REUTERS

У випадку 346 пасажирів, які загинули через падіння двох Boeing737 MAX, Конгрес проводить слухання й зібрані тисячі сторінок документації. А розрахунки авіаційної електроніки були розібрані до найменших дрібниць, щоб не дозволити таким авіакатастрофам повторитися.

Однак, у комерційної авіації немає хорошої відповіді для 474 людей, які загинули від удару ракет по авіалайнерам на рейсах PS752 української компанії МАУ й MH17 компанії Malaysia Airlines, - пише Forbes.

«Потрібно докласти усіх можливих зусиль, щоб такі трагедії не повторилися», - заявили в «Міжнародній асоціації повітряного транспорту» (IATA), коментуючи знищення рейсу PS752 в Ірані.

Відео дня

Читайте такожGlobe and Mail: Правду про збитий літак МАУ з’ясують, лише якщо Іран дозволить

В першу річницю падіння MH17 організація теж хотіла запевнити, що «цивільні авіалінії ніколи більше не будуть збитими знаряддями війни». Тож теза в дусі «ніколи знову» актуалізувалася. Трагедія рейсу PS752 приголомшила багатьох. Адже це був завантажений повітряний маршрут, очевидний для всіх, хто може легко зайти на безкоштовний сервіс Flightradar24.

Існує твердження, що, зважаючи на високу вірогідність ракетної активності того дня, коли був збитий український авіалайнер, Іран повинен був виступити з попередженням і заздалегідь закрити свій повітряний простір. А якщо він цього не зробив, то інші країни й окремі авіалінії повинні були знати, що літати в Іран не можна. Авіаперевізники не дуже хочуть обговорювати це.

«Пілоти нічого не знали й не могли знати. Тому що ніяких попереджень не було. Аеропорт працював у звичному режимі. Знати про те, хто й в кого стріляв, - це не справа цивільних пілотів», - сказав президент МАУ Євген Дихне. IATA теж покладає відповідальність на владу.

Читайте такожWashington Post: Для Ірану багато поставлено на кін після визнання знищення літака з України

«Допомогти авіалініям оцінити потенційні небезпеки – це моральна відповідальність урядів по всьому світу», - заявили в організації після знищення MH17. Вона також закликала «Міжнародну організацію цивільної авіації» (ICAO) створити базу даних для авіаліній, в якій вони могли б знайти найсвіжіші оцінки щодо безпеки. ICAO зробила це, але потім закрила проект. Уряди не захотіли, щоб інші сторони оцінювали їхній повітряний простір.

Нідерландська рада безпеки, яка розслідує справу MH17, рекомендувала окрім самого лише обміну інформацією ще й своєчасно обмінюватися оцінками загроз. При цьому регулятори повинні стежити за тим, як їхні авіалінії роблять свої висновки.

Певна інформація щодо безпеки вже очевидна або ж нею діляться. Однак, висновки авіаперевізників дуже розходяться. Після знищення PS752 компанія Lufthansa оголосила, що її літаки не будуть виконувати рейси в Тегеран принаймні до 20 січня. Turkish Airlines, Emirates Airways й Qatar Airways продовжують літати в іранську столицю. Також катарська компанія робить те, на що наважується не багато авіаліній у світі – літає над територією Сирії. З точки зору логістики, сирійський повітряний простір зручний для Катару, оскільки країна досі під блокадою, яка не дозволяє їй літати через інші сусідні країни, такі як Саудівська Аравія. Остання могла б стати хорошою альтернативою. Виконавчий директор Qatar Airways Акбар аль-Бакер запевняє, що його компанія не робила б щось небезпечне.

Читайте такожСША мають намір ізолювати Іран доти, поки він "не буде поводитися як нормальна країна"

Авіалінії Ізраїлю пішли на екстремальні кроки. Національний перевізник El Al і невеликі оператори Arkia й Israir лишаються єдиними відомими на сьогодні авіаперевізниками, які обладнали свої літаки ракетними системами. Існують сумніви щодо безпеки такого рішення.

У European Cockpit Association, яка представляє пілотів Європи, вказали на непослідовність оцінок загроз. Президент організації Дірк Полчек зауважив, що Велика Британія в 2017 році заборонила пасажирам з шести країн Близького Сходу брати з собою електронні пристрої. Це було зроблено з міркувань безпеки без оголошення деталей. Однак, інші країни Європи не ввели такі ж заборони.

Оцінені загрози теж змінюються. Тривалий час головною проблемою вважалися терористи з ручними гранатометами. Але MH17 був збитий великою системою ППО. Уряд Ірану теж визнав, що саме його військові, а не якісь заколотники, відповідальні за знищення PS752.