Зберігається критично низький показник виходу суден з портів – 2,5 на добу.
За минулий тиждень 18 суден експортували з портів Великої Одеси 664 тис.тонн продовольства, що на третину менше обсягів експорту за попередній тиждень.
Як повідомила прес-служба Міністерства інфраструктури, 60 тис. тонн пшениці відправлено до Кенії, 56 тис.тонн – до Бангладеш, 60 тис. тонн соняшникової олії – до Індії.
У відомстві підкреслили, що зберігається критично низький показник виходу суден з портів – 2,5 судна на добу. Зазначається, що такий показник фіксувався ще на початку роботи "зернової ініціативи", коли обсяги експорту були незначні. Водночас кількість суден, які проходять інспекцію в Босфорі і отримують дозвіл рухатися під навантаження в українські порти, також не перевищує трьох суден на добу.
Як підкреслили в міністерстві, в Босфорі російська сторона в спільному координаційному центрі продовжує блокувати реалізацію ініціативи і штучно збільшувати чергу судів.
"Станом на сьогодні 117 суден очікують на проведення інспекції в територіальних водах Туреччини (92 – в порти під навантаження, 25 – вже з агропродукцією). За минулий тиждень відбулося тільки 20 інспекцій при мінімально необхідних 84", – йдеться в повідомленні.
Разом з тим гальмується реєстрація суден для участі в "зерновій ініціативі": з понад 80 заявлених суден щодня росіяни без пояснення причин реєструють в середньому тільки 2-3 судна.
"Ці фактори гальмують реалізацію "зернової ініціативи": спостерігаємо зниження обсягів експорту майже на 30% в порівнянні з попереднім місяцем, а значить світ недоотримує агропродукцію в потрібному обсязі. Переважна більшість країн отримують її з величезними затримками за часом через простоїв судів в Босфорі. Очікуємо реакції партнерів по "зерновій угоді" – Туреччини і ООН", - підкреслили в Мініфраструктури.
Зараз в портах Великої Одеси під обробкою знаходиться 21 судно. На них завантажують майже 1 млн тонн української агропродукції. "Зерновим коридором" рухаються тільки 3 судна під навантаження.
За підрахунками відомства, з 1 серпня з портів Великої Одеси вийшли 687 суден, які експортували 18,9 млн тонн українського продовольства в країни Азії, Європи та Африки. За умови стабільного функціонування "зернового коридору" цей показник мав би становити понад 28 млн тонн.
22 липня 2022 року Україна та Росія за посередництва Туреччини підписали окремі угоди з ООН про відновлення після початку повномасштабної війни експорту української аграрної продукції по Чорному морю. Документами передбачено вивезення продукції з портів "Чорноморськ", "Одеса" та "Південний", а також створення безпечних маршрутів.
1 серпня з Одеси вийшло перше з 24 лютого судно з українським продовольством.
17 листопада стало відомо про продовження "зернової ініціативи" ще на 120 днів. ООН і Туреччина залишилися гарантами виконання цієї ініціативи.
26 листопада 2022 року розпочалася реалізація нової міжнародної ініціативи Grain from Ukraine, в рамках якої українське продовольство експортуватимуть до країн Африки та Азії. Україна планує відправити з портів принаймні 60 суден до країн, які найбільше страждають від продовольчої кризи і потребують термінової допомоги.
У січні 2023 року саботаж РФ призвів до значного скорочення експорту зерна з України.
26 січня в Міністерстві аграрної політики та продовольства України повідомили, що добова кількість виходів завантажених суден по "зерновому коридору" з українських портів впала до антирекордного показника. Протягом січня Кількість виходів суден з українських портів трималася на рівні 2,7, тобто в середньому це було по 2-3 Кораблі на день.
Наприкінці січня ситуація почала погіршуватися і добова кількість суден впала до 2,5. У Мінагрополітики підкреслили, що це обумовлено штучним блокуванням роботи "зернового коридору" з боку російських інспекторів.