Atlantic Council: У Заходу є 10 напрямків для роботи з Україною після виборів

Членство в ЄС і НАТО повинно стати досяжною і чітко обумовленою метою, яка пожвавить українські реформи.

Через п'ять років після анексії Криму і початку війни на Донбасі, причини, через які Росія була обкладена санкціями, не зникли. Крим досі під окупацією. Війна досі нищить східні українські райони.

Тим часом, Україна провела президентські вибори і готується до парламентських, запланованих на осінь. Не залежно від результату, українські події важливі і будуть мати серйозні наслідки. Нестабільність в Україні, яка стала стратегічною метою Росії, дестабілізує всю Європу. Існує ризик посилення міграції, перебоїв у торгівлі і пожвавлення кібератак.

Однак, існує щонайменше 10 ключових принципів і політичних пріоритетів для урядів Заходу у їхній співпраці з Україною після виборчого циклу 2019 року. Про це пише Atlantic Council, посилаючись на звіт Chatham House.

Читайте такожGazeta Wyborcza: Новий президент України – виклик для Польщі і ЄС

По-перше, потрібно продемонструвати безумовну підтримку українського суверенітету і територіальної цілісності. Уряди країн Заходу повинні підтвердити свій меседж про те, що українські кордони не можуть бути предметом для обговорень. Це не просто продемонструє солідарність Києву, а й освіжить західні червоні лінії, покликані не допустити подальше російське просування.

По-друге, Заходу потрібно більш тонко підійти до висування умов. До цього часу фінансова підтримка була гостро зосереджена на фіскальній дисциплінованості Києва. В результаті, українське населення постраждало. Тож західним донорам потрібно визнати їхні жертви і використати "більше пряників і мене батогів". Вони також повинні бути готовими запропонувати більше, якщо Україна продемонструє успішні фінансові реформи.

Урядам Заходу і міжнародним фінансовим установам потрібно посилити умови за рахунок підвищення деталізації своїх вимог. При цьому не потрібно зосереджуватися на швидких перемогах. Більш деталізована обумовленість - це ключ до збереження реформаторських досягнень, які відбулися після Євромайдану, таких як зміцнення і незалежність Нацбанку, очищення банківського сектору і покращення прозорості "Нафтогазу".

Читайте такожЮнкер "не бачить істотної різниці між Порошенком і Зеленським" у питанні відносин з РФ

Західні уряди можуть розглянути "ядерну опцію" скасування підтримки, якщо досягнення реформ будуть скасовані. МВФ і нове політичне керівництво України повинні якомога швидше домовитися про розширення нинішньої програми допомоги на 3,9 мільярди доларів. Це особливо важливо зважаючи на те, що Україну у найближчі три роки чекає пік виплат за зовнішніми боргами.

По-третє, потрібно зберігати Західний фронт і поновлювати дію санкцій проти Росії до тих пір, поки Кремль не змінить свою поведінку. Підтримка тиску впродовж останніх п'яти років була серйозним досягненням. Страхи, що лояльні до Кремля країни ЄС чи адміністрація Дональда Трампа в США накладуть вето на продовження санкцій, не справдилися. Однак, руйнівний потенціал непокірних країн ЄС не варто недооцінювати. Продовження дії тиску на Кремль вимагає єдності. Зважаючи на це, країни Євросоюзу повинні розуміти, наскільки розкол може ослабити здатність Заходу підтримувати об'єднаний фронт.

Четвертий принцип - збільшення багатосторонніх зусиль з боротьби проти російської пропаганди. ЄС запустив підрозділ East StratCom Taskforce для боротьби з брехнею Росії в 2015 році. Перед виборами Європарламенту, які пройдуть в травні 2019-го, Брюссель збільшив фінансування підрозділу з 1,9 мільйонів до 5 мільйонів євро. Але це майже нічого у порівнянні з тим, що Кремль витрачає на дезінформацію. За деякими підрахунками, бюджет російської брехні складає понад мільярд євро. Україна на лінії фронту інформаційної війни. Уряди Заходу повинні запустити численні багатосторонні платформи для спростування російської пропаганди.

Читайте такожЄБА назвала 7 кроків, яких бізнес очікує від нового президента

П'ятий принцип - посилити оборонну співпрацю включно з передачею оборонної допомоги Україні за прикладом американських поставок протитанкових ракет Javelin. Інші країни Заходу теж повинні розглянути можливість відправити летальне оборонне озброєння українській армії. Підтримка обороноздатності Києва краще стримує агресивну Москву, ніж санкції.

НАТО варто розглянути відкриття Програми розширених можливостей для України на зразок тих, якими зараз користуються Швеція, Фінляндія і Грузія. Російська атака в Азовському морі продемонструвала, що Україні потрібно зміцнювати узбережжя. Водночас, окупація Криму дозволяє Кремлю незаконно розширювати морські кордони для захоплення покладів нафти і газу у межах української виключної економічної зони. Зважаючи на все це, НАТО потрібно розглянути розширення присутності в Чорному морі.

Шостий принцип: Заходу потрібно чітко окреслити перспективу членства України в НАТО і Євросоюзі. І перше, і друге повинно бути досяжним і на столі. Це стане найбільш потужним стимулом для Києва у проведенні реформ. Якщо Україна продемонструє серйозних прогрес у виконанні Угоди про асоціацію і зону вільної торгівлі, можна почати обговорення нових реформ, націлених на поглиблення інтеграції. Політики повинні розглянути можливість запропонувати Україні такі ж відносини, які будуть встановлені з Великою Британією після Brexit.

Читайте такожКурс на Євросоюз і співпраця з МВФ: Данилюк окреслив міжнародну політику команди Зеленського

Сьомий підхід: Заходу потрібно подбати, щоб українська судова реформа не провалилася. Якщо Київ не зможе відновити довіру до судів через оновлення суддівського корпусу, цю роль можна віддати спеціальному органу, сформованому з міжнародних професіоналів у сфері юстиції. Це може бути чимось подібним на "Фінансовий центральний суд Астани", запущений торік у Казахстані. В цьому контексті Захід повинен визнати своє неправильне розуміння масштабу змін, які він вимагав від України. Потрібно прийняти той факт, що хоч Антикорупційний суд і зміцнить відповідальність в країні, він - "не срібна куля". Реформування Генеральної прокуратури теж буде проблематичним. В цьому випадку Україну потрібно підтримати у початку роботи з нуля.

Восьмий принцип: потрібно підтримати виборчу реформу в Україні. Нинішня змішана система відкриває можливості для зловживання владою і корупції. Виборча система, заснована на пропорційності і з відкритими партійними списками, була б кроком у правильному напрямку.

Читайте такожГлава представництва ЄС не бачить жодних загроз для безвізового режиму з Україною

Дев'ятий принцип говорить про те, що Заходу потрібно підтримувати економіку, ЗМІ і громадянське суспільство. Якщо справедливість буде відновлена, а умови будуть виконуватися, Захід повинен подумати про збільшення бюджетної підтримки, щоб допомогти Україні краще збалансувати свої видатки і підтримувати тривалий процес реформ. Так західний вплив на реформаторський процес теж зросте. Також багато потрібно зробити для диверсифікації власності у сфері ЗМІ, зокрема, важливо звернути увагу на телебачення. Незалежні якісні видання і журналістські проекти потрібно підтримувати як альтернативу нинішньому інформаційному ландшафту, підконтрольному політикам і олігархам. Міжнародні донори і уряди Захожу повинні посилити свою підтримку місцевих і регіональних неурядових організацій. Потрібно сфокусуватися на розвитку людського капіталу й інвестуванні в молоді покоління.

І десятий принцип: ЄС потрібно ставитися до України як до члена європейської сім'ї, а не як до далекого родича. Великій Британії час подумати над лібералізацією візового режиму з Україною, як це зробили країни Шенгенської зони. В часи, коли російська держава демонструє неспроможність "перезапустити" себе, політики на Заході повинні чітко окреслити концепцію тих шляхів, якими рухаються Україна і Росія, а також концепцію відносин з кожною з них. Іншими словами, підтримка України зараз більш важлива, ніж хороші відносини з Росією у її нинішньому стані.