Експерт: Через антинатовські акції ми втратили можливість протистояти піратам
Експерт: Через антинатовські акції ми втратили можливість протистояти піратам

Експерт: Через антинатовські акції ми втратили можливість протистояти піратам

21:21, 02.06.2010
10 хв.

Добре б віддати крейсер «Україна» Росії, а натомість одержати кілька корветів і тральщиків... Співпраця флотів України і РФ припинилася не з ініціативи української сторони...

НАТОКапітан першого рангу в запасі Вадим Махно ще півроку тому був начальником відділу – головним фахівцем бойового застосування ракетно-артилерійської зброї ВМС України. На цій посаді був останні десять з половиною років. Всього ж його військова вислуга становить 39 років. Практично вся служба Вадима Петровича пов`язана з Чорним морем. Служив на різних кораблях, зокрема на крейсері Чорноморського флоту, в береговій ракетно-технічній базі. Вадим Махно відповів на наші запитання.

ДОБРЕ Б ВІДДАТИ КРЕЙСЕР «УКРАЇНА» РОСІЇ, А ВІД НЕЇ ОДЕРЖАТИ НАТОМІСТЬ КІЛЬКА КОРВЕТІВ І ТРАЛЬЩИКІВ

Вадиме Петровичу, ви чудово знаєте, що «реанімувати» недобудований ще з радянських часів крейсер «Україна» намагалися двічі. Формувалися екіпажі, навіть прапор на кораблі урочисто підняли, передавали його на почесне зберігання президентові Леоніду Кучмі. І обидві спроби закінчувалися практично нічим. З якими відчуттями ви сприйняли новину про чергову спробу добудувати крейсер, тепер уже ініційовану президентом Віктором Януковичем і його російським колегою Дмитром Медведєвим?

Сленгове ім`я цього типу крейсера (проекту 1164) – «вбивця авіаносців», і він призначений для знищення авіаносних груп противника. Достатньо сказати, що корабель здатний запускати ракети з Севастополя аж до районів Егейського моря, тобто далі за Туреччину. Чи необхідне таке озброєння для Чорного моря? Ну, я не знаю, навіщо воно тут, напевно, для таких цілей достатньо авіації.

Відео дня

15 років тому ціна цього крейсера становила 720 млн. дол. США. Кабінет міністрів України пропонував продати корабель Росії за «живі» гроші. У віце-адмірала Володимира Безкоровайного, другого командувача ВМС України, була інша ідея: віддати крейсер Росії, точніше – поміняти його на 6–7 кораблів класів «малий протичовновий корабель» і «тральщик». Але щось не сторгувалися, не вийшло. Хоча, на мій погляд, це була правильна думка Володимира Герасимовича: Україні дуже потрібні нові кораблі класів «фрегат», «корвет» («корвет» – вживана на Заході і в Україні класифікація кораблів, які в колишньому ВМФ СРСР і у ВМФ Росії позиціонують як «малий протичовновий корабель». – Авт.), а також «тральщик». А Росії потрібний крейсер. Побудувати його у себе їй зараз нереально, а добудувати – можна. У якийсь час готовність корабля становила 95–97%, зараз, напевно, дещо менше, оскільки «Україні» потрібний доковий ремонт. Крім того, вже є необхідність частково замінити озброєння, яке моральне застаріло. Таке озброєння (для заміни) є в Росії.

Якщо говорити про добудову корабля для України, то необхідне нове проектування, а це ще 3–4 роки, і, загалом, не дуже реально, тим більше в сьогоднішніх фінансово-економічних умовах.

Тобто зараз ми практично повертаємося до тієї ситуації 15-річної давності.

До речі, Росія добудовувати і купувати крейсер тоді відмовилася, тому що категорично проти цього була налаштована російська суднобудівна промисловість. Вони саме будували для себе один з крейсерів такого ж типу, тільки атомний, і чітко розуміли: якщо Україна продасть крейсер Росії, то російська суднобудівна промисловість залишиться без великих грошей.

Повертаючись до теми недобудови корабля. Одна з головних причин – відсутність на ньому ракетного комплексу, який може поставити тільки Росія...

Річ у тому, що будівництво починалося свого часу, і тепер виходить, що фактично корабель побудований для ракет, морально вже застарілих. Але його досить легко переобладнати під нові російські ракети. Але, знову-таки, треба переобладнати, і такі ракети є тільки в Росії.

Тобто, добудова корабля може мати місце тільки для Росії або для третіх країн?

Швидше за все, він буде добудований Росією для Росії.

І що від цього одержить Україна?

По-перше, Україні реально одержати за «Україну» – якщо зможуть домовитися – «живі» гроші. Зрозуміло, що на 720 млн. дол. США вже не слід розраховувати, час минув. Адже корабель хоч і не експлуатувався, але застарілий. А взагалі для ВМС України був би ідеальний варіант, якби ми віддали крейсер Росії, а вона нам, справді – за ціною цього корабля передала ряд кораблів класу «тральщик» і «корвет». Приблизно, тонна водотоннажності за тонну водотоннажності, і це так і виходить – 6–7 кораблів.

СПІВПРАЦЯ МІЖ ФЛОТАМИ УКРАЇНИ І РФ ПРИПИНИЛАСЯ НЕ З ІНІЦІАТИВИ УКРАЇНСЬКОЇ СТОРОНИ

Як ви ставитеся до заяви президентів двох країн про посилення співпраці між ВМС України і ЧФ РФ?

Взагалі співпраця між флотами Росії і України була припинена не з ініціативи української сторони. Це сталося ще за президентства Кучми, перед конфліктом навколо острова Тузла.

Те, що ми відновлюємо співпрацю, – це дуже позитивний момент. Тому що проведення спільних навчань з росіянами добре підвищувало боєготовність. Крім того, ми допомагали один одному: вони забезпечували наші навчання, ми забезпечували їх навчання. Це було взаємовигідно і взаємокорисно. Мало того, ми регулярно стріляли разом.

З РОСІЯНАМИ У НАС БУЛА ДОМОВЛЕНІСТЬ: КТО НА НАВЧАННЯХ СТРІЛЯЄ ГІРШЕ, ТОЙ ЗАБЕЗПЕЧУЄ РЕСТОРАН

...Могу сказати, що з головним ракетником російського ЧФ у нас була така негласна домовленість: якого флоту кораблі стріляють гірше, значить, головний флотський ракетник винен, і ресторан забезпечує той з нас, чиї кораблі стріляли гірше. Мені платити за ресторан жодного разу не довелося.

А російські моряки в активізації двосторонньої співпраці, на вашу думку, щиро зацікавлені?

Ну, ми ж не в космосі живемо. Разом знаходимося в одному місті, в одних будинках живемо, наші діти зустрічаються, одружуються.

МИ МОГЛИ Б ГОДУВАТИ РОСІЙСЬКИХ МОРЯКІВ, АЛЕ ЩО ТОДІ РОБИТИ ЇХ ТИЛОВИКАМ?

На ваш погляд, як людини, що прослужила майже по 20 років на Чорноморському флоті і у Військово-морських Силах України, по яких напрямах флоти України і Росії ще могли б співпрацювати?

Як відомо, в Севастополі майже вся берегова інфраструктура колишнього Чорноморського флоту колишнього СРСР дісталася російській стороні. А нині ЧФ РФ і ВМС України разом десь утричі менші, ніж ЧФ Радянського Союзу. І така потужна інфраструктура їм в принципі не потрібна. Достатньо навести такий приклад: нафтова база, яка відійшла російському флотові, чи не на 90 відсотків віддана в оренду комерсантам. Є українська нафтобаза. Вона, звичайно, набагато менша, але комерсантам в оренду вона не здається, бо нам самим не вистачає. Тобто, хочу сказати, яка різниця, звідки брати паливо: з комерційної бази, з військової російської чи з військової української бази?

Або візьмемо приклад з харчуванням. Українських солдатів і матросів годують цивільні фірми, і ця форма набагато «просунутіша», і набагато дешевша для державі. І, в принципі, та сама приватна фірма, яка обслуговує українських військових, могла б годувати і росіян. Щоправда, для наших російських військових це буде дуже болісне питання, бо треба буде скоротити величезну кількість тиловиків.

Нам теж є що запропонувати росіянам, а їм повчитися у нас. Узяти той же досвід використання комп`ютерних технологій. Тут ми набагато пішли вперед, і ми можемо передати цей свій досвід. Тобто, є багато питань, де росіяни нам потрібні, але є чимало питань, коли і ми потрібні росіянам.

РОСІЯНИ СПІВПРАЦЮЮТЬ З НАТО В ПІВТОРА РАЗИ АКТИВНІШЕ, НІЖ УКРАЇНА

Українські моряки пішли вперед, напевно, і в освоєнні стандартів НАТО, тобто міжнародних стандартів, за якими живуть флоти провідних країн світу...

Що стосується моряків, то так. Але взагалі росіяни співпрацюють з НАТО приблизно в півтора рази активніше, ніж Україна. Але в них і армія, і флот набагато більші за наші, тому в них невисокий відсоток людей з таким досвідом.

Наприклад, мій син вчився в США у військовому інституті іноземних мов. Там постійно вчаться 5 офіцерів з України, і 10 – з Росії. І якщо для України це хоч і не багато, але й не мало, то для російської армії це крапля в морі і взагалі не впливає на ситуацію в її збройних силах.

У нас, я б так сказав, мобільніші щодо ухвалення рішень офіцери, тому що ми мусили вирішувати ті питання, які росіяни не вирішували в принципі. Ось зараз Сухопутні сили ЗС РФ перейшли на бригадну систему. У ЗС України цей перехід відбувся на п`ять років раніше. Є чимало моментів, де і ми може чомусь навчити наших російських колег.

ЧЕРЕЗ АНТИНАТІВСЬКІ АКЦІЇ МИ ВТРАТИЛИ МОЖЛИВІСТЬ ПРОТИСТОЯТИ ПІРАТАМ

Яким чином проведення спільних заходів з ЧФ РФ може позначитися на якості співпраці з флотами інших країн?

За часів президента Кучми ми прагнули не відстати від росіян у співпраці з НАТО, і нам це, в принципі, вдавалося. Майже завжди. Подекуди ми програвали росіянам, але, загалом, прагнули не відставати. Зараз реально ми відстаємо від них роки на півтора-два щодо військової співпраці з тим же НАТО і зі Збройними силами США. Ми за останні років п`ять втратили свої позиції.

Чим могло б загрожувати непроведення навчань «Сі Бриз» для ВМС України, Збройних сил України, а можливо, і для нашої держави в цілому?

Ось росіяни нормально взаємодіяли з США і НАТО, і зараз вони нормально ганяють піратів, реально захищають своїх людей у районах, заселених піратами. У нас ця справа застопорилася, і український флот, на відміну від російського, тепер не вирішує економічні завдання держави в океані і не захищає там наших громадян.

А коли деякі панове поставили, образно кажучи, шлагбаум навчанням «Сі Бриз», до речі, які не мають ніякого стосунку до НАТО, то в результаті ось і виходить, що екіпажі наших суден, наші громадяни в океані виявляються беззахисними. Тим часом, наскільки я знаю, тема і легенда планованого на цей рік навчання «Сі Бриз» – антипіратська.

Розмову вів Олег Чубук, Севастополь

Новини партнерів
завантаження...
Ми використовуємо cookies
Погоджуюся