Люди на зупинках беруть тролейбуси ледь не «штурмом» / фото Олег Булашев

Ціна питання – гривня: чому в Полтаві перевізники бідкаються, влада розводить руками, а городяни вимушено полюбили піші маршрути

Вже вдруге за останні півроку в Полтаві транспортний колапс. Місцеві приватні перевізники, зневірившись домовитися з владою про підвищення тарифів на проїзд, просто не вийшли на маршрути. УНІАН гуляв містом пішки разом з більшістю городян, слухав, що розповідають перевізники і міська влада, та дивувався цінам на таксі.

Люди на зупинках беруть тролейбуси ледь не «штурмом» / фото Олег Булашев

Сьогодні у Полтаві приватні перевізники припинили страйк після підвищення місцевою владою цін на проїзд. Важкі переговори завершилися тимчасовим компромісом: ніхто не отримав бажаного.

Перевізники не змогли змусити міську владу підняти ціни хоча б до 6 грн/поїздка.

З іншого боку – всі місцеві фракції змушені були проголосувати за те, щоб до 1 серпня розробити повноцінну регуляторну процедуру щодо приведення тарифів до економічно обґрунтованих.

Перевантажені тролейбуси, відсутність маршруток, прокльони на адресу міської влади – все це вже кілька днів можна побачити і почути на зупинках громадського транспорту Полтави. З 11 травня приватні міські перевізники перестали виїжджати на маршрути. Причина – недотримання владою Полтави попередніх домовленостей про підвищення плати за проїзд.

Наразі перевізники вимагають збільшити ціну квитка з 4 грн до 5 грн, а на деяких маршрутах - до 6 грн/поїздка. «Нам півроку не підвищують тариф, хоча обіцяли», - розповідає УНІАН керівник ГО «Асоціація перевізників Полтави» Юрій Лупаєнко.

За його словами, розрахунки перевізників свідчать, що «тариф у місті повинен бути 10 грн». Втім, і невеличке підвищення ціни за квиток в змозі трохи поліпшити ситуацію. Адже, за словами Лупаєнка, перевізники не отримують прибутку протягом 6 місяців. Тому вони продають новий транспорт, а в місті залишається так званий чормет, що не сприяє безпеці перевезень. Крім того, водії виїжджають на заробітки за кордон, а ті, хто залишився, вимушені працювати по 18 годин на добу. Це також не додає безпечності міським маршрутам.

Заручниками ситуації з транспортом стали прості містяни / фото Олег Булашев

З ним погоджується і керівник ТОВ «Глобус Авто Полтава» Юрій Шевчук, який теж вважає діючий тариф в 4 грн вкрай збитковим: «Для того щоб вижити з тарифом в 4 грн, ми продаємо свій транспорт, щоб якось протягнути. Я за останні чотири місяці продав чотири автобуси, тепер їх залишилося 16».

Читайте такожУ Полтаві майже всі приватні перевізники не виїхали на маршрути - вимагають підвищення тарифів

За його словами, достукатися до влади іншим способом, ніж теперішній, перевізники не мали змоги. «Тому ми вибачаємось перед населенням Полтави», - розповів він УНІАН і додав, що за небажання влади Полтави підняти тариф, перевізники (всього їх 15) повністю відмовились від всіх 66 маршрутів міста.

Дійсно, полтавські перевізники вже не вперше вимагають від влади підняти ціну на проїзд. Проте попередні страйки не були такими довгими. Наприклад, востаннє - 4, 5 та 6 грудня 2018 року – перевізники випустили на маршрути лише 50% автобусів, що змусило багатьох полтавців йти на роботу пішки. Тоді перевізники вимагали від влади вдвічі збільшити існуючий тариф в 4 грн - до 8 грн. Однак в.о. керівника транспортного відділу Полтавського міськвиконкому Сергій Шпак тоді повідомив, що перевізники отримають не підвищення цін за квиток, а попередження. І якщо порушення будуть надалі, з ними взагалі розірвуть угоди.

Тролейбуси не витримують навантаження та виходять з ладу / фото Олег Булашев

Заручниками ситуації, традиційно, стали прості містяни. Зараз доїхати до роботи або у власних справах полтавці можуть лише тролейбусами, яких у місті курсує щодня 43-48 одиниць. Та дістатися ними можна далеко не у всі точки Полтави. Ба більше, ті тролейбуси, які виїжджають на маршрути, не витримують навантаження та виходять з ладу, адже люди на зупинках беруть їх ледь не «штурмом». За інформацією керівника КП «Полтаваелектроавтотранс» Євгенія Зайцева, лише у перший день страйку перевізників, 11 травня, вже станом на 10 годину ранку через перевантаження зламалися три тролейбуси…

«Цю владу треба винести з мерії на вилах… Не доїхати нікуди, ви ж бачите, що тролейбус переповнений приїхав. А на таксі я не поїду, занадто дорого. Поки перевізники бастують, городяни на собі випробовують цей транспортний колапс»,- каже, стоячи на зупинці у центрі міста, полтавчанин Євген Кропивко.

Таксі, користуючись нагодою, дійсно, непомірно задрали ціни. «Сьогодні їхала на роботу на таксі. Якщо раніше я б за цю поїздку сплатила 60 грн, то сьогодні водій просив 150 грн, але вмовила на 100 грн. Не розумію, які зараз тарифи?! Хто скільки хоче, той стільки і ставить?», - дивується полтавчанка Ольга Ситнікова.

За словами містян, єдина служба, у якої зараз діє звичайний тариф — служба таксі «8878». Інші служби у Полтаві - «1555», «054», «Абсолют», «Авалон» та інші - підвищили ціну поїздки на 10%. А служба таксі «Бджілка» на сьогодні є найдорожчою - вартість поїздки офіційно збільшилася на 30%.

Тролейбуси їздять переповнені / фото Олег Булашев

За таких розцінок, багато полтавців пересіли на велосипеди, та найбільше - ходять на роботу пішки. Дехто з місцевих автомобілістів підтримують акцію «Підвезу» - підбирають подорожніх і везуть безкоштовно, або за символічну платню.

«Мені зранку пощастило. На зупинці стояла, під’їхала автівка і водій запропонував безкоштовно підвезти до ринку, а звідти я пішки прийшла на роботу», - каже жителька Полтави Наталя Ємець.

Читайте такожМаршрутки-вбивці: за який "сервіс" українці платять перевізникам

Вона додає, що вже домовилася їхати з водієм і завтра, але готова буде платити якусь символічну ціну на проїзд.

Тим часом в мерії з приводу ситуації провели нараду. Зокрема, віце-мер міста Олексій Чепурко заявив, мовляв, «попереджав колег, що політика із затягуванням підвищення тарифу призведе до колапсу».

«Водії звільняються кожного дня, адже вони не отримують гідну зарплату. Не можна тримати тариф в 4 грн і вимагати від них якості. Якщо є надприбутки, то чому не приходять альтернативні перевізники на тариф 4 грн? Якщо вони з’являться, то підпишемо з ними тимчасові договори. У нас неправильний підхід до питання», - вважає він.

Більшість мешканців Полтави вимушена пересуватися пішки / фото Олег Булашев

За словами чиновника, звісно, претензії до перевізників також є. Однак зараз говорити, що вони когось шантажують – недоречно. «Вони нікого не шантажують. Вони взагалі відмовилися від перевезень», - заявив Чепурко.

Він розповів УНІАН, що майже всі приватні перевізники Полтави написали заяви про відмову від маршрутів.

У свою чергу, в.о. мера Полтави, секретар Полтавської міськради Олександр Шамота призвав перевізників не саботувати роботу. Раніше на своїй сторінці в одній з соцмереж він повідомив, що, як і більшість містян, сам ходить на роботу пішки.

«Сьогодні разом з тисячами полтавців йду на роботу пішки. Принципово прийняв для себе таке рішення. Звісно, міг сісти на авто чи доїхати велосипедом, це не проблема. Але зробив для себе такий вибір і прийшов на роботу пішки. Майже 3,5 кілометра за хвилин 30-35, з тисячами таких, хто обрав такий же спосіб пересування сьогодні», - написав він.

фото Олег Булашев

Шамота наголосив, що поки перевізники ставитимуть владі ультиматуми, ніяких рішень про підвищення вартості проїзду не буде, і закликав до перемовин. Мовляв, міська влада запропонувала перевізникам підписати меморандум про взаєморозуміння, припинити страйк та відновити пасажирські перевезення.

Втім, знайти це розуміння і домовитися поки що не вдається. Адже, за словами Юрія Лупаєнка, у тексті меморандуму є лише зобов’язання перевізників, але немає зобов’язань представників міської влади.

…Схоже, полтавчани ще якийсь час ходитимуть у справах пішки. І добре, якщо для таких «прогулянок» буде гарна погода.

Олег Булашев

Якщо ви знайшли помилку, видiлiть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter