Європа - це дорого, але воно того варте. Головне, навчитися економити / Фото Марина Григоренко

Як вижити в євротурі зі скромним бюджетом, одним рюкзаком і хоч якимось комфортом

В моїх амбітних планах було 17 днів в Європі, чотири країни, з десяток міст, кілька природних див, чимало музеїв, двійка концертів і мінімальний бюджет. І все це потрібно було вмістити в один рюкзак під ручну поклажу. «Виклик прийнято», - сказала я, і почала готуватися до своєї маленької великої пригоді. Про те, як пережити тривалий євротур з мінімальним бюджетом і скромним багажем, читайте в матеріалі УНІАН.Туризм.

Європа - це дорого, але воно того варте. Головне, навчитися економити / Фото Марина Григоренко

Мені дуже комфортно в Європі, як, напевно, і багатьом з вас. Однак давайте будемо реалістами: перебувати там довго, та щоб не сидіти на одному місці й щось подивитися, людині зі звичайними українськими доходами досить проблематично. Тим не менш, я ризикнула, вирішивши провести 2,5 тижні в Західній Європі, ще й з досить насиченою програмою. Тепер поспішаю поділитися своїм безцінним досвідом, який, можливо, стане в нагоді й вам, якщо дуже захочете дійсно перейнятися європейським життям, при цьому не розорившись.

Читайте такожВелосипедами по Європі: кілька секретів, як комфортно проїхатися найпопулярнішим веломаршрутом уздовж Дунаю

Відразу хочу зробити кілька важливих уточнень. По-перше, хоча куплений у фірми автобусний євротур часто обходиться трохи дешевше самостійно спланованої подорожі, головним чином за рахунок більш дешевого житла для великих груп, мені таке не дуже до душі. Для першої поїздки в Європу, можливо, це відмінний варіант, а от коли ти там вже бував і тепер хочеш побачити щось незвичайне, вже не годиться. Все ж хочеться трішки більше свободи, а програма у таких турів часто стандартна.

По-друге, я планувала свою поїздку так, щоб вона передбачала хоч якийсь рівень комфорту, була безпечною та надійною. Тобто я свідомо відмовилася від таких понять, здатних істотно заощадити бюджет поїздки, як ночівля по каучсерфінгу (що це таке – читайте в нашому окремому матеріалі) та подорожей автостопом (все ж я не настільки відчайдушна і у мене був певний графік з маршрутом поїздки). Від довгих піших переходів я теж відмовилася, все ж за 2,5 тижні я хотіла побачити якомога більше, а тому намагалася економити час на дорогу.

Вирушаючи в євротур самостійно, можна побачити те, що не покажуть турфірми / Фото Марина Григоренко

Отже, тепер про все по порядку. Готуватися до поїздки я почала традиційно дуже заздалегідь (чому це важливо для економії бюджету – читайте в нашому окремому матеріалі). Моя поїздка випала на першу половину вересня, а окреслюватися почала ще в середині грудня попереднього року (тоді ж я прорахувала приблизний бюджет поїздки і почала збирати заповітні євро).

Читайте такожЯк правильно спланувати авіапереліт з пересадкою

Все склалося саме по собі: я раптово купила квитки на два музичних концерти в німецькому місті Ессен, які повинні були відбутися з інтервалом в 14 днів. Залишалося тільки придумати, чим заповнити цей проміжок часу. Не сидіти ж весь час в одному місті. У мене було одразу кілька туристичних цілей у Німеччині та сусідніх з нею країнах, які давно хотілося відвідати, тому я почала думати, як краще побудувати маршрут так, щоб охопити все по максимуму, так щоб це було відносно бюджетно.

Завжди потрібно мати список місць, які ви мрієте відвідати / Фото Марина Григоренко

1. Вибір країн і міст. У мене є список місць, які я хочу відвідати, і в кожну свою поїздку я намагаюся відвідати якісь з них. При цьому я будую маршрут так, щоб був баланс між напрямками, де я ще не була, і місцями, які запам'яталися мені після попереднього візиту. Таким чином у поїздці з'являються точки, з якими ти знайомишся в ударному режимі туриста з нуля, залишаючи при цьому час для більш спокійного відпочинку там, де ти вже встиг побачити основні визначні пам'ятки минулого разу, ще й на платних екскурсіях вийде заощадити.

У першу категорію у мене потрапили Амстердам, Брюгге, Трір, Страсбург і Боденське озеро. У другу – Кельн та Аахен. Інші пункти, які мене давно цікавили, як, наприклад, Шварцвальд і Нацпарк Айфель, додалися до графіку по ходу. Враження від відвідування окремих точок на маршруті можна буде прочитати пізніше в окремих матеріалах УНІАН.Туризм.

Читайте такожУкраїною своїм ходом: як потрапити в різні куточки країни, якщо у вас немає машини

2. Пересування по Європі. Першим ділом я почала вивчати, як можна максимально економно пересуватись між вибраними містами. У підсумку від деяких міст довелося відмовитися, а щось додалося в процесі підготовки. Враховуючи, що більша частина подорожі припала на Німеччину – я спробувала максимально виключити переїзди місцевими залізницями DeutscheBahn, адже це дуже дорого, та ще з регулярними запізненнями.

Автобус - найдешевший варіант для подорожей по Європі / Фото Марина Григоренко

Замість цього я зосередила увагу на найбільшому європейському автобусному перевізнику FlixBus. Оскільки Німеччина – його батьківщина, рейсів тут дуже багато, як внутрішніх, так і міжнародних, а ціни цілком приємні – двогодинну поїздку можна укласти в 5 євро, нічний переїзд – в 15 євро. Для порівняння, нічний переїзд на поїзді по Німеччині, якщо ви не розбираєтеся у всіх тонкощах місцевих залізниць, може влетіти в 50-100 євро.

Звичайно, і у FlixBus нерідко бувають запізнення, не завжди працюють wi-fi і розетки в салоні, але все ж не так прикро, порівняно з залізницею, де ці блага передбачені взагалі тільки в окремій категорії поїздів. За всю подорож у мене було близько 10 переїздів на автобусах FlixBus – два довгих нічних та кілька коротких, під час яких було одне годинне запізнення і пара на 5-10 хвилин.

Читайте такожУ відпустку лоукостером: як не розоритися на подорожі бюджетними авіалініями

А ось досвід користування не так давно запущеним FlixTrain був не таким успішним. Виглядає він досить спокусливо – там, де DeutscheBahn просить за квиток 20-40 євро, FlixTrain задовольняється 3-5 євро. Однак всі три рази, коли я намагалася ним користуватися, щось йшло не так. У першому випадку посадку перенесли з одного вокзалу міста на інший, у другому і третьому – взагалі в сусіднє місто. Крім того, враховуючи низьку вартість квитка – як правило вагони забиті. Запізнення у випадку з FlixTrain також не рідкість, та й з wi-fi у мене були проблеми. Загалом, хоч FlixTrain і дає суттєву економію, варто розуміти, що дорога на вас чекає не найкомфортніша, особливо якщо вам слід проїхати кілька годин.

Зате накладки з FlixTrain примусили мене глибше вивчити регіональні перевезення в Німеччині. Виявляється, у кожній федеральній землі є свої мережі громадського транспорту, які в тому числі включають міжміські залізничні перевезення, що обходяться дешевше, ніж на DeutscheBahn. При цьому квитки продаються не на одну поїздку, а на період. Таким чином, наприклад, за 6 євро можна доїхати з Дортмунда до Ессена і ще встигнути проїхати кілька зупинок по цих містах.

Для пересування всередині міст купуйте проїзний, а краще - ходіть пішки / Фото Марина Григоренко

До речі, про переміщення всередині міст. Моя універсальна порада для економії – ходіть якомога більше. Це корисно, більше цікавого побачите і заощадите на квитках за проїзд, адже міський транспорт в Європі досить дорогий. Якщо ж їдете у велике місто і плануєте багато пересуватися протягом дня – не роздумуючи купуйте проїзний. Вони бувають різні – на день або кілька днів, а іноді відрізняються ще і за міськими зонами. Оскільки в кожному місті та регіоні своя система – не полінуйтеся перед поїздкою завантажити додаток місцевого перевізника. Часто такі програмки не тільки підбирають вам маршрут, але ще і показують, який квиток під нього треба купувати.

Читайте такожГалопом по музеях зі знижкою: всі плюси і мінуси картки туриста на прикладі Берліну

І ще один важливий момент: у FlixBus і FlixTrain місце відправлення часто не збігається з головним залізничним вокзалом міста. Іноді це може бути просто зупинка громадського транспорту на околиці міста, щоб автобус не заїжджав в центр. Тому якщо ви плануєте робити нічну пересадку, переконайтеся, наскільки зручно розташована зупинка, щоб вам не довелося посеред ночі пару годин кукувати десь на відшибі.

Іноді автобусна зупинка ну дуже скромна / Фото Марина Григоренко

Якщо говорити про залізничне сполучення, варто врахувати, що у багатьох невеликих містах в Європі може не виявитися повноцінного вокзалу. Наприклад, в Ессені або Кельні вокзали великі, навіть цілодобовий МакДональдс є, тоді як у містечку Оффенбург, де я робила пересадку, зала очікування і туалет взагалі закриваються на ніч о 23:00, ніяких нічних кав'ярень або магазинів там немає, з усіх зручностей – автомати зі снеками та напоями. Але зате є автомат з продажу... дощовиків і парасольок.

Не скрізь у Європі вокзали відкриті вночі - можна застрягти на пероні на пару годин / Фото Марина Григоренко

Висновок: перед поїздкою в ту чи іншу країну дуже важливо вивчити особливості місцевого транспорту – причому не тільки на загальнодержавному рівні, а й на регіональному. Так можна заздалегідь скласти оптимальні маршрути і вибрати категорії квитків, які вам більше підходять – їх там більш ніж достатньо. Докладніше про те, як функціонує громадський транспорт у Європі, читайте в нашому попередньому матеріалі.

3. Проживання в поїздці по Європі. Чи не половину бюджету моєї поїздки склало проживання в готелях-хостелах, і це при тому, що запити у мене були досить скромні. Якщо ти соло-мандрівник і в тебе немає можливості зупинитися у знайомих-родичів – готуйся до великих витрат за житло. Адже, як правило, одномісний номер в Європі обходиться не набагато дешевше, ніж двомісний-тримісний. Від каучсерфінгу я відмовилася – мені банально хотілося мати трішки більше часу для себе і не підлаштовуватися під когось (все ж проживання в чиємусь будинку має свої нюанси).

Читайте такожНа поїзді по Австрії: мальовничі краєвиди, доступ в найпотаємніші куточки та зупинки «на вимогу»

Тим не менш, на кілька відчайдушних кроків заради економії бюджету я пішла. По-перше, перестала боятися хостелів, переконавши себе, що ніч в загальному номері – це все одно що поїздка в нічному поїзді, тільки не качає і душ є. З мого досвіду, в європейських хостелах зупиняються такі ж туристи, як і ти, які поважають простір інших постояльців, не заважають спати і не нав'язують свою компанію. Я зупиняюся в загальних номерах хостелів коли відвідую дуже дороге туристичне місто або коли мені потрібно переночувати лише одну ніч. Тим більше, в поїздці я намагаюся по максимуму перебувати поза готелю – сенс їхати так далеко, якщо просидиш весь час у номері. Головне тільки відразу звернути увагу, який номер ви оберете – жіночий, чоловічий чи змішаний, на скільки осіб – оптимальний варіант 4 людини, а також де розташований душ – в кожній кімнаті або на весь поверх. Якщо ж я планую залишатися в місті більше однієї ночі, тоді обираю окрему кімнату. До речі, про те, як вибрати собі готель, щоб не зіпсувати всю подорож, читайте в нашому попередньому матеріалі.

