Розробку X-59 було ініційовано ще у 2016 році.
У США вперше піднявся в повітря надзвуковий літак X-59. Його головною особливістю, порівняно з усіма іншими надзвуковими літаками, є відсутність "вибуху" під час польоту на надзвуковій швидкості.
Військовий портал Defense Express зазначає, що компанія Lockheed Martin оголосила про перший політ свого експериментального надзвукового літака X-59, який тривав понад годину. Він злетів із 42-го заводу Військово-повітряних США в Палмдейлі, Каліфорнія і сів у Дослідницькому центрі польотів ім. Армстронга NASA в Едвардсі, Каліфорнія.
Зазначається, що розробка X-59 була ініційована ще у 2016 році. Він покликаний здійснити революцію у сфері комерційної авіації. Головною особливістю літака, порівняно з усіма іншими надзвуковими літаками, є відсутність "вибуху" під час польоту на надзвуковій швидкості.
Експерти пояснили, що звук від польоту літака поширюється на всі боки, зокрема й уперед. Тому коли літак обганяє швидкість звуку, звукові хвилі починають складатися в одну величезну хвилю, що схоже на "вибух". Цей ефект називається "Конус Маха".
"Новий же літак X-59 має особливу конструкцію, завдяки якій замість однієї великої хвилі, виникає багато малих, і на землі, під час прольоту такого літака, це буде відчуватися не як потужний "вибух", а скоріше як протяжний поштовх", - зазначили аналітики.
Так, одним з елементів конструкції, завдяки чому це стає можливим, є дуже довгий і гострий "ніс" довжиною близько 14 метрів, через що довжина всього літака становить понад 30 метрів.
Через його довжину та кут нахилу конструкторам навіть довелося прибрати скло в передній частині кабіни, яке замінили на камеру. Цей літак має реактивний двигун General Electric F414, який встановлюється, наприклад, на військові літаки JAS 39E/F Gripen або на F/A-18E/F Super Hornet.
Водночас у виданні зазначили, що X-59 - це експериментальний літак, і він не піде в серію. У Lockheed Martin розробили його спеціально для NASA, які збираються проводити на ньому тести, збирати інформацію про конструкцію тощо.
Потім у NASA збираються провести низку польотів на надзвуковій швидкості над містами в США і зібрати відгуки місцевих жителів про те, чи чули вони щось, і чи дратувало це їх.
"Річ у тім, що польоти на надзвуковій швидкості над землею заборонені, тому що звуковий удар, гучністю понад 110 децибел, не просто заважає людям, а може сильно травмувати, налякати або вибити вікна. А завдяки новій конструкції ця звукова хвиля має зменшуватися до приблизно 75 децибел", - пояснили у виданні.
Так, після своїх досліджень NASA передадуть матеріали до Міжнародної організації цивільної авіації (ICAO), яка має переглянути обмеження на надзвукові польоти над землею. Таким чином, це відкриє шлях до нового покоління комерційних надзвукових літаків.
Утім, це станеться не раніше 2030 року, адже саме тоді відбудеться засідання Комітету з питань охорони довкілля від авіації (CAEP). Наразі ж відбуваються тестові польоти на низьких швидкостях і висотах для перевірки конструкції.
Нагадаємо, що одним із найвідоміших надзвукових цивільних літаків є британо-французький Concorde. Він здійснив свій перший політ у 1969 році.
Літаки Concorde експлуатували авіакомпанії British Airways і Air France, у яких було по 7 таких авіалайнерів. За 27 років ці літаки перевезли понад 3 мільйони пасажирів.
Уже у 2003 році знамениті літаки Concorde припинили експлуатувати через низку причин. Зокрема, ці авіалайнери мали величезну вартість, високі витрати на обслуговування і видавали сильний шум, що може не тільки налякати, а й травмувати людей. Проте, розробки подібних літаків не припинено.
Наприклад, у Китаї розробляють свій надзвуковий авіалайнер. У березні 2025 року аерокосмічний гігант Comac оприлюднив перші деталі свого проєкту літака C949.
У Comac запевнили, що C949 зможе розвивати швидкість 1,6 Маха (приблизно 1960 км/год) і літатиме набагато тихіше, ніж знаменитий Concorde. Ба більше, китайський літак обіцяє перевершити Concorde і за дальністю польоту. У Comac заявляють, що цей авіалайнер зможе подолати відстань в 11 тисяч кілометрів, що приблизно на 50% більше, ніж у Concorde.
Крім того, 10 лютого 2025 року прототип перспективного надзвукового літака XB-1 успішно здійснив 13-й і останній випробувальний політ. Під керуванням пілота Трістана Бранденбурга літак розвинув швидкість до 1242 км/год і досяг висоти у 11130 м.
У компанії Boom Supersonic, яка є розробником XB-1, заявили, що успішне завершення всіх запланованих тестів цієї концептуальної моделі дасть змогу перейти безпосередньо до створення повноцінного прототипу авіалайнера Overture. Розробники пообіцяли, що авіалайнер Overture буде приблизно втричі більшим, ніж XB-1, а також зможе розвивати швидкість приблизно до 2000 км/год.