За словами журналістів, Туреччина є найбільшим покупцем російських нафтопродуктів, таких як дизельне паливо та мазут.
У портовому місті Мерсін (Туреччина) кілька разів на місяць танкери розвантажують десятки тисяч барелів нафтопродуктів на терміналі зберігання. Переважна більшість суден прибуває саме з Росії. Також кілька разів на місяць танкери залишають цей обʼєкт, перевозячи аналогічні обсяги нафти до ЄС.
Як пише The Wall Street Journal, така схема зʼявилася в умовах західних санкцій, які були розроблені для того, аби перекрити постачання нафтодоларів, які надають Росії кошти для війни в Україні.
"Зараз ЄС посилює контроль за цим терміналом та іншими подібними об'єктами і розглядає можливість введення санкцій проти тих портів, які, як він підозрює, є "задніми дверима" для російського палива в Європу. Цей крок є частиною більш широких зусиль, спрямованих на посилення тиску на Росію. Експорт енергоносіїв є життєво важливим для російської економіки", - пояснюють у матеріалі.
За словами журналістів, західні санкції, які були введені з початку повномасштабної війни у 2022 році, порушили роботу енергетичної машини РФ, однак нафта досі надходить, а значна її частина йде через Туреччину.
"Туреччина є найбільшим покупцем російських нафтопродуктів, таких як дизельне паливо та мазут, а також одним з найбільших покупців російської сирої нафти після Китаю та Індії. Президент Трамп попросив Туреччину та Китай припинити торгівлю і ввів мита на імпорт з Індії", - нагадали у WSJ.
Зазначається, що цього року компанія Turkis Enerji отримала майже 6,5 млн барелів нафтопродуктів, переважно дизельного палива, з яких 5,5 млн надійшли з Росії на суму близько 500 млн доларів. За цей час завод експортував 4,4 млн барелів до ЄС, що в чотири рази більше, ніж він отримав з неросійських джерел. На думку аналітиків, це означає, що його постачання до блоку, ймовірно, містили російську продукцію.
Водночас генеральний директор Turkis Enerji і співвласник компанії Туфан Айрик наголосив, що його підприємство ніколи не зберігало паливо, поставлене з РФ. Коли у нього запитали про 5,5 млн барелів палива, які були з Росії до причалу компанії у затоці Мерсін цього року, він відповів, що не може обговорювати клієнтів компанії.
"З моменту введення санкцій російські нафтопереробні заводи відправили до Туреччини дизельного палива та інших видів палива на суму близько 50 мільярдів доларів. За даними CREA, яка відстежує енергетичні потоки Росії, цей експорт палива становив близько 10% доходів Москви від нафти та 7% її загальних доходів від енергетики за цей період", - додали в WSJ.
Враховуючи аналіз CREA, за той самий період постачання з турецьких терміналів до ЄС зросли у понад два рази, до близько 24 млрд доларів.
Водночас журналісти підкреслили, що ЄС погодився припинити закупівлю російського скрапленого природного газу до кінця 2026 року, а також закупівлю російського трубопровідного газу до листопада 2026 року.
"Однією з наймасштабніших енергетичних санкцій Європи стане заборона на імпорт нафтопродуктів, перероблених з російської нафти в інших країнах, головним чином в Індії, Китаї та Туреччині, яка набуде чинності 21 січня. Представники ЄС заявляють, що це покладе на імпортерів обов'язок довести, що їхні вантажі не перероблені з російської нафти", - зауважили у WSJ.
Проте здатність блоку забезпечити дотримання заборони буде обмежена мережею сховищ, посередників та нафтопереробних заводів, які приховують походження палива, що надходить до ЄС.
"У Туреччині підприємства, що займаються торгівлею російською нафтою, варіюються від маловідомих, таких як Turkis Enerji, до деяких з найбільших у країні, включаючи Koç, сімейний конгломерат, який володіє 50% акцій Opet. Koç - єдина турецька компанія в рейтингу Fortune Global 500", - пояснили у виданні.
На думку аналітиків, для того, аби серйозно знизити попит на російську нафту у світі, швидше за все, будуть потрібні жорсткіші заходи, серед яких мораторій на імпорт дизельного палива та інших видів палива з Туреччини.
"Єдиний надійний спосіб досягти цього - заборонити імпорт нафтопродуктів з країн, які використовують російську нафту", - додав Мартін Владіміров, аналітик Центру дослідження демократії, який відстежує постачання російських енергоносіїв.
За його словами, Європа "повинна вжити жорстких заходів на рівні держав-членів, а також створити загальноєвропейський орган, який би фактично займався розслідуванням кількох справ".
Раніше заступник голови уряду РФ Олександр Новак визнав, що санкції працюють, тому Росія відклала плани щодо збільшення втричі річного виробництва скрапленого газу.
"Наше завдання полягало в тому, щоб досягти 100 мільйонів тонн річного виробництва СПГ. Очевидно, що через санкційні обмеження досягнення цієї мети буде відкладено на кілька років", - наголосив він.
Водночас президент України Володимир Зеленський розповів, чи знімуть з Росії санкції після закінчення війни. Він зазначив, що зняття санкцій значною мірою буде залежати від рішучості європейців.
"Американські санкції – це американські санкції. Є і європейські санкції. Є санкції інших держав світу. Це багатостороння історія про санкції, і буде доволі дивно, якщо хтось буде обіцяти щось за інших", - сказав глава держави.