Другий варіант економії – нічний переїзд. Як правило, він обходиться удвічі-втричі дешевше, ніж ніч в готелі. Звичайно, зловживати цим не варто – все ж таки це не дуже комфортно, трохи виснажує, та й про гігієну не варто забувати. Тим не менш, раз-два за великий євротур можна. За свою поїздку я практикувала це тричі – з Ессена до Амстердама, з Амстердама до Брюгге і з Констанца в Аахен. Кожного разу дорога сумарно займала від 5 до 10 годин, і я навіть примудрялася трохи виспатися. Дуже виручала шийна подушка, яку, до речі, на борт Wizz Air мені завжди вдається пронести на шиї або просто прикріпленою до рюкзака без доплати.

Є у нічного переїзду ще один плюс – коли з одного міста до іншого їхати довго, шкода проводити цей час в дорозі вдень. Все ж відпустки у більшості з нас не гумові, а хочеться подивитися все по максимуму!

Читайте такожЯк не зіпсувати своє європейське Різдво

4. Харчування в Європі. Звичайно, приїжджаючи в нову країну, ми хочемо скуштувати місцеву кухню в хороших закладах. І якщо ви вперше потрапили в цю країну або приїхали на вихідні відірватися – можна сміливо влаштовувати тур по місцевим кафе, барам, ресторанам. Однак у випадку з великою подорожжю, харчування в закладах може влетіти в круглу суму. Повноцінна вечеря в звичайному ресторані в Європі обійдеться в суму від 20 євро, а три рази так харчуватися протягом двох-трьох тижнів – так собі ідея при бюджетній подорожі.

Такий скромний перекус в Європі коштує близько 20 євро - задоволення не на кожен день / Фото Марина Григоренко

Для економії можна харчуватися в точках зі стріт-фудом, де за 5 євро вдасться поїсти. Однак, як би я не любила німецькі Döner Box або Bratwurst, їсти їх всі 2,5 тижні поїздки набридає, ще й не дуже корисно.

На допомогу завжди приходять супермаркети. Справа в тому, що в багатьох європейських країнах ціни на продукти в супермаркетах насправді практично на рівні київських, тоді як у закладах вони в рази вищі. Тож за 15-20 євро можна запросто накупити собі їжі на 2 дні, включаючи фрукти, солодощі та напої. Найімовірніше, це пов'язано з закладеною у вартість вечері в кафе оплатою праці персоналу, яка там істотно вище, ніж в Україні.

Ще один лайфхак для економії на харчуванні – вибирати готель/хостел, де сніданок включений у вартість. В Європі навіть бюджетні хостели нерідко пропонують непоганий сніданок за типом «шведський стіл» – десь він одразу включений у вартість кімнати, десь за невелику доплату. В принципі, якщо ця доплата складає суму до 5 євро – можете сміливо брати, адже в місті ви навряд чи знайдете сніданок+кава дешевше. До того ж, варто розуміти, що вранці багато кафе можуть бути закриті, а якщо ви живете ближче до центру – ціни там можуть бути істотно вище.

У центрі ціни часто набагато дорожче, а відкриваються кафе не завжди рано / Фото Марина Григоренко

5. Подорожі з ручною поклажею. Відправитися на 2,5 тижні з одним лише невеликим рюкзаком ручної поклажі було моїм цілком усвідомленим рішенням по двом причинам. По-перше, вартість багажу у лоукостерів часто перевищує вартість самого квитка, і мені було просто шкода переплачувати 30 євро в кожну сторону за пару зайвих речей, без яких я могла запросто обійтися в поїздці.

Читайте такожЗимовий шопінг в Європі: коли і де шукати «найапетитніші» різдвяні знижки

По-друге, оскільки у мене було багато переїздів і часто між рейсом і заселенням/виселенням утворювався інтервал у кілька годин, не хотілося сковувати свої можливості величезною валізою. Адже з невеликим рюкзаком ще можна використовувати «вікно» з користю, відправившись на невелику екскурсію містом або в якийсь музей/парк, то з габаритним багажем це буде важкувато.

Ще один корисний лайфхак – якщо приїжджаєте рано вранці, а заселення після обіду, намагайтеся заглянути в готель до закінчення виселення (у проміжку між завершенням виселення і початком заселення в невеликих готелях рецепція може бути закрита). Ні, не варто прагнути заселитися раніше, натомість попросіть залишити свої речі на зберігання до заселення. Зазвичай ніхто не відмовляє – десь ваші речі можуть закинути під стійку рецепції, десь для цього є спеціальна коморка, а якщо пощастить – навіть окремі шафки. І все це абсолютно безкоштовно. Аналогічно можна попросити залишити свої речі в готелі на кілька годин після виселення. Дуже зручно, якщо у вас вечірній рейс – тоді можете спокійно погуляти містом без речей і повернутися за ними ближче до відправлення.

Не соромтеся просити залишити багаж у готелі та гуляйте з вільними руками / Фото Марина Григоренко

Звичайно, багаж можна залишати в камері схову на вокзалі, але навіщо зайвий раз переплачувати кілька євро. Я раз чи два користувалася камерами схову на вокзалах, але це були випадки крайньої необхідності, коли у мене в місті був захід, куди не пускають з габаритними речами, а після нього я переїжджала в інше місто. Однак робити це регулярно – хоч і невеликі, але все ж додаткові витрати.

Читайте такожЯк бути туристом в своєму місті

А тепер найголовніше питання, яке нерідко задають мої друзі: як же я вміщаю все необхідне в один рюкзак для поїздки більше 7 днів? Насправді, все дуже просто: беремо тільки те, що нам стовідсоткова стане в нагоді, й викидаємо те, що «на всяк випадок»; беремо тільки необхідні косметику і засоби особистої гігієни в «дорожніх» міні-упаковках, з якими пропускають в ручну поклажу і які не шкода викинути після використання (так ще і звільниться місце для сувенірів); беремо одяг, який максимально комбінуються між собою, і залишаємо вдома речі «на один раз»; практикуємо лейєринг і одягаємо в дорогу найбільш масивні речі, та ще по максимуму – сідаємо в літак в толстовці та джинсах, з курткою в руках, а шорти з сорочками можуть в рюкзаку полетіти. І пам'ятаймо: незамінних речей немає. Якщо в процесі поїздки вам щось дуже знадобиться – промокне, порветься або раптово стане холодно – завжди можна докупити необхідне на місці, на щастя, бюджетних магазинів у Європі теж вистачає, часом з цінами нижче київських. Докладніше про те, як навчитися подорожувати без зайвого багажу, читайте в нашому попередньому матеріалі.

Той самий рюкзак, з яким ми пережили 17 днів в Європі / Фото Марина Григоренко

7. Комунікації в подорожі. Цей пункт не стільки про економію бюджету, скільки про те, що не варто боятися їхати в подорож самому. У мене часто запитують: а чи не страшно, не нудно мені в дорозі самій? Ні, мені дуже комфортно подорожувати самостійно – так я можу максимально охопити все, що мене цікавить, не підлаштовуючись під попутників. Все ж більшість моїх українських друзів не особливо приваблює, наприклад, німецький реп-концерт в Ессені. Або не всі готові витримувати мій темп.

Читайте такожВперше за кордоном: як підготуватися морально та інформаційно до першої закордонної подорожі

Так, на якомусь етапі підготовки до своєї великої подорожі я серйозно думала, що треба б розбавити її компанією – відвