Заміна репараційного кредиту: ЗМІ припустили, який запасний план готує Єврокомісія

У Єврокомісії шукають варіанти фінансування України на той випадок, якщо європейські столиці заблокують репараційний кредит через побоювання перед Росією.

За дорученням лідерів ЄС Єврокомісія вивчає варіанти фінансування військових потреб України на 2026-2027 роки. Як пише Еuronews, Європейський союз має знайти спосіб підтримати фінансові та військові зобов'язання України до того, як закінчиться потік іноземної допомоги.

Одним із варіантів фінансування, нагадало видання, могло б бути надання репараційної позики. Цей варіант підтримали в більшості країн ЄС, однак "залишається незрозумілим, чи вдасться ЄС переконати прем'єр-міністра Бельгії Барта де Вевера на той час, коли лідери знову зберуться в грудні на саміт, який стане вирішальним або переломним".

Незабаром Єврокомісія представить документ із варіантами з альтернативами репараційному кредиту. Ось що може включати цей документ.

Репараційна позика

Незважаючи на побоювання бельгійського уряду, Єврокомісія схильна дотримуватися своєї початкової ідеї: репараційної позики.

"Згідно з попередньою схемою, Euroclear, центральний депозитарій цінних паперів у Брюсселі, передасть іммобілізовані російські активи Єврокомісії, яка потім використовує ці кошти для видачі Україні репараційної позики. Сума пакета становитиме 140 мільярдів євро і виплачуватиметься поступово", - наголошується в статті.

При цьому Україні буде запропоновано погасити кредит тільки після того, як Росія погодиться компенсувати завдані збитки. Після цього Єврокомісія виплатить Euroclear, а Euroclear виплатить Росії, уникаючи конфіскації.

У приватному порядку представники Єврокомісії кажуть, що нестабільний стан національних бюджетів виявиться вагомим аргументом на користь цього рішення.

Насамперед тому, що план Єврокомісії ґрунтується виключно на активах, що зберігаються в Euroclear. Це приблизно 185 мільярдів євро. А протягом останніх трьох років Єврокомісія заявляла, що активи російського Центробанку, іммобілізовані на території ЄС, становлять приблизно 210 млрд євро. Це означає, що неврахованими можуть залишатися близько 25 мільярдів євро.

Єврокомісія поки що відмовляється розкривати місцезнаходження інших активів.

"Згідно з недавнім дослідженням, проведеним дослідницькою службою Європейського парламенту, Франція володіє приблизно 19 мільярдами євро - на початку повномасштабного вторгнення повідомлялося про заморожування 22,8 мільярда євро, - а Люксембург - від 10 до 20 мільярдів євро", - пишуть автори.

Єврокомісія могла б знайти активи, що залишилися на території ЄС, і додати їх до своєї пропозиції. Але якщо активи зберігаються на приватних рахунках, принцип банківської таємниці може ускладнити завдання.

Велика Британія, Канада і Японія також володіють частками російських суверенних активів, але оскільки вони не перебувають під юрисдикцією ЄС, Єврокомісія не має права об'єднувати їх.

Спільний борг без активів

Якщо бельгійці наполягатимуть на своїй відмові, план Єврокомісії щодо позик завалиться, і їй доведеться вишукувати кошти в іншому місці. Один із варіантів - фінансові ринки.

"Єврокомісія може випустити нові боргові зобов'язання від імені всіх країн-членів, щоб підтримати новий кредит для України. Так було зроблено в перші роки війни для створення програм макрофінансової допомоги (МФД). Але обтяжувати Україну ще одним кредитом із правом повернення може здатися контрпродуктивним", - додали автори.

Як альтернатива Єврокомісія могла б випустити спільні боргові зобов'язання для видачі грантів або, інакше кажучи, пожертвувань. У цьому разі фінансовий тягар ляже на плечі самих держав-членів.

Двосторонні угоди

Якщо дії на рівні ЄС не принесуть результату, то можливим варіантом можуть стати двосторонні угоди між країнами - і це теж не ново.

З моменту початку повномасштабного вторгнення країни-члени ЄС надавали допомогу Україні на суворо двосторонній основі. Це дозволило обійти вето Угорщини на військову допомогу. Подібна динаміка може бути відтворена для продовження підтримки України найближчими роками, покриваючи як бюджетні, так і військові потреби.

"Ця модель, однак, має суттєві недоліки, оскільки буде дуже вразлива перед виборчими циклами. Прем'єр-міністр, який знову вступив на посаду, може ухвалити рішення про скорочення або припинення допомоги, що змусить інші країни-члени вжити заходів і компенсувати перебої", - додало видання.

Тому Єврокомісія воліє запропонувати рішення на рівні ЄС, яке буде захищене від політичної нестабільності. Ця логіка лягла в основу створення 2024 року Фонду для України - спеціального бюджетного інструменту обсягом 50 мільярдів євро.

Проміжний кредит

Ще один варіант фінансування України, розглянутий Euronews, - це проміжне рішення, яке можуть ухвалити, якщо до грудня не буде схвалено основний варіант. У такому разі ЄС може схвалити невеликий кредит, що покриває найнагальніші потреби України протягом шести місяців. А обговорення використання суверенних активів триватиме.

Але в кінцевому підсумку лідерам все-таки доведеться ухвалити рішення про те, якою буде ця "безпрецедентна фінансова операція", зробили висновок автори матеріалу.

Репараційний кредит - що відомо

Нагадаємо, що експерти вважають надання репараційного кредиту Україні досить імовірним. За даними ЗМІ, до грудня, коли має відбутися саміт, Єврокомісія чинитиме тиск на національні уряди. Планується переконати їх погодитися на фінансування України за рахунок Росії, щоб не довелося робити цього самим.

Вас також можуть зацікавити новини: