Ліквідація Медико-соціальних експертних комісій (МСЕК) - це один із кроків на шляху до реформування системи, але сама по собі вона не гарантує подолання корупції. Адже проблема полягає не лише у структурі МСЕК, але й у людях, які працюють у цій системі, та в організаційних недоліках, які дозволяють корупції процвітати. Тобто, зловживання й хабарництво не зникнуть автоматично з ліквідацією комісій. А, зважаючи, що Україна в умовах війни з Росією стикається з кадровим дефіцитом, існує велика ймовірність, що значна частина працівників МСЕК буде влаштована у нову систему через брак кваліфікованих фахівців. Це може створити ризик того, що стара культура зловживань і корупційних схем перейде до нових структур.
Для того, щоб ліквідація МСЕК стала реальним кроком до покращення, необхідно реалізувати такі ключові зміни:
- Діджиталізація процесів. Переведення оцінки інвалідності у цифровий формат значно знизить вплив людського фактору та можливості для корупції. Автоматизовані системи ухвалення рішень дозволять зменшити вплив корупціонерів на процеси.
- Прозорі критерії оцінки. Нова система повинна базуватися на міжнародних стандартах, таких як Міжнародна класифікація функціонування (МКФ). Це допоможе стандартизувати процедури та зробити їх менш суб’єктивними. Прозорі правила оцінки будуть зрозумілими для всіх і зменшать можливості для маніпуляцій.
- Зовнішній контроль та нагляд. Необхідно створити систему незалежного контролю та нагляду за роботою нових органів, які відповідатимуть за оцінку інвалідності. Громадський контроль і залучення зовнішніх експертів допоможе підвищити відповідальність та підзвітність.
- Підвищення відповідальності за корупцію. Люди, які були викриті у корупційних діях, не повинні мати можливість продовжувати працювати у новій системі. Важливо забезпечити жорстку правову відповідальність для тих, хто зловживає своїм становищем, і впровадити механізми для перевірки доброчесності працівників нових структур.
- Кадрове оновлення. У новій системі важливо проводити ротацію кадрів і залучати нових фахівців, які мають високий рівень кваліфікації та доброчесності. Це знизить ризик збереження старих корупційних схем і практик.
Кадровий голод і реформа МСЕК
Однією з проблем реформування МСЕК, як зазначено вище, є кадровий голод. З огляду на кадровий дефіцит в Україні, багато теперішніх працівників скомпрометованих МСЕК дійсно можуть бути залучені до роботи в новій системі. Це - об’єктивна реальність, з якою доведеться працювати. Але для того, щоб знизити ризики від переходу старих кадрів, необхідно впровадити:
- Ретельну перевірку попередньої діяльності працівників МСЕК, особливо тих, хто був залучений до корупційних схем. Особи, які причетні до зловживань, не повинні займати відповідальні посади у новій системі.
- Підвищення кваліфікації - працівники, які перейдуть до нової системи, повинні пройти навчання щодо нових процедур, міжнародних стандартів та етичних норм. Це допоможе підвищити професійний рівень і створити нову культуру праці.
- Моніторинг та оцінка діяльності нової структури дозволить оперативно виявляти будь-які ознаки зловживань і корупції. Це можна зробити через внутрішні антикорупційні органи та незалежні перевірки.
Варто памʼятати, що ліквідація МСЕК стане ефективним кроком лише за умови комплексного реформування всієї системи оцінки інвалідності. Без належного контролю, кадрового оновлення та запровадження цифрових рішень стара проблема корупції може просто переміститися в нові структури.
Сергій Лисенко, керуючий партнер GRACERS