Активні користувачі соціальних мереж, яким довіряють тисячі людей, можуть поширювати як корисну інформацію, так і дезінформацію
Впродовж всієї історії пропаганда була зброєю, яку застосовували проти військ ворогів в рамках психологічної війни. Але її також інтенсивно застосовували для впливу на громадську думку в нейтральних країнах. В дома пропаганда грала життєво важливу роль для будь-яких воєнних заходів.
В минулому для цього використовували традиційні ЗМІ, такі як газети й радіо. Але тепер психологічна війна "перейшла" в інтернет, - пише Forbes.
Читайте такожНімеччина є головною метою дезінформації Росії - доповідь ЄС
Не дивно, що українське населення, яке розмовляє російською мовою або має російське походження, стало привабливою ціллю для російської пропаганди. Якщо в минулому для цього були потрібні газети й радіостанції, то зараз Росія використовує Twitter для поширення своєї пропаганди.
Центр RAND Corporation вів своє дослідження з 2018 року, аналізуючи російськомовні сторінки на Twitter зі Східної Європи. Аналітики виокремили дві великі і впливові групи: оді здавалися "проукраїнською групою активістів", які протистояли російському впливу й підтримували демократію України, а інші - групою "проросійських активістів", які поширювали російський контент у соціальних мережах і виступали проти незалежності української держави.
За допомогою кампанії, яка використовувала рекламу в Twitter, дослідники змогли успішно найняти 146 проукраїнських активістів, 66 проросійських, також 1103 респондентів-представників загального населення.
Читайте такожFacebook заблокувала статті росЗМІ про затримання "українських радикалів"
Використання інфлюенсерів може збільшуватися в рамках заходів психологічної війни. Але саме соціальні мережі змінюють те, як ці заходи проводяться.
"Соціальні мережі - це важливе місце для тих, хто хоче добитися політичних цілей чи цілей у сфері національної безпеки. Підхід на основі інфлюенсерів до стратегічних комунікаційних кампаній в США стають дедалі білше поширеними. Найчастіше в цьому контексті використовують термін "техкамп", який говорить про тренування для членів громадянського суспільства, щоб допомогти їм більш ефективно вести комунікацію в соціальних мережах", - сказав старший біхевіорист RAND Corporation Тодд Гелмус.
Такі заходи вже були використані для боротьби з заходами Москви з ведення психологічної війни.
"Наприклад, у Латвії посольство США провело техкамп для обраних журналістів, які живуть в регіонах, постраждалих від пропаганди Росії. Також у цьому регіоні ведуться зусилля з визначення й надання сили інфлюенсерам в соціальних мережах, які розмовляють російською, але мають панєвропейські погляди. І такі заходи особливо поширені в кампаніях, націлених проти насильницького екстремізму. Ми нещодавно оцінили профінансовану США кампанію на Філіппінах, яка використовувала такі тренування й підтримує надалі менторство для допомоги громадянському суспільству у боротьбі з екстремізмом онлайн", - пояснив експерт.
Концепція використання впливу як політичного інструменту не нова. Але її важливість буде збільшуватися, оскільки дедалі більше людей по всьому світі шукають потрібну їм інформацію в інтернеті.
"Ми точно повинні очікувати такий тип використання. Переважна більшість людей отримують інформацію з інтернету й соціальних мереж, де також підтримують зв'язок з друзями. Тому дуже важливо, щоб США і союзники боролися з екстремізмом й іноземною дезінформацією на цих платформах", - сказав Гелмус.
Ключовий фактор - це "довіра", і тут вплив може бути ще більш потужним подібно до мультиплікатора сили.
"Повідомлення в Twitter від уряду США не буде мати таку ж вагу, як повідомлення від родичів чи друзів. Навіть бренди знають, що онлайн-рекомендації від друзів більш вагомі, ніж реклама. Тому стратегії на основі інфлюенсерів чи бренд-амбасадорів настільки важливі для посилення автентичних локальних голосів, які говорять про ключові теми", - зазначив експерт RAND.
Читайте такожЛатвія заборонила в’їзд скандальному Соловйову через пропаганду нацизму