этот материал доступен на русском

CNN: Жертву авіакатастрофи в Ірані підозрювали в постачанні зброї в Лівію

13:28, 24 січня 2020
Світ
1361 0
REUTERS

Одна з пасажирок українського авіалайнера, збитого іранськими ракетами на початку місяця, була власницею двох компаній, які згадуються у звіті ООН у контексті таємної торгівлі зброєю з охопленою громадянською війною Лівією.

38-річна Олена Малахова сиділа в другому ряду рейсу PS752 компанії МАУ, згідно з планом розсадки пасажирів, який отримали журналісти CNN. Американський телеканал повідомляє, що вона була директором компанії під назвою SkyAviaTrans, яка базується в Україні, а також співвласником пов’язаної компанії Volaris Business, зареєстрованій в Единбурзі, Шотландія. Обидві фірми рекламують себе як сервіс пасажирських й вантажних перевезень. На сайті Volaris Business вказано, що гасло компанії – «Більше, ніж пасажирська й вантажна компанія». А реклама SkyAviaTrans говорить: «Будь-де. Будь-коли. Будь-що. Особисто».

Читайте такожAtlantic Council: Знищення літака МАУ в Ірані вказує на невивчений урок після MH17

В серпня 2018 року Малахова була внесена в записи Реєстраційної палати Великої Британії як один з двох бенефіціарів Volaris Business. Прес-секретар SkyAviaTrans також підтвердив, що вона була директором компанії.

Єдиний вантажний літак української фірми був збитий у Лівії в серпні 2019 року. Це був ІЛ-76ТД, який належав Volaris. SkyAviaTrans була оператором борту. Літак атакували сили лівійського воєначальника Халіфа Хафтара, коли він приземлився у Місраті. Місто під контролем уряду в Триполі, проти якого воює Хафтар. Екіпаж з восьми чоловік вижив.

Volaris і SkyAviaTrans після збиття літака стверджували, що він віз гуманітарну допомогу з Анкари. Це твердження підтримав уряд України. Однак, на прес-конференції після знищення українського борту самопроголошена Лівійська національна армія оголосила, що підірвала його, тому що він віз військове обладнання для сил визнаного ООН уряду в Триполі.

В останньому звіті ООН про ембарго на продаж зброї Лівії, опублікованому в грудні, експерти організації наголошували, що низка країн включно з Туреччиною й ОАЕ систематично порушують заборону. Вони «постійно й інколи відкрито постачали зброю, не докладаючи великих зусиль, щоб приховати її походження». В звіті також зауважується, що часто зброю постачали у формі деталей для безпілотників, які часто використовувалися в боях впродовж останніх років. Деталі інколи реєстрували як автомобільні запчастини.

Читайте такожТуреччина відправляє свої війська в Лівію

Експерти ООН оцінили атаку проти літака SkyAviaTrans. Вони дійшли висновку, що легке навантаження для такого типу літаків, а також аномалії в його документації вказують на те, що «вантажем були військові матеріали з великим об’ємом й відносно малою масою, такі як фюзеляж і крила безпілотних бойових авіаційних пристроїв». Експерти додали, що здається «нереалістичним й гідним довіри» припущення, що уряду Лівії могла знадобитися така велика частина автомобільних деталей за такий короткий період. До того ж сумніви викликає те, що лівійська сторона обрала для їх транспортування таких дорогий спосіб.

Німецьку компанію, яка наймала літаки від імені лівійського уряду, визнали винною у порушенні ембарго ООН. Втім, експерти організації не зайшли так далеко, щоб визнати SkyAviaTrans і Volaris винними у порушенні заборони на торгівлю зброєю. Втім, вони вказали, що в документації про вантаж літака компаній вказано, що він не містить «жодних небезпечних товарів, боєприпасів чи зброї». Такий опис здався експертам підозрілим.

«Зазвичай таку інформацію не вказують, це й не потрібно за виключенням випадків спроб приховати військову природу вантажу», - йдеться в звіті ООН.

Читайте такожЛівійський генерал Хафтар оголосив "загальну мобілізацію" для боротьби з іноземними військами

В документі не вказано напряму, що Малахова знала про перевезення незаконної зброї літаком її компанії. Однак, в ньому наголошується, що Volaris несе відповідальність за митні дозволи й іншу документацію рейсів компанії SkyAviatrans, відповідно до угоди між ними. І цей контракт від імені Volaris був підписаний Малаховою, яка в даних Реєстраційної палати Великої Британії позначена як «приватна особа зі значним контролем».

Колишній менеджер SkyAviatrans Максим Приходько сказав CNN, що у компанії був дозвіл на доставку небезпечних вантажів, таких як розчинники й хімікати. В самій фірмі відмовилися коментувати звіт ООН. А чоловік Малахової Дмитро Саліхов відповів на телефонний дзвінок, але сказав, що надто засмучений, щоб говорити. Він також не відповів на подальші електронні листи.

Менш ніж за тиждень до того, як літак SkyAviatrans був збитий у Лівії, Україна заборонила своїм перевізникам літати в країну через «погіршення ситуації з безпекою». Але SkyAviatrans і Volaris отримали виключення на підставі твердження, що вони працюють з лівійським «Червоним півмісяцем», згідно з даними ООН. В звіті за 9 грудня експерти організації вказали, що «не впевнені у правдивості документів, наданих SkyAviatrans українському уряду для отримання виключення, тому розслідування триває».

Читайте такожBloomberg: Найманці Путіна з’явилися на полі битви у Лівії

Прес-секретар лівійського «Червоного півмісяця» сказав CNN, що організація не має зв’язків зі SkyAviatrans, Volaris чи Малаховою.

Не відомо також, що Малахова робила в Тегерані на початку цього року. Прес-секретар SkyAviatrans сказав, що компанія не веде бізнес в країні й не знала про перебування її керівника там. Також він уточнив, що Малахова впродовж останніх місяців була зосереджена на тому, щоб знайти гроші для покупки заміни знищеного в Лівії літака.

Записи про польоти з сайту Flightradar24 свідчать, що в період з травня до серпня 2019 року перед збиттям ІЛ-76 здійснив більш ніж 30 рейсів між Україною, Туреччиною й Лівією. Перед тим літак курсував між ОАЕ й містом Аден у Ємені, де бійці з еміратів беруть участь в спробах Саудівської Аравії розбити сили хуситів, яких підтримує Іран. З листопада до грудня 2018 року літак зробив 13 рейсів.

Того ж року він здійснив півдесятка рейсів у Афганістан. Це сталося невдовзі після того, як ОАЕ оголосили про запуск нового проекту з підготовки афганських сил до боротьби проти ісламістів. У SkyAviaTrans не надали жодних даних про ці рейси.

Якщо ви знайшли помилку, видiлiть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter