Доступ до інформації й розваг онлайн змінив Китай, але не ослабив контроль партії.
На світанку цифрової ери президент США Білл Клінтон віщував, що поєднання капіталізму й інтернету може лібералізувати Китай. Цей погляд був зухвалим, оптимістичним і помилковим.
Це був 2000 рік, і на очах тогочасного американського президента розгорталася революція. Комуністична партія в той час відмовлялася від ролі монополіста в забезпеченні всього: від робочих місць до нерухомості й новин, - пише The Economist. Клінтон стверджував, що в еру нових можливостей й інформаційних джерел контроль партії над людьми скорочувався.
"В новому столітті свободу будуть поширювати мобільні телефони й кабельні модеми", - говорив Клінтон.
Звісно, він добре знав, що Китай намагається взяти свою частину інтернету під контроль.
"Щасти! Це ніби намагатися цвяхами прибити желе до стіни", - сміявся він.
Читайте такожІнтернет вперше обійшов телебачення як джерело інформації для українців - опитування
Клінтон не зовсім помилявся. Присутність держави у житті багатьох простих китайців скоротилася у порівнянні з тим, що було в минулому. У деяких секторах чиновники намагалися зберегти свою майже монополію на забезпечення схваленої інформації. В індустрії новин лідери Компартії влили чималі ресурси в офіційні інформаційні агентства, такі як People’s Daily, заохочуючи їх створювати більш жваві дочірні компанії, щоб змагатися з комерційними ЗМІ. Громадяни час від часу наважуються повідомляти новини з власної ініціативи й ставити під сумнів офіційну версію подій. За це їм висувають догани, звільняють з роботи, затримують або кидають до в’язниці.
Сектор розваг найкраще спростовує передбачення Клінтона. Тому що це та сфера, в якій стався вибух комерційної конкуренції, особливо в інтернеті. Але при цьому хватка партії лишилася міцною. На перший погляд, все чудово. Покоління тому, якщо відкинути піратські відео, державне телебачення й офіційна цензура в сфері кіно мала абсолютний контроль над тим, що люди дивляться вдома й в кінотеатрах. Але тепер все змінилося.
Якщо зайди в сільську китайську хату, в кутку все одно буде патякати телевізор, який ліниво будуть дивитися старі й дуже молоді жителі. Але в інших місцях, в кожному вагоні потягів, кафе чи гуртожитку кожен китаєць буде дивитися у свій смартфон. Хтось дивиться драматичний фільм, хтось - конкурс талантів або короткі відео від аматорів чи стрім фермера-танцюриста чи співака-далекобійника. Хлопець-підліток в автобусі, наприклад, буде дивитися трансляцію відеогри. А молоді жінки на місцях за ним можуть дивитися популярного блогера з соціальних мереж, у якого 40 мільйонів підписників. Тож Китай може сміливо хвалитися найбільшим і надзвичайно розвиненим ринком електронної комерції.
Читайте такожThe Atlantic: Facebook - це Машина судного дня
Такі настанови ґрунтуються на попередніх кроках галузевих асоціацій щодо захисту соціальної стабільності. Серед них правила, які заборонять зображення гомосексуального кохання, позашлюбних стосунків, куріння чи чаклунства. В сучасному Китаї, де нерівність до болю висока, регулятори у сфері кіно й телебачення намагаються обмежити демонстрацію багатства чи успадкованих привілеїв. Через це вони критикували реаліті-шоу за участі дітей відомих людей.
Цензори тримають мертву хватку на горлі сфери розваг не лише за допомогою правил. Останнім часом сама природа сучасного китайського інтернету - гіпер-кормерційного місця, яке патрулюють "тонкошкурі" хулігани - почала допомагати їм. Це дуже небезпечні часи, щоб бути знаменитістю в Китаї. За перші кілька тижнів 2021 року фани, помітні блогери й державні ЗМІ об'єднали зусилля, щоб докоряти дуже великій кількості знаменитостей. Масштаби були настільки великими, що сайт Tencent News опублікував статтю з заголовком: "Ера вибачень зірок почалася: щоб ти не зробив не так, вибачайся".
Читайте такожBloomberg: Не можна просто очистити інтернет від ненависті
Видання Chaguan нещодавно провело інтерв'ю з ветеранами сфери розваг. Вони розповіли про своїх знаменитих друзів, які "сидять на таблетках" від депресії, і пояснили, чому так сталося. Колись зірки опинялися під пильною увагою лише тоді, коли знімали новий фільм. Тепер фани хочуть перевіряти кожну деталь життя актора в соціальних мережах й розраховують, що їхній ідол по-справжньому ідеальний.
Читайте такожBloomberg: Локдауни вб'ють свободу, якщо стануть новою нормою
Комуністична партія більше не монополіст в сфері розваг. Але вона досі пише правила. Відрізані від світу фаєрволами й контролем імпорту, китайський інтернет й індустрії культури стали картелями, які винагороджують лояльних і слухняних. Це дає цензорам всю владу, яка їм тільки потрібна.