Ця машина вже розглядалася як потенційний кандидат на заміну радянським винищувачам ЗСУ.
Коли мова йде про винищувачі для України, то в першу чергу згадуються саме американські літаки: F-15, F-16 чи F/A-18. Кожен з них має свої вагомі переваги та особливості, що викликає жваве обговорення. Але за цим доволі часто забувають і про інші можливості, про які нагадав міністр оборони України Олексій Резніков.
"Якщо хтось думає, що літаки F-16 - це рішення, то вони глибоко помиляються. Наші аеродроми не готові для F-16, там є нюанси. Тому, можливо, нам потрібні інші літаки. Не тільки F-16 хороші. Є інші літаки сучасного стандарту. Наприклад, Gripen шведського виробництва", - заявив міністр оборони в інтерв'ю BBC.
І насправді легкий однодвигунний винищувач покоління 4+ Gripen від Saab, ще до вторгнення РФ розглядався одним з кандидатів на роль літака для Повітряних Сил України.
Перше, що треба знати про шведський JAS 39 Gripen це те, що він створювався саме для умов Швеції, яка лише нещодавно "постукала" у двері НАТО, а до цього десятиріччями спиралась виключно на свої сили у питання можливого конфлікту з СРСР, а потім і РФ.
Тобто під час його створення, яке велась у 80-х роках, були закладені деякі вкрай важливі параметри - простота в обслуговуванні, невибагливість до злітно-посадкових смуг, дешева експлуатація і все це не за рахунок бойової ефективності.
Перший політ Gripen здійснив у 1988 році та ще до завершення всього циклу випробувань був замовлений шведською армією, яка почала отримувати серійні машини у середині 90-х. Загалом існує три покоління Gripen: A (одномісний)/B (двомісний), C/D та E/F. І фактично вони відповідають рокам за рівнем технологій та оснащеності: 90-ті, 2000-ні та 2010-ті роки.
Остання версія JAS 39E/F, за масштабність оновлення, взагалі має додаткову назву Gripen New Generation. Бо літак отримав дійсно цілий пакет нововведень. Зокрема новий двигун F414 F/A-18 Super Hornets, що дозволяє літаку без форсажу летіти на надзвуковій швидкості.
Також у літак інтегровані всі сучасні цифрові системи, включно з радаром з активною фазованою решіткою, оптико-локаційною системою, станцією радіоелектронної боротьби та зниженням помітності. Тобто за рівнем технічної оснащеності JAS 39E/F навряд поступається тому самому F-16 сучасних версій.
Максимальна злітна вага становить 16,5 тонн, а кількість точок озброєння - 10. Завдяки збільшеному об’єму палива бойовий радіус дії збільшений до 1300 км.
За Gripen закріплено звання найбільш економного винищувача 4+ покоління. Вартість льотної години у сучасній версії JAS 39E/F, за неофіційними даними, коштує лише 4 тисячі доларів. В той час, коли у найближчого конкурента, F-16, мова йде про цінник від 8 тисяч доларів. Але треба зважити на те, що цей параметр, в першу чергу, залежить від способу калькуляції.
Але те що безперечно - можливість Gripen працювати зі злітно-посадкових смуг поганої якості, включно з автомобільними трасами. Це пов’язано з тактикою шведських повітряних сил, які мають у випадку необхідності максимально розсередитись по всій країні.
Також за шведським літаком свого часу міцно закріпилось звання найдешевшого винищувача, який можливо навіть взяти у лізинг. Але це пов’язано з тим, що у 2000-х роках Швеція активно розпродавала машини зі складу збройних сил у рамках скорочення оборонних витрат. В результаті Угорщина та Чехія у 2003 році взяли в оренду по 14 машин у версії JAS 39C/D за 700 та 800 млн доларів відповідно.
Станом на 2016 рік літаки у цій же версії Saab пропонував Індонезії по 94 млн доларів за одиницю - 16 машин за 1,5 млрд доларів. А ось новітні JAS 39E/F Gripen коштують вже по 130-150 млн доларів за одиницю. Єдиний їх покупець, Бразилія, яка у 2014 році замовила 36 машин та право на локалізоване виробництво ще 15 винищувачів за 5,4 млрд доларів.