Двотисячники чи “нулячники”?
Історія літератури зараз нагадує вчамрілого факіра. Довкола неї, наче змії, вигинаються десятки знаків питання, чекаючи вмиротворено-в’юнких мелодій сопілки, а замість них обважніло й самовпевнено вириваються ринґтони з мобілки...
Історія літератури (і як системи знань, і як по-мойсеївськи заблукалого багатотомника Інституту літератури) зараз нагадує вчамрілого факіра. Довкола неї, наче змії, вигинаються десятки знаків питання, чекаючи вмиротворено-в’юнких мелодій сопілки, а замість них обважніло й самовпевнено вириваються ринґтони з мобілки. На жаль, із-між їхніх нотних рядків не прочитати злагодженої теорії новітніх мистецьких поколінь. Навпаки: у ІІ пол. ХХ ст. класично визнаються шістдесятники; існування подальших “-десятників” як систем часто вважається сумнівним. Тим часом, уже помалу прорубується євровікно в поезію ХХІ ст. Навесні 2007 р. узагалі відбувся вечір “Двотисячники”, що ніби легітимував “нову хвилю”, до якої виправданіше, ніж до “бу-ба-бістів” або всіх “Псів Св. Юра”, прикладається ймення “післячорнобильська бібліотека”. Одначе слід замислитися: чи не є вона вже відтепер напівміфічною, як інша бібліотека – Ярославова? Хіба ж не забагато в числі “2000” нулів?
“Ні!” – найпершими рвучко заперечили б полички з виданнями резонансних молодіжних літературних конкурсів, зосібна “Гранослова”. Лауреати останніх років, схоже, досить наполегливо ставляться до проблеми поколіннєвого поетичного маніфесту (хай і незримого), оскільки більшість їхніх збірок сповнена прагнення сконцентрувати щонайпослідовніше темп міленіуму. Темп, за якого навіть посттрагічне, за визначенням О. Забужко, суспільство безнадійно стоптується й миршавіє,
вловлюючи, що пропахлі сечею під’їзди промерзлий бомж облізлий кіт це вже не щось не так чи криза це просто помирає світ –
розламались надвоє плечі усе навколо як до війни тільки руки болять від зброї тільки кулі тремтять в тілах.
вставляючи пальці в розетку не варто молитися богу я вперто читаю газету у пробці швидка допомога, а тіло смердить корвалолом (напевно втирали у шкіру) свідомість занадто квола і десь загубилася міра.
Хтось закопав в асфальті маленьку чорну міну. Я йшла і наступила, мене і розірвало. Вам бачити не треба криваву ту картину. Минайте, не дивіться! Чому ж ви поставали?
Я так чемно не лаюсь, я раджуся з Фройдом і Ніцше,
але ця ізма з усіх ізмів найстрашніша, така вузлова.
Акселератство як щеплення від маленьких і великих (як непослухи) катастроф є естетичним осердям гранословівської збірки Наталії Ткачик “Скалка в сонці”(ще 2005 р., тобто, за конан-дойлівським дедуктивним методом, ідеться про системність). Маємо всуціль вавилонський поетичний простір, у якому все ж оселяється виразно окреслена релігійність:
Орлеанська набережна. Мистецтво не дихати, Горять Калевала. Веди, талмуди. На пюпітрі – Біблія, Путівник із безвиході. Кожен, хто не ніхто, Робить крок в ненікуди.
Венері Мілоській На День інваліда Даруєш рукавички Гаптовані ніжністю, – Ще один доказ твоєї імпозантності...
Ще раніше, у 2003 р., схожими настроями дихала також гранословівська книга Дмитра Лазуткіна “Дахи”:
вовкулака приходив на милицях www. я снігуронька.: com... і моя Україна збудилася коли пестив її язиком.
стрибати на траву де листя догорає
дивитися у ніч очима немовлят... солодка сліпота – я іншої не маю іржею вкриті сни оманливих принад
зроби недбалий крок – так ніби це навмисно зроби повільний рух і видих обійме дерева що м’які у оболонці міста дерева які знов оточують мене.
вчителька вчила бути слухняним квіти селилися на підвіконні той хто не вірить – робить погано мама казала гроші в бідоні
мавпи стрибають – як не стрибати? книги читають тебе аж до крапки море – азовське гори – карпати острів – зміїний... чиї ми нащадки? й наприкінці: і словеса відлітають – наївні і небеса пропонують блищати... не переймайся гори – зміїні острів – азовський море – карпати...
Такий ідейно-стилістичний ілюзіон сповнений гламурним кітчем і абсурдом, які, одначе, виглядають витриманішими, ніж “кайфи” В.Цибулька. “Набиті травою священні корови” не зловживають дійством, пропонуючи колоритні й неформальні рандеву, часто означені пошуками подумки об’єкта такої зустрічі, з нявкотливим гавкуном – ді-джеєм Джедаєм, деміургічним “режисером нашої трансляції” Миколою Рябовим, а ще з часом, коли Грала етнічна музика, вона була чорна. По телевізору рекламували снід. Саме у цей час за півзабутим номером Мене знайшов спайдермен Леонід.
Такий діалог у межах самого себе, певно, й має бути оптимальним варіантом новітньої сповіді, якій властиві то поривання всадити “скалки в сонце” (замість чийогось давно заіржавлого там ножа), то манірне відмахування з “і т.д.”. Між іншим, за добиранням емблематично-своєчасних назв книжок якось забулося: серед маскультівських резервів є знак “”. Розглядаючи світ як огорнуте слизом і тліном павутиння, пригадуймо Інтернет, адже серед вірусів, гакерства й сумнівних порталів якраз і оселяються смайлики.
Доросла чи майже доросла мистецька якість хай би як асфальтувала й витравлювала дитинність, усе одно доходить висновку: категоричні й самовпевнені забавки вподібнюють її до її ж “основного опонента” – світу у прямому сенсі перевернутого й “нулячого”. Робити закиди двотисячникам на цьому етапі, коли ще й вони як покоління гаразд не сформувалися, – марно й... дитинно (з іншою конотацією). Тим паче, й автор статті до них, можливо, належить .
(часопис «Гранословіє», №3, 2007)
В’ячеслав Левицький