Історія аварій західних винищувачів нагадує, що літаки ламаються завжди, але про це забули після "Холодної війни" / фото Getty Images

Велика Британія опинилася під критикою через аварію літака F-35B, який застряг в Індії через поломку на понад місяць. Йдеться про літак з авіагрупи HMS Prince of Wales.

Та цей епізод у сукупності з іншими даними щодо аварійності таких літаків як A-10, F-15 та F-16 нагадує про одну тенденцію, яка була забута з часів "Холодної війни". Про це пише українське видання Defense Express, посилаючись на нову публікацію Королівського обʼєднаного інституту оборонних досліджень RUSI.

І виглядає ця тенденція доволі просто: літаки ламаються завжди. Справа в тому, що після завершення "Холодної війни" суттєво знизилася інтенсивність польотів та бойового застосування військової авіації країнами Заходу. Тому суспільство втратило розуміння того факту, що з ладу може вийти будь-який літак у будь-якій ситуації. І це робить професію пілота ризикованою. 

Відео дня

"Протягом 1950-хх років військово-повітряні сили США мали 2449 аварій класу "А" (критичне пошкодження літака аж до списання, можлива загибель пілота) та 746 інцидентів класу "B" (пошкодження літака, поранення або травмування пілота) лише із літаками типу F-86 Sabre, внаслідок чого було втрачено 1422 літаки та 573 пілоти. Переважна більшість цих інцидентів відбулась уже після Корейської війни 1950-1953 років", – йдеться у матеріалі.

Водночас з 1970-х і до 2022 року у ВПС США було 295 аварій класів "A" і "B" із літаками A-10. Також стався 481 інцидент з F-15 та ще 509 – із винищувачами F-16. Щодо літака F-35, то в американських ВПС було 11 великих аварій з ним.

Дані по Королівських ВПС Великої Британії показують, що в період з 1982 по 1990 роки через аварії щороку списували 17-35 літаків. Після 2013-го показник становив не більше 1 літака щороку.  

У RUSI наголосили, що для будь-якого типу літаків найбільша кількість аварій припадає на перші 10 років експлуатації. Причина в тому, що технічний та льотний склад ще не до кінця освоїли нову техніку. Крім того, можуть проявлятися певні проблеми. 

"Тому загальний висновок у цій ситуації виглядає так. Громадськості треба постійно нагадувати, що літаки можуть ламатись в будь-якій ситуації, і що авіація є в принципі ризиковим видом техніки. Однак при цьому не потрібно аж настільки перейматись через "престиж", бо інакше це не дозволить належним чином підготуватись військовим Великої Британії та інших країн Заходу до можливого прямого зіткнення з Росією та Китаєм", – констатували у Defense Express. 

Аварії винищувачів

Нещодавно в Україні зазнав аварії французький винищувач Mirage-2000. Сталося це 22 липня. У Повітряних силах ЗСУ зазначали, що сталася відмова авіаційної техніки. Пілот успішно катапультувався. 

Згодом у Державному бюро розслідувань (ДБР) заявили, що подія сталася на Волині. Літак упав на безлюдну територію та потонув у затопленій вирві серед болотистої місцевості. Завдяки професійним діям пілота вдалося уникнути жертв і руйнувань на землі.

У ДБР розпочали розслідування. 

Вас також можуть зацікавити новини: