U.S. Naval History and Heritage Command

У 1940 році у Сполучених Штатах розробили план з будівництва пʼятого лінкора класу "Айова" під назвою USS Illinois. Двома роками пізніше стартувало його виготовлення, але він так і не був задіяний у війську. 

Чотири грізних кораблі цього класу, які передували USS Illinois, були задумані як ідеальні лінкори, оснащені важкою бронею. Мова про кораблі USS Missouri, New Jersey, Wisconsin та Iowa, розповідає ресурс Slash Gear.

За рік після того, як Японія атакувала Перл-Гарбор у грудні 1941 року, а США вступили у Другу світову війну, Штати почали будувати пʼятий та шостий кораблі класу "Айова". Але, на жаль для "Іллійноса", той рік показав, що майбутнє війни на морі належить авіаносцям.

Відео дня

"У битві за Мідвей у червні 1942 року авіаносці США "Йорктаун", "Хорнет" і "Ентерпрайз" знищили чотири японські авіаносці: "Хірю", "Кага", "Сорю" і "Акагі". Це була вирішальна перемога, яка продемонструвала, що авіаносці стануть домінуючою силою у Другій світовій війні. Це означало, що "Іллінойс" ніколи не буде задіяний, оскільки тактика змінилася і авіаносці вийшли на перший план", – пояснюють автори. 

Події тих років показали, що американські ВМС мають зосередитися саме на авіаносцях, а не на лінкорах. Останнім не бракувало вогневої міці, але авіаносці мали набагато більшу універсальність застосування. І шість кораблів класу "Айова" просто не відповідали потребам ВМС США.

Відшкодувати вартість недобудованого лінкора вдалося лише через півтора десятиліття – його розібрали на металобрухт.

Чотири завершені лінкори класу "Айова" продовжували служити з перервами, і лише на початку 1990-х років останній з них був виведений з експлуатації. Тепер вони – лише музейні експонати. 

Зараз США не експлуатують лінкори, але вони займають почесне місце у військовій історії. Вони були одними з найпотужніших і найбоєздатніших військових кораблів, які коли-небудь будувалися. Наприклад, USS Iowa мав водотоннажність приблизно 57 540 тонн, екіпаж трохи більше 1900 осіб і був озброєний великою кількістю гармат.

"Незважаючи на свої грізні розміри та потужність, ці кораблі були далеко не повільними. Насправді, USS New Jersey увійшов до Книги рекордів Гіннеса як найшвидший лінкор, коли під час випробувань у 1968 році розвинув швидкість трохи більше 40 миль на годину. Iowa брав участь у Другій світовій війні і двічі повертався до служби: під час Корейської війни, а потім у 1980-х роках. Отже, Сполучені Штати чітко визнали, що в їхньому арсеналі не було іншої зброї, яка б відповідала всім цим вимогам, і не буде її протягом кількох наступних десятиліть. Проте USS Illinois так і не був доданий до флоту", – йдеться в матеріалі. 

Автори вважають, що якби "Іллінойс" таки був добудований, він став би музейним кораблем, таким же величним, як і будь-який інший представник свого класу.

Існує ймовірність, що ці лінкори ВМС США можуть бути знову введені в експлуатацію, але через високу вартість і логістичні проблеми ця ймовірність мала.

Раніше ми писали про те, який літак ВМС США найважче посадити на авіаносець, на думку авіаторів. Погану репутацію цього літака підтверджує і статистика аварій. 

Вас також можуть зацікавити новини: