Cпікер Палати представників Конгресу США Майк Джонсон оголосив, що голосування по низці законопроектів про іноземну допомогу, включно з фінансуванням для України, відбудеться цієї суботи, 20 квітня.

Дії Тегерану щодо Ізраїлю, на загал, спровокували більшу увагу до безпеки. Ми побачили, що це було використано нашими партнерами із США дуже і дуже правильно. Тобто питання пакета допомоги для нас, для Ізраїлю, для Тайваню знову вийшло на перший план.

Те, що пакети розділені (республіканці постійно змінювали свої погляди: то вони хотіли їх ділити, то хотіли голосувати спільним) – це вже суто процедурна справа. 

Відео дня

Важливою складовою консенсусу, про який раніше говорили і Байден, і Чак Шумер, було те, що пакети були розділені. Відповідно, буде голосуватися як те, що вигідно демократам, так і те, що вигідно республіканцям. Тобто такий собі політичний Qui pro Quo, послуга за послугу. 

Чому пакети будуть виставлені на голосування найближчим часом? Тому що це питання не лише актуальності, це питання не лише тематичності, це також питання політичного виживання спікера Джонсона. Йому потрібно знайти підтримку у Конгресі. І тому йому потрібно якомога швидше виставити якнайбільше таких законопроектів, які дозволять йому знайти собі підтримку і голоси на випадок вотуму недовіри. Це, до слова, досі актуальне для Джонсона питання, адже Марджорі Тейлор Ґрін його все-таки не зняла. А заручитися підтримкою спікер може лише працюючи чітко, роблячи компромісні рухи, які задовольнять хоча б якусь частину Палати представників і дадуть йому голоси.

Ще одна причина, чому зараз питання цих законопроектів пришвидшується, полягає у тому, що оборонно-промисловий комплекс США вже вимагає в республіканської партії зробити якісь активні кроки та посприяти тому, щоб замовлення були виставлені. Адже державні замовлення для ОПК – це майже 80% їх прибутків, взагалі їх оборотного капіталу. 

Ключова частина оборонних замовлень на 2024 рік – це якраз зовнішньобезпекова допомога. Тобто Ізраїлю, Україні, Тайваню тощо.

І допоки нема цих великих пакетів, поки нема заяви про те, що вони будуть на голосуванні, у американських ОПК-підприємств просто нема розуміння, які їм закладати бюджети та з чим їм працювати весь рік.

Тобто, для США це питання не лише політичної доцільності, а це питання також економічної необхідності. І це вказує на те, що ці пакети досить скоро можна буде виставляти на голосування. 

Багато хто вважає, що через розділення пакетів США підтримають усіх, крім України. Але це дуже малоймовірний сценарій. Адже тоді б демократи не були такі спокійні та не казали б ні про які компроміси. Тобто, якби не було переконаності в тому, що виставлять на голосування абсолютно все, тоді б дійсно не було розмов про консенсус і про певне взаєморозуміння. Тому голосувати точно будуть за все. І поки що ми бачимо, що голосів за пакет підтримки для України має вистачити.

Олександр Краєв, директор програми "Північна Америка" Ради зовнішньої політики "Українська Призма"