Якщо міліції не допомогти, то її реформування може закінчитися поганою реорганізацією
Якщо міліції не допомогти, то її реформування може закінчитися поганою реорганізацією

Якщо міліції не допомогти, то її реформування може закінчитися поганою реорганізацією

16:31, 08.07.2013
5 хв.

Правоохоронну систему необхідно реформовувати. Зараз вона практично нагадує модель перехідного періоду – вона вже не радянська, але ще не європейська.

Правоохоронну систему необхідно реформовувати. Зараз вона практично нагадує модель перехідного періоду – вона вже не радянська, але ще не європейська. Про це в інтерв'ю сказав народний депутат від Партії регіонів Володимир Олійник.

Що потрібно зробити для цього?

- Затвердити реформування органів кримінальної юстиції. Якщо буде реформована міліція і залишаться не реформованими суди, прокуратура – то змісту в тих змінах не буде. Концепція повинна передбачити вцілому, яку модель ми вибираємо, бо їх багато. Треба вибрати найбільш оптимальну. Під цю концепцію реформи потрібно підвести фінансово-нотаріальну базу, бо правила прописати легко, але потрібно ще й врахувати українську специфіку. Тобто реформа повинна бути українська, бо не можна взяти, наприклад, грузинську модель , і запровадити її у нас. Починати треба із тих органів, які є публічними, щоби люди зразу відчули зміни. Наприклад, патрульно-постова служба, дільничні, чи ДАІ вони повинні бути відповідальнішими, вихованішими.

Відео дня

Яким чином це можна втілити в життя?

- Треба робити так, аби люди казали, що хочуть, аби зміни продовжувались, але це робота не одного дня. Наприклад, коли збираються робити ремонт, то можна все розвалити, а можна робити поетапно. Так і тут, проте починати, так званий, ремонт не із офісу чиновника, а із міст загального користування, щоб люди бачили. Тобто ми повинні включити в союзники наших виборців. Якщо брати дільничних, а я там найшвидше б сконцентрував зусилля, то треба вводити елемент виборності, але не просто хто захотів, той прийшов, а з перевірених працівників, які мають право та допуск на зброю.

Водночас там повинні створити такі умови, щоби бажаючих був весь райвідділ і ще й керівник – бо гарна заробітна плата, житло, автомобіль. Пальним забезпечити, але сказати – "Ти не одне село забезпечуєш, а 5-6. Встигнеш, бо ми тебе забезпечили всім необхідним, та ще й по помічнику  дали в кожному селі".

Цікаво, що народ готовий співпрацювати із міліцією і "здати" будь-яку інформацію ще до того, як хтось щось  планує.  Я колись, як міський голова Черкас, вивчав історію міста, та почитав архіви про роботу поліції до революції. На місто було 4 городових, але тримали порядок у місті  за рахунок відповідальності та інформаторів-двірників. Як тільки Микола почав сокиру точити, то йому вже казали припиняти це заняття. Дуже важливо ввести цей інститут. Але не просто ввести, але й контролювати.  Тут треба знайти модель, де би і люди несли  відповідальність та впливати на ситуацію.

Яка найоптимальніша модель для України?

- Варто проговорити. Міністр сказав цікаві речі: "За Незалежність – 10 міністрів", тобто по два роки на кожного. Якщо людина знає, що йому стільки и працювати, то що, він буде реформи розпочинати? Треба допомогти. Але реформувати сама себе міліція не може, як і хірург не може  себе оперувати.  Треба, щоби працював парламент, щоби робили представницькі органи від уряду, бо будь-яке реформування міліції закінчиться поганою реорганізацією. Тому ми маємо все обговорити.

Як втримати кваліфікованих співробітників правоохоронної системи?

- Як визначається престижність професії? Дуже просто. Вийдіть на ринок праці і за хороші гроші ви наймете найкращих юристів.  Найнявши цих юристів на конкурсних засадах, а не по блату, та ввівши контроль із боку громади та державних органів – отримаєте якісну міліцію.

А як щодо грузинської моделі реформування правоохоронних органів?

- Грузія завжди вважалася найкорумпованішою країною Радянського Союзу. Знайшли людей, задіяли ресурс – середня заробітна плата для міліції втричі вище за нашу, при тому, що там немає роботи. Грузинська модель не підходить Україні лише в частині матеріально-технічного забезпечення.

А от міліція дорожить роботою. Важливо, що вони ввели систему контролю, проте це робили не за рахунок власної економіки (а за рахунок американського спонсорування), бо це дороге задоволення – отримати якісну медицину, міліцію. Починати треба. Ситуація у Врадіївці показала, що  далі латати дірки не можна, тому має бути відкрита розмова в суспільстві. Проте відповідальність має бути покладена на свідомого громадянина, а контроль  на державу.

Коли почалося так зване "загнивання" міліції?

- За радянських часів – робота в міліції була престижною. Всі визнають – найвища заробітна плата, пайки, квартири давали. Як тільки ми стали незалежною державою міліцію почали фінансувати за залишковим принципом, і люди, які мали знання і бачили, що там мізерна зарплата, і вони пішли туди, де більше грошей. Кращі кадри тоді забрали банки, підприємства, а в міліції залишились ті, що залишились. В 96 році десь прийшли грамотні люди. Вони витіснили рекет. Зараз вже йде боротьба за поля, за урожай, всі контролюють, "кришують". Царьки, одним словом.

Чи варто  зараз українцям чекати на реформи?

- Грошей немає, не кращий час зараз. Були і кращі часи – 2005, 2006, проте хлопці все "профуркали".

Людмила Парасківа, Gazeta.ua

Новини партнерів
завантаження...
Ми використовуємо cookies
Погоджуюся