Причиною затримки постачання Україні бельгійських F-16 може бути "непрямий вплив" США / фото Zelenskiy Official

Бельгія відклала на понад рік постачання для України боєздатних винищувачів F-16. Експерт з авіації Богдан Долінце в етері телемарафону пояснив, що є кілька причин для цього, серед яких може бути й "непрямий" вплив Сполучених Штатів Америки.

За його словами, терміни поставок залежать не тільки від європейських країн, а й від США, які, з одного боку, є виробником, з іншого - надають ліцензії на виробництво цих літаків.

"Передача тих чи інших літаків без США та відповідних ліцензій так само, на жаль, неможлива. Діє погоджувальна система так званого державного експортного контролю в безпековому секторі. Звісно, це може бути як прямий, так і непрямий вплив на терміни постачання відповідних видів озброєння для України", - пояснив фахівець.

Відео дня

Він звернув увагу на те, що ключова проблема з бельгійськими винищувачами для України - терміни надходження до самої Бельгії літаків F-35, якими вона хоче замінити F-16.

"Продовження термінів виконання контрактів по F-35 впливає на те, що Бельгія не може так швидко вивести з експлуатації F-16, щоб не знижувати свою обороноздатність. Друга важлива складова цього питання – це, звісно, озброєння, яке передається Україні разом із винищувачами", - пояснив експерт.

Як додав Долінце, для того, щоб F-16 стали своєрідним геймченджером у війні проти РФ, має бути декілька факторів. По-перше, потрібно отримати відповідну кількість озброєння та боєприпасів до цих літаків. Друга складова - додаткові системи ППО, в тому числі ті, що впливають на більшу ефективність F-16, наприклад Saab 340 - шведський літак дальнього радіолокаційного виявлення та управління. 

Саме Saab 340 Швеція обіцяє поставити Україні, але чому цього ще не сталося – "питання відкрите", каже Долінце. Водночас він зазначив, що час підготовки на них не дуже великий - від 2 до 6 місяців.

"Швеція їх сама виготовляє та певну кількість літаків має на озброєнні. Вони могли б працювати разом з F-16", - констатував експерт.

Він також пояснив, чому французькі літаки Mirage швидше "дійшли" до України, ніж попередні американські винищувачі. Каже, є кілька факторів, зокрема те, що українські пілоти навчалися на F-16 у складі зведених груп - разом із пілотами з інших країн, що ускладнювало процес навчання. На Mirage українських пілотів готували в окремих групах, що дозволяло за потребою залучати перекладачів.

"Друга важлива складова – ці літаки повністю французькі, тобто Франції не потрібно узгоджувати їх передачу", - сказав Долінце.

7 березня з’явилася інформація про те, що під час російської атаки Mirage було вперше залучено до збиття ракет. Однак Долінце зазначив, що поки зарано казати про їх ефективність, бо потрібен певний час для моніторингу та більше деталей про використання цих літаків в Україні.

Передача Бельгією літаків F-16 для України: що відомо

Нагадаємо, наприкінці 2023 року Бельгія оголосила про те, що Україні буде передано 30 одиниць американських винищувачів F-16. Йшлося, що країна пішла на цей крок, оскільки придбала нове покоління винищувачів - F-35. За планами перші літаки мали бути передані до кінця минулого року.

Але згодом прем'єр-міністр Бельгії Барт де Вевер не відкинув того, що вже цього року в Україну поїдуть перші F-16, обіцяні ще наприкінці 2023-го, однак тільки "на запчастини". Щодо боєздатних винищувачів, то, за його словами, вони можуть бути поставлені 2026 року.

Вас також можуть зацікавити новини: