Зусилля показують, наскільки важлива Арктика для економічної машини російського диктатора Володимира Путіна.
Росія рішуче налаштована зберегти економічну важливу водну артерію в Арктиці. Вперше там одночасно розгорнуто весь російський північний флот з восьми атомних криголамів. У статті для The Telegraph офіцер Королівського флоту Великої Британії Том Шарп, який у минулому командував військовими кораблями і криголамом HMS Endurance, оцінив цей результат, як "вражаючий".
"Вісім з восьми таких складних кораблів, які одночасно працюють у найсуворіших умовах, – це вражає", - написав він.
Шарп пояснив, що під час збільшення зимового льоду в Обійській та Єнісейській затоках ці судна прокладають шлях для танкерів, що доставляють нафту, скраплений природний газ (СПГ) та корисні копалини з віддалених сибірських терміналів.
"З огляду на ранній і товстий лід у грудні цього року, ця мобілізація показує, наскільки важливим став морський доступ до "Крайньої Півночі" Росії і наскільки Путін відчайдушно прагне зберегти його відкритим. Йому потрібні нафта і газ для підтримки своєї військової економіки", - написав він.
Він нагадав, що Росія має єдиний у світі діючий флот атомних криголамів. Він складається з чотирьох найсучасніших суден проєкту 22220 ("Арктика", "Сибір", "Урал" і "Якутія"), з двох старіших гігантів класу "Арктика" ("Ямал" і "50 років Перемоги") та ще двох суден класу "Таймир" з малою осадкою. Їх підтримують близько 40 криголамів з традиційним двигуном.
"Російські атомні криголами є унікальними і набагато потужнішими за все, що може запропонувати Захід. Зазвичай додавання додаткової тяги до судна понад певну межу не має сенсу: це не змусить корпус рухатися швидше у воді. Однак у криголамі більша тяга дозволяє судну пробивати товстіший лід. Атомна енергія також означає, що тривалі операції з високою тягою можуть виконуватися без вичерпання палива", - зазначив автор.
Він додав, що ці переваги дозволяють російським криголамам працювати цілий рік у суворих умовах Крайньої Півночі. І саме наявність ядерних криголамів дозволяє довше тримати водний шлях у робочому стані. Таким чином нафта і газ із Обської затоки можуть транспортуватися протягом зими, а Північний морський шлях навколо північної частини Росії може залишатися відкритим більшу частину року. Росія виграє за рахунок скорочення часу транзиту до Азії і уникає Суецького каналу, який є вузьким місцем для перевезень.
"Для Путіна це економічний кисень. Арктичні проєкти вже вносять істотний вклад у ВВП Росії, оскільки експорт нафти та СПГ перенаправляється на схід через західні ембарго", - йдеться у статті.
Автор додав, що обсяги вантажоперевезень минулого року сягнули майже 38 мільйонів тонн, і, за прогнозами, у 2025 році вони зростуть на 20% завдяки "Ямал СПГ" та новим терміналам.
Він не виключає, що в умовах зростаючого тиску на підсанкційний "тіньовий флот" багато з цих суден можуть бути перенаправлені на арктичний маршрут, щоб перевозити російську нафту та газ до Китаю.
Він також додав, що жодна з країн світу не може зрівнятися з ядерним флотом Росії: "Фінляндія, Канада та Швеція мають потужні звичайні криголами. Велика Британія має два криголами: HMS Protector Королівського флоту та RRS Sir David Attenborough, орієнтований на дослідження. Китай будує флот криголамів, але поки що не має ядерних. З огляду на важливість Арктики для США, дивно, наскільки вони відстають: Берегова охорона США має лише два старі важкі криголами". Автор нагадав, що президент США Дональд Трамп підписав меморандуму з Фінляндією про будівництво до 11 нових арктичних катерів безпеки, але фактична реалізація "залишається повільною".
Як писав УНІАН, минулого року РФ спустила на воду п'ятий атомний криголам проєкту 22220 ("Чукотка"). В експлуатацію його планують ввести у 2026 році. Як і інші, він також обслуговуватиме Північний морський шліх.
Водночас наразі у росіян через санкції не виходить побудувати інноваційний криголам. Планувалося, що Росія побудує два таких судна на турецьких верфях, однак, угоду було розірвано через повномасштабне вторгнення. Окрім того, на криголамах мали встановити європейські комплектуючи, але цьому завадили санкції.
Після спроби побудувати криголами на російських заводах виявилося, що бюджет проєкту збільшився вдвічі. І від нього повністю відмовилися.