Закон повернули з підписом спікера 19 вересня / Дмитро Разумков, facebook

Голова Верховної Ради України Дмитро Разумков підписав закон про особливу процедуру усунення президента України з поста (імпічмент) (№1012).

Читайте також«Біс поплутав». Що заважає запобігати появі нових парламентських «кнопкодавів»

У картці законопроекту зазначається, що закон повернуто з підписом від голови ВР сьогодні, 19 вересня.

Відео дня

Закон направлено на підпис президенту.

Як повідомляв УНІАН, 10 вересня Верховна Рада ухвалила закон законопроект "Про особливу процедуру усунення президента України з поста (імпічмент)" (№ 1012).

Законом передбачається можливість усунення президента з поста в порядку імпічменту у разі вчинення ним державної зради або іншого злочину.

Законом визначено, що підставою для ініціювання імпічменту є письмове подання, підписане більшістю народних депутатів від конституційного складу Верховної Ради України (тобто більше як 226), підписи яких не відкликаються.

ВР більшістю голосів народних депутатів від її конституційного складу приймає рішення щодо ініціювання імпічменту та включення його до порядку денного сесії Верховної Ради як невідкладного. Про прийняття такого рішення голова ВР терміново повідомляє президента України і голову Конституційного Суду України.

Далі законом передбачено створення спеціальної тимчасової слідчої комісії, обрання спеціального прокурора та спеціальних слідчих. Серед вимог до спеціального прокурора, спеціальних слідчих є, зокрема, наявність вищої юридичної освіти та не менш як десятирічний стаж роботи на посаді прокурора та/або слідчого. Народні депутати України можуть бути обрані спеціальним прокурором чи спеціальними слідчими, якщо вони відповідають вимогам, встановленим законопроектом.

Спеціальна тимчасова слідча комісія створюється протягом тридцяти днів з дня ініціювання імпічменту, а члени її обирають голову, заступника голови та секретаря, які не можуть бути членами однієї депутатської фракції (депутатської групи).

Законом визначений порядок діяльності та повноваження спеціальної тимчасової слідчої комісії. Комісія може вирішувати питання про проведення експертизи та залучати спеціалістів для дослідження і оцінки доказів, визначати двох або більше представників від спеціальної тимчасової слідчої комісії і доручати їм бути присутніми під час проведення зазначених експертиз і досліджень та встановлення їх результатів, а також запрошувати і заслуховувати як свідків будь-яких осіб із числа громадян України (крім суддів та суддів КСУ), які можуть повідомити про обставини, що стали підставою для ініціювання імпічменту.

В законі визначені повноваження спеціального прокурора спеціальної тимчасової слідчої комісії і спеціальних слідчих спеціальної тимчасової слідчої комісії. Згідно із законопроектом, за результатами проведеного розслідування спеціальні слідчі складають проект висновку спеціальної тимчасової слідчої комісії та подають його на схвалення спеціальному прокурору.

Відповідно до закону, президент України може мати захисника (захисників у кількості, не більше п'яти).

Законом визначено, що спеціальна тимчасова слідча комісія за наявності відповідних підстав готує висновок про звинувачення президента України, який підписують спеціальний прокурор, спеціальні слідчі, голова і секретар спеціальної тимчасової слідчої комісії. Разом з висновками і пропозиціями члени спеціальної тимчасової слідчої комісії – народні депутати України вносять на розгляд Верховної Ради проект відповідної постанови ВР.

Пленарне засідання Верховної Ради, на якому відбувається розгляд висновків і пропозицій спеціальної тимчасової слідчої комісії, є відкритим. Може бути і закрите, якщо ВР вирішить, що висновки і пропозиції спеціальної тимчасової слідчої комісії або додані до них документи і матеріали містять інформацію, що становить державну або іншу охоронювану законом таємницю.

В законі передбачено, що президент України погоджується з усіма пунктами звинувачення, а народні депутати України, які вносили подання про ініціювання імпічменту, не заперечують проти цих пунктів звинувачення і не мають до них доповнень, обговорення з цього питання не проводиться, головуючий на пленарному засіданні оголошує про перехід до таємного голосування по пунктах звинувачення та здійснення подальших процедур. Якщо президент України погоджується лише з окремими пунктами звинувачення або не погоджується з жодним із пунктів звинувачення, викладених у проекті постанови ВРУ про звинувачення президента України, внесеному народними депутатами України – членами спеціальної тимчасової слідчої комісії, подальше обговорення проводиться щодо тих пунктів звинувачення, з якими президент України не погодився, а також тих, які не знайшли відображення у запропонованому проекті постанови Верховної Ради.

Якщо президент України не з'явився без поважних причин на пленарне засідання Верховної Ради або відмовляється особисто давати пояснення, відповідати на запитання, ВР проводить розгляд висновків і пропозицій спеціальної тимчасової слідчої комісії без його участі.

У законі визначено порядок прийняття рішення про звинувачення президента України. Ним передбачено, що рішення Верховної Ради про звинувачення президента України приймається таємним голосуванням шляхом подачі бюлетенів. Таємне голосування щодо проекту постанови Верховної Ради про звинувачення президента України, включеного до бюлетеня для таємного голосування, проводиться окремо щодо кожного пункту звинувачення. Постанова ВРУ вважається прийнятою в цілому з тими пунктами звинувачення, за які проголосувало не менш як дві третини народних депутатів України від конституційного складу Верховної Ради, тобто не менше 300 народних депутатів.

Також передбачається, що, у разі прийняття постанови, ВРУ більшістю голосів народних депутатів України від її конституційного складу також приймає постанову про звернення до: Конституційного Суду України для перевірки справи та отримання його висновку щодо додержання конституційної процедури розслідування і розгляду справи про імпічмент; Верховного Суду для отримання його висновку про те, що діяння, в яких звинувачується президент України, містять ознаки державної зради або іншого злочину.

В той же час у разі неприйняття рішення Верховної Ради про звинувачення президента України головуючий на пленарному засіданні ВР оголошує про припинення процедури імпічменту.

У разі одержання висновків Конституційного Суду України та Верховного Суду відповідно про додержання конституційної процедури розслідування і розгляду справи про імпічмент і про те, що діяння, в яких звинувачується президент України, містять ознаки державної зради або іншого злочину, Верховна Рада таємним голосуванням шляхом подачі бюлетенів приймає постанову про усунення президента України з поста в порядку імпічменту. Постанова ВРУ про усунення президента України з поста в порядку імпічменту вважається прийнятою, якщо за неї проголосувало не менш як три чверті народних депутатів України від конституційного складу ВР.

Передбачено, що з моменту оголошення головуючим на пленарному засіданні ВР про дострокове припинення повноважень президента України у зв'язку з усуненням його з поста в порядку імпічменту на період до обрання і вступу на пост нового президента України обов'язки президента України виконує голова Верховної Ради.

В той же час, у разі неприйняття ВРУ постанови про усунення президента України головуючий на пленарному засіданні оголошує про припинення процедури імпічменту, оголошує про припинення повноважень спеціальної тимчасової слідчої комісії, а також від імені Верховної Ради у письмовій формі вибачається перед президентом України.

Законом передбачено, що відставка за власним бажанням президента України, стосовно якого ініційовано імпічмент, є підставою для припинення процедури імпічменту на будь-якій стадії, а також для закриття відповідних проваджень у КСУ та Верховному Суді.