Семен Горов / фото з особистого архіву Семена Горова

Семен Горов: Кіно як мистецтво пішло з великих екранів

08:00, 11.03.2021
10 хв. Інтерв'ю

Режисер Семен Горов, який подарував українцям уже культовий мюзикл "Вечори на хуторі біля Диканьки" та серіал "Останній москаль", що підірвав усі телерейтинги, днями відсвяткував 50-річний ювілей. УНІАН розпитав Семена, над чим він працює зараз, чи може назвати себе щасливою людиною та яке майбутнє чекає на український кінематограф.

Днями ви відсвяткували 50-річний ювілей і половину цих років ви працюєте у шоу-бізнесі. Який  проект вважаєте найголовнішим у своїй діяльності? Що визначає Семена Горова як режисера?

Всі мої роботи - улюблені. Якісь з них - кращі, якісь – гірші, але відповім так: моя головна робота попереду.

У багатьох українців ваше ім’я асоціюється насамперед із мюзиклом «Вечори на хуторі біля Диканьки». Величезна кількість людей і досі передивляється його на новорічні свята, хоча йому вже 20 років. Вам не хотілося б зняти щось подібне зараз? Спробувати повторити такий успіх?

Ну, я не телевізійний функціонер, не продюсер. Я - маленька людина, я - режисер. Від мого бажання чи не бажання мало що залежить. Я можу зробити мюзикл. Пройшов час, ми вже більше вміємо, більше знаємо. Але це більше питання до продюсерів.

А над чим працювати цікавіше: мюзиклами, кліпами, серіалами, рекламою?  

Я дуже люблю працювати в театрі, ставити вистави. Дуже люблю музичні відео, це моє, я дуже багато зняв кліпів. Я в цьому себе почуваю дуже комфортно. Якщо гарна пісня, гарний артист – це дуже цікаво. І це такий формат, у якому швидка підготовка, зйомка один-два-три дні, декілька тижнів монтаж, і - все. Робота вискакує, як піца на замовлення. І вже можна приступати до чогось нового.

Семен Горов: "Може, це добре, може, це погано, але я такий, всеїдний" / фото з особистого архіву Семена Горова

Я дуже люблю серіали, якщо вони не дуже великі. Коли в серіалі є початок і кінець,  який я можу усвідомити у своїй голові.

Я люблю телебачення, багато зняв мюзиклів, концертних програм. Мені подобається знімати рекламу, подобається робити вечірки, всілякі гепінінги. Може, це добре, може, це погано, але я такий, всеїдний. Головне, щоб це була творчість, а у якому жанрі - мені не так важливо.

Ок. А для кого з сучасних артистів, з якими ще не працювали, ви б хотіли зняти кліп?

Дуже багато є таких. Дуже багато нових співачок, нових співаків. Я із задоволенням працюю з ними.

Якими рисами має володіти гарний режисер? Як стати хорошим режисером?

Семен Горов: "Режисер повинен все уміти, хай не ідеально, але хоча б трохи" / фото з особистого архіву Семена Горова

Режисер – професія складна тим, що він повинен вміти все. В ідеалі, він повинен бути гарним актором, навіть кращим за тих, хто у нього знімається. Це потрібно для того, щоб щось показати, бути авторитетом. По-друге, він повинен розбиратися в драматургії, розуміти, що таке паузи, що таке початок, кульмінація, фінал. По-третє, він повинен розбиратися в музиці, щоб розмовляти з музикантами, композитором однією мовою. Ну, і ще багато-багато всього. Режисер повинен все уміти, хай не ідеально, але хоча б трохи, щоб показати, як що робиться.

Тому моя порада молодим режисерам – розвиватися у всіх напрямках. А найголовніше – залишатися порядною людиною і мати, що сказати людям. Бо зараз дуже багато таких «ремісників», які уміють робити щось схоже на режисуру, але треба вирощувати в собі насамперед людину, яка має, що сказати.

Актори в інтерв’ю часто жаліються, що українські продюсери, від яких залежить те, яким буде наше кіно, трохи зашорені, бояться відходити від сталих перевірених форматів, люблять типові сюжети з типовими героями, на яких глядач точно піде і понесе свої гроші. І нібито від цього страждає якість та новизна фільмів. Що ви, як режисер, можете сказати з цього приводу? Чи це дійсно найголовніша проблема у нашому кінематографі?

В чомусь звинувачувати продюсерів я б не став. Знаєте, у нас молода країна, молодий театр, молоде кіно. Тому треба, щоб пройшов якийсь час, щоб набились шишки на голові. І тоді кількість обов’язково перейде в якість. Є у нас хороші молоді продюсери, їх просто не так багато, але вони, звичайно, є.

Від продюсерів мені не вистачає сміливості (від більшості з них). Треба, щоб сміливих ставало більше. Розумієте, все, що я казав про режисера, у продюсера повинно бути ще більшою мірою. Він взагалі повинен знати все краще за всіх. Краще за артиста, краще за режисера. Краще розбиратися в продажах. Тому я бажаю українським продюсерам наснаги і сміливості.

"Якщо буде тільки комерційне кіно – це теж не добре", - режисер / фото з особистого архіву Семена Горова

А взагалі, чим більше буде різного, тим краще. Повинні бути продюсери, які роблять ставку на фільми з зірками, і на сталі сюжети. Повинні бути продюсери, які роблять щось нове, молоде. Усе повинно бути в гармонії. Якщо у нас буде тільки артхаус – це буде жах. Якщо буде тільки комерційне кіно – це теж не добре. Все повинно бути в балансі.

Окрім перерахованого, які б ще проблеми в нашому кінематографі ви назвали?

Ну, це не новина – гроші. Наприклад, візьмімо письменника чи художника. Що письменнику потрібно, аби написати роман? Старий блокнот і ручка. Художнику треба фарби купити й пензля. Але продюсеру, режисеру кіно, телебачення, потрібні гроші, бо глядач вже звик до гарного кіно, гарної картинки, наші діти розбещені Pixar-ом. Мультики їхнього рівня просто неможливо зробити в Україні, бо це величезні гроші…

Тому, мені здається, що українському кіно не треба гнатись за блокбастерами, графікою, зірками першої ланки. Це неможливо, наша країна тільки розвивається. У кіно і телебачення є такі жанри як драми, романтичні комедії. Я думаю, що за цим майбутнє українського кіно.

У березні стартують зйомки вашого нового фільму. Можете розказати хоч трохи деталей? Це буде повний метр?

Я ще не можу про це говорити.

А ще якісь нові проекти у вас є?

Звичайно. Зараз у мене на думці невеличка театральна вистава. Сценарії я пишу, рекламу знімаю. Ну, планів багато. Щось телевізійне.

Ваша донька Стася приходила до вас на проби. Як думаєте, коли режисер – твій батько, проходити кастинг складніше чи простіше?

Це складно. І для мене, і для неї, звичайно. Бо я більш вимогливий, не можу тримати дистанцію, що це просто артистка. Я ж як в дитинстві, хочу, щоб вона була найкраща. І сльози там були. Я себе сварив навіть за надмірну суворість до неї.

Наскільки сильно ваша сім’я та стосунки всередині неї переплітаються з вашою роботою?

Семен Горов: "Моє життя – це і є моя робота" / фото з особистого архіву Семена Горова

Я так скажу: у всіх людей творчих професій немає чіткого розділення між роботою та життям. Я не поділяю це. Моє життя – це і є моя робота. Творча людина, особливо режисер, може прокинутися о 3-й ночі і почати щось записувати чи комусь писати, чи навіть комусь зателефонувати. От зараз треба це сказати, обговорити, бо зранку вже буде не те.

Чи стикалися ви колись з творчою кризою?

Звичайно, як кожна людина. Коли особливо багато роботи і вона виснажлива, звичайно, перегораєш і треба якось підживлюватися.

І як саме підживлюватись?

Просто відпочити, піти в кіно, зустрітися зі старими друзями… Обов’язково щось тебе надихне.

До речі, у кіно ви можете просто сидіти і насолоджуватися фільмом чи завжди аналізуєте, дивитесь на прийоми, які використав режисер?

Скажімо, на гарних фільмах я про це не думаю. На тих, що зняті гірше, дивлюся, що не так. Але зараз взагалі мало гарного кіно у кінотеатрах.

"Біда українського кіно у тому, що у нього були перерви", - режисер / фото з особистого архіву Семена Горова

Кіно як мистецтво пішло з великих екранів, воно більше перейшло на фестивалі, у якісь маленькі зали, маленькі кінотеатри. На великих екранах зараз показують блокбастери для підлітків. Я вже не підліток. Ну, так, з сином ходжу іноді. А щоб сказати, щоб я бачив якийсь класний фільм на великому екрані останнім часом… навіть не згадаю.

А можете пригадати три українські фільми з останніх, які має побачити кожен?

Я би порадив подивитися мюзикл «Гуцулка Ксеня». Порадив би подивитися свій фільм для дітей «Пригоди S Миколая». Всі хвалили фільм «Мої думки тихі». Я не великий прихильник такого кіно, але воно непогане.

Взагалі, як вважаєте, який період зараз переживає українське кіно? Чи знімаються зараз українські фільми, які можна було б вважати видатними?

Я думаю, що занадто рано говорити про якісь періоди. Біда українського кіно у тому, що у нього були перерви. Воно зараз тільки починається і переживає такий «підлітковий» етап. Але він не менш прекрасний: щось ти вмієш, щось не вмієш, але ми вчимося. І глядач теж вчиться. Я українському кіно бажаю успіху і сталого розвитку.

Зараз ви викладаєте акторську майстерність дітям і дорослим. З ким працювати подобається більше?

З дітьми, звичайно. Особливо 9-10 років – чудовий вік, коли ще немає жодного бруду, нанесень якихось. Можна так «відчистити» дитину, подивитися їй в очі, і там - янгол. Я настільки заряджаюсь від них енергією! Беру групи 4-5 людей, адже кожному треба приділити час, подивитися в очі, потримати за руку. Більше – це вже не те, це вже буде бізнес.

Семен Горов: "Мені подобається знімати рекламу, подобається робити вечірки" / фото з особистого архіву Семена Горова

З дорослими теж прикольно, там складніше просто. Там вже є бар’єри, комплекси, зажими. Але це теж цікаво. Цікаво, коли в тебе щось виходить.

Ви раніше в інтерв’ю казали, що ви абсолютно щаслива людина. А чи є щось таке, що ви хотіли би зробити, але поки не встигли?

Так, я щасливий. Ну, цей рік був непростий для всіх: коронавірус, ізоляція, але це водночас перезавантаження. Я для себе зрозумів, що буду у цьому році більш ініціативним. Я зрозумів, що чекати чогось від держави, від продюсерів, ще від когось - немає сенсу. Ти нічого не дочекаєшся, можна померти так. Тому буду робити якісь справи, які мені хочеться самому. Буду придумувати, шукати, робити щось невеличке.

Ольга Броскова

Новини партнерів
завантаження...
Ми використовуємо cookies
Погоджуюся