки оцінки фільму все ж вищі за попередника.
Наразі оцінка фільму на IMDb становить 6,4 з 10 балів, тоді як на Rotten Tomatoes він отримав 54% схвалення від критиків. Водночас на Metacritic кіноексперти оцінили його у 49 зі 100 балів, що відповідає характеристиці "змішані або середні відгуки".

Втім, завдяки вражаючим спецефектам, саундтреку від культового індастріал-гурту Nine Inch Nails та зірковому акторському складу "Трон: Арес" все ж має шанси добре окупитися в прокаті та навіть отримати продовження (головне тільки не через 10 років). Тим паче, що фінал фільму, включно з невеличкою додатковою міжтитровою сценою, дає конкретні натяки на перспективу.
Наш вердикт
"Трон: Арес" – це в першу чергу розважальне видовище для вух і очей. Глядачі знову занурюються в неймовірну світобудову віртуальної реальності, яка, втім, цього разу також проникає у наш світ.

Усі ці неонові костюми та мотоперегони нічним містом під агресивний саунд NIN (хоча на виході у вас в вухах найймовірніше все одно звучатиме зовсім не їхня пісня) обов'язково варто дивитися на великому екрані, бажано в форматах IMAX та 3D.

Так, можливо у чималої частини критиків та кіноестетів можуть виникнути питання до сюжету і розкриття персонажів, вони нарікатимуть на слабкий зв'язок з попередніми фільмами чи порівнювати з ними… Але в даному випадку не варто шукати інтелектуальне кіно там, де його бути не може. Свої ж розважальні та естетичні функції фільм виконує прекрасно – тут красиві всі та все.
Загальна оцінка – 7 з 10 балів.
***
Про інші кіноновинки тижня читайте в нашому окремому огляді. Також ви можете ознайомитися з добіркою найцікавіших серіалів жовтня 2025 року.