Українці на Роттердамському фестивалі: почин дорожчий за гроші
Вперше в конкурсній програмі бере участь український фільм «Las Meninas». 75% картини знято через дзеркала... Інтерв`ю з режисером фільму Ігорем Подольчаком таі його дружиною Тамарою, за сумісництвом продюсером
У ці дні в Голландії закінчується 37-й Роттердамський міжнародний кінофестиваль, який уже ввійшов до історії вітчизняного кіно тим, що вперше в конкурсній програмі бере участь фільм українського режисера Ігоря Подольчака «Las Meninas». І не просто бере участь, а саме тут, на цьому фестивалі відбулася його світова прем`єра. На зустріч з кореспондентом УНІАН Ігор прийшов разом з дружиною Тамарою, яка виступила в ролі асоційованого продюсера і супервайзера на знімальному майданчику.
Ігорю, розкажіть, будь ласка, як народилася ідея зняти кіно, і як ви, художник, графік, взагалі зважилися на такий великий проект в абсолютно новому для вас виді мистецтва?
Ігор: Як ви знаєте, я займався фотографією, живописом, графікою, багато виставлявся, зокрема, за кордоном. Але якоїсь миті просто зрозумів, що той інструментарій, який у мене був, художній, він вичерпався. І мені захотілося його розширити. А кіно – це саме той вид мистецтва, де всі можливості, весь інструментарій для художника - дуже широкий. Можна працювати акторами, камерою, світлом, звуком, режисурою, сценарієм і таке інше. Це, власне кажучи, і є основною передумовою того, що мені захотілося зайнятися кіно, а тільки захотілося, так негайно життя підкинуло ідею. Мій друг, невропатолог, розповів мені про дивну сім`ю, яка періодично у нього консультується. Ця сім`я живе на околиці Львова в такому дещо дивному будинку. Звичайно, те, що вийшло в кіно, вже не дуже співвідноситься з цією розповіддю, оскільки там ішлося про абсолютно конкретну ситуацію, а мені хотілося перетворити її на універсальну. І, відштовхуючись від цієї розповіді, я написав сценарій, а потім зняв кіно.
Напевно, не обійшлося без складнощів?
Ігор: Ну це як сказати. Технічно і технологічно – це був, справді, досить складний фільм. Сам процес зйомок був доволі складним, оскільки 70-75% фільму зняті через дзеркала, а це, звичайно ж, приносить додаткові труднощі, оскільки треба кудись ховати всю групу, кабелі, освітлення, щоб це все не віддзеркалювалось. А оскільки у нас на майданчику було не одне дзеркало, через яке ми знімали, а багато дзеркальних площин, то це було неабияк складно технічно заховати. Решта всіх складнощів – це, скоріше, творчі складнощі, які здаються мені абсолютно нормальними і навіть приємними.
Взагалі самі зйомки забрали місяць. Чотири знімальні дні ми присвятили екстер`єрним зйомкам у Пуші-Водиці, а решту - в павільйоні. Будували декорації, до речі, всі декорації були збудовані спеціально для фільму, і це теж один з складних моментів. В першу чергу, для групи, тому що протягом місяця щодня по 12 годин (а стільки триває знімальна зміна) з одним вихідним на тиждень проводити в одному приміщенні - дуже складно психологічно.
Тамара: Складно було мені (посміхається). Адже люди деякі як думають: «А, ось прийшла дружина на майданчик тут, почала командувати». Ну а я ж, звичайно, маю в усе вникати, за всім стежити просто черкез роботу, яка на мене була покладена. І потім... режисер на майданчику – Бог, і часто я не могла підійти до нього і щось сказати. А бувало, що бачиш якісь помилки, які він не бачить, тому що зараз дивиться зовсім в інший бік, але які потім буде неможливо виправити – ось у цьому складність. Мені треба було якось так вивернутися, тихенько шепнути, якось смикнути, якось наполягти, якимось чином це виправити. Доходило, звичайно, до скандалів: і вдома, і на майданчику. Було таке, що просто виганяв з майданчика (сміється). Ну а потім ще і півночі розбори: хто був правий, хто був неправий, чому це так, чому це не так.
До розлучення скандали не доходили? Тамара:
А чому?
Ігор: Тамара відповідала за художньо-постановочну частину, а це такий великий комплекс, зокрема спілкування з постановниками, які це все будують, тобто з кінобудівельниками, а це своя специфіка, їх треба тримати в рамках, їх треба примушувати, їх треба ганяти, треба за всім стежити. Це така робота, що вимагає певного складу характеру, який у Тамари і є.
Тамара: Розумієте, якщо щось не готове - робота затримується, а гроші йдуть, тому все повинно бути чітко. У нас була ситуація: завтра - перший день зйомок, а майданчик не готовий. Вранці о 8 годині починається зйомка. Цілу ніч сиділа на майданчику, всіх шикувала, до ранку майданчик був готовий.
Тамаро, оскільки для Вас це теж був перший досвід роботи в кіно, як би Ви його оцінили?
Тамара: Так, для мене це теж був перший досвід, і я думаю, що я впоралася. Зазвичай, будь-яка ситуація, будь-який певний проект, а ми багато проектів робили, вони кожен дають свій досвід і його завжди можна перевести на подальші проекти. І нині я дуже задоволена, що картина тут, в Роттердамі.
Ігорю, у Вашому фільмі велика частина акторів не є професіоналами (наприклад, відомий журналіст Микола Вересень). Це була свідома установка – відмовитися від роботи з професійними артистами? Ігор:
Ну і знову ж, оскільки фільм достатньо складний психологічно, у мене один актор і одна актриса, яких я спочатку планував знімати і які чудово розуміли, які емоції їм потрібно зіграти, просто відмовилися. Розумієте, людина яка віддається роботі, вона настільки переносить усе на себе, що потім складно вийти. Ось один актор запитав у мене: добре, місяць зйомки, а скільки мені потім треба буде часу на реабілітацію? Непрофесійному акторові було набагато простіше в цьому фільмі.
У вашому фільмі знімаються двоє дітей: хлопчик і дівчинка. Зазвичай кажуть, що з дітьми завжди складно працювати...
Ігор: Мені пощастило, я працював з такою кінематографічною сім`єю – чудова сім`я, в якій 8 дітей, і там повний набір дітей для кіно: у перший знімальний день у них народилася восьма дитина. Тобто від зовсім маленького - до 14 років. Крім того, вони цілком досвідчені, бо часто знімаються в рекламі, і вони вже професіонали, вони знають специфіку, чудово витримують всі тяготи знімального процесу. А це складно, іноді почати знімальний день о 6 ранку і закінчити об 11 вечора, тим більше для дитини 7-8 років, та навіть і для дівчинки дванадцяти років – це досить складна робота. Але вони чудово з нею впоралися.
Тут, у Роттердамі, вже чути доволі багато висловів критиків про Ваш фільм, а як би Ви самі схарактеризували його в трьох словах або в трьох реченнях?
Ігор: Універсальний, складний, глибокий, якщо в трьох словах. Універсальний – в сенсі ситуації, яку я змальовую, складний – за конструкцією побудови фільму, а глибокий – щодо відчуттів, які я хотів в ньому висловити.
Ігорю, що Ви відчули, коли одержали запрошення на Роттердамський фестиваль? Ігор:
Ви спеціально добирали фестиваль для свого фільму? Ігор:
Наскільки великий інтерес до фільму Ви відчуваєте тут, на фестивалі, адже, напевно є якісь об`єктивні критерії, за якими можна визначити: подобається чи не подобається робота глядачам? Ігор:
І які питання, переважно, ставлять люди? Ігор:
Чи є режисер, чия думка була б для Вас не тільки цікавою, а й важливою? Ігор:
Тамара: Так, але, мабуть, я і найбільший шанувальник. Тому і критик. Оскільки я завжди хочу, не для себе, звісно, а для нього хочу, щоб це завжди було краще, щоб не закралася ніяка помилочка, ніяке нерозуміння. Ну й, можливо, не знайдеться другої такої людини, яка скаже це відверто і тицьне пальцем.
Ігорю, скажіть чесно, хвилюєтеся перед рішенням журі? Ігор:
Тамаро, а ви переживаєте? Тамара:
А Ви вже готуєтеся знімати новий фільм? Ігор:
До речі, про гроші. Наскільки складно було знайти гроші на Ваш перший фільм і яким є бюджет «Менін»? Ігор:
А коли Ваш фільм зможуть побачити українці? Ігор:
Ігорю, кіно – це надовго для Вас? Ігор:
Розмовляв Сергій Воропаєв