Росія може побудувати нові підводні човни для Чорноморського флоту, але не все так просто.
Найімовірніше, росіянам найближчим часом не вдасться відремонтувати свій підводний човен, пошкоджений під час вибуху українського підводного дрона у порту Новоросійська. Таку думку в коментарі "Крим.Реалії" висловив капітан 3-го рангу запасу, який раніше служив у військовій розвідці України.
Він зауважив, що вибух був потужний, могли бути пошкоджені рулі та гребний гвинт, а можливо, і корпус підводного човна.
"Такий ремонт цілком можуть провести у сухому доці Севастопольського морського заводу. Однак важко повірити, що не був пошкоджений гребний вал та унікальні підшипники з дерева бакаут, що виділяють природне мастило. Заміну гребного вала можна здійснити лише на верфях, які спеціалізуються на цьому і раніше будували підводні човни "Варшавянка" - у Санкт-Петербурзі на заводі "Адмиралтейские верфи", на (заводах) "Севмаш" у Сєвєродвінську та "Красное Сормово" в районі Нижнього Новгорода", - зазначив капітан.
Водночас, наголосив він, при буксируванні підводного човна в Севастополь він стане привабливою ціллю для морських дронів та безпілотників.
"Якщо ж його вирішать тягнути на буксирі внутрішніми водними шляхами на завод "Красное Сормово" на Волзі, то Азовське море стане пасткою для цього корабля, та й на ділянці шляху від Новоросійська до Керченської протоки підводному човну може бути непереливки", - пояснив офіцер.
Видання зауважує, що із чотирьох підводних човнів, що базувалися у Севастополі, "Ростов-на-Дону" був уражений ракетою 13 вересня 2023 року, коли перебував на ремонті в сухому доці Севастопольського морського заводу. Повторного удару по ньому завдали 2 серпня 2024 року, коли човен завели для продовження відновлення на 13-й судноремонтний завод ЧФ у Севастополі. Фахівці вважають, що відновити його навряд чи можливо.
Восени 2024 року, після першого удару по "Ростову-на-Дону", три підводні човни, що залишилися, - "Краснодар", "Великий Новгород" та "Колпино", були виведені із Севастополя на базу Чорноморського флоту у Новоросійськ. Звідти вони періодично виходять у море для завдання ударів "Калібрами".
Капітан зауважив, що з якоїсь причини Військово-морські сили Збройних сил України з середини літа не публікують звіти про наявність у Чорному, Азовському та Середземному морях носіїв "Калібрів".
"Наприклад, 6 липня було вказано, що в Чорне море виведено два носії із сумарним залпом вісім ракет "Калібр". Можна припустити, що це два підводні човни, у кожного по чотири ракети. Хоча це можуть бути і два надводні кораблі з неповним комплектом ракет", - сказав він.
Утім, зазначає колишній військовий розвідник, удари "Калібрами" по Україні завдаються часто, інколи навіть кілька разів на тиждень. Частина ракет може запускатися і з підводних човнів.
Він розповів, що на підводних човнах "Варшавянка" використовуються укорочені ракети "Калібр" довжиною 6,2 метра, тоді як довжина звичайних - 8,22 метра. Це пов'язано з необхідністю вмістити пусковий пристрій у корпусі човна.
"Можуть застосовуватися різні типи ракет - протикорабельні, ракети-торпеди. По Україні стріляють ракетами для наземних цілей, їхня дальність - до 2600 кілометрів", - зауважив капітан.
За його словами, Росія може побудувати нові підводні човни для Чорноморського флоту. Можливо, їй це вдасться навіть з урахуванням санкцій та проблем із комплектуючими.
"Але завести човни в Чорне море РФ не зможе - Туреччина не відкриє протоки до закінчення війни відповідно до Конвенції Монтре. Тому зараз у Новоросійську залишаються дві працездатні "Варшавянки" та підводний човен "Алроса" проєкту "Палтус" - він хоч і був модернізований у Севастополі під "Калібри", але жодного разу ними так і не стріляв", - розповів капітан.
Як повідомляв УНІАН, 15 грудня стало відомо, що Служба безпеки України провела унікальну спецоперацію: вперше в історії підводні дрони Sub Sea Baby підірвали російський підводний човен класу 636.3 "Варшавянка".
Після удару росіяни перекрили вхід до стоянки військових кораблів у Новоросійську. Тепер вони не можуть швидко вивести в Чорне море для виконання бойових завдань кораблі, які базуються на стоянці.
Капітан 1-го рангу запасу, колишній заступник начальника штабу Військово-морських сил Збройних сил України Андрій Риженко у коментарі УНІАН розповів, що на вжиття первинних заходів безпеки проти Sub Sea Baby у росіян може піти кілька тижнів, а на детальніші, зі стаціонарними технічними системами, - місяці або навіть роки.