Задовільний стан цивільних літаків РФ тримається лиш на авіаційному канібалізмі, - експерт

Через брак іноземних запчастин російські виробники намагаються врятувати комерційні пасажирські перевезення за допомогою так званого авіаційного канібалізму, але й це не дуже допомагає у ремонті літаків. Про це в ефірі телемарафону розповів експерт з авіаційного ринку Богдан Долінце.

Його попросили прокоментувати повідомлення західних ЗМІ про те, що через санкції у РФ цивільна пасажирська авіація йде до колапсу - там змогли виготовити тільки 1 з 15 запланованих комерційних літаків.

За словами експерта, це дає змогу оцінити спроможності Росії виготовляти нові літаки в умовах санкцій. По-друге, зазначив Долінце, ще до повномасштабного вторгнення в Україну, Москва планувала до 2025 року виготовити 171 літак, але цього не сталося.

Відео дня

"Ми бачимо, що ці плани були суттєво скореговані – скорочені майже в 10 разів. І попри це плани вдалося виконати лише на 5% - був випущений лише один літак", - сказав Долінце.

Експерт пояснив, що у РФ виробництво комерційних літаків гостро залежить від постачання іноземних компонентів. Зокрема, пасажирський російський літак Superjet на 50% складається з запчастин, які виготовляються за кордоном. Критичним компонентом, за даними експерта, є двигуни, які раніше виготовлялися у Франції. А свої пасажирські борти Іл-114 та МС-21 Росія не здатна запустити в серійне виробництво.

За даними Долінце, Москві для отримання власних двигунів потрібно вдосконалювати виробництво ще протягом двох років, але невідомо, чи це станеться. Адже, додає фахівець, такі плани були в РФ ще кілька років тому.

"Якщо казати за будівництво, ми бачимо, що через значний дефіцит компонентів більша частина літаків, точніше їх фюзеляжів, стоїть на заводах з виробництва. Авіавиробники не можуть  завершити ці літаки", - розповів Долінце.

Він додав, що через проблеми з запчастинами щороку 40-50 літаків росіяни також вимушені виводити з експлуатації.

"Навіть існуючий авіаційний канібалізм (установка деталей, які знімаються з інших літаків, – УНІАН) не дозволяє підтримати можливість продовжити експлуатацію цих повітряних суден… З такими темпами вже щонайменше 100 суден виведено з експлуатації за ці роки. Через це вартість квитків у середньому зросла на 15%. У подальші 2-4 роки дефіцит повітряних суден в Росії може стати критичним", - вважає Долінце.

Як він зазначив, цей дефіцит приведе до скорочення мережі перевезень та збільшення вартості на квітки на певних маршрутах до 50%.

За даними Долінце, за різними оцінками, від 30 до 100 бортів в РФ стали жертвами авіаційного канібалізму, й потреба в ньому у росіян є дуже гострою.

"Росії протягом 2024 року  фактично довелося викрасти 18 повітряних суден. За різними даними, на території РФ фактично зникли 18 літаків, які летіли з інших країн, запросили аварійну посадку на території Росії та більше звідти ніколи не поверталися. Швидше за все, це була одна зі схем отримання літаків для їх подальшого розбору - використання для авіаційного канібалізму", - припустив експерт.

У РФ будівництво літаків перетворюється на довгобуди

Як писав УНІАН, в РФ, на Іркутському авіаційному заводі, зібрали перший "повністю імпортозаміщений" пасажирський літак МС-21 та почали його приймально-здавальні випробування. Після їх закінчення борт відправлять на льотно-випробувальну станцію для проходження заводських доводочних випробувань. Літак перетворився на довгобуд - у 2009 році серійне виробництво МС-21 передбачалося розпочати в 2016 році, проте його неодноразово відкладали.

Вас також можуть зацікавити новини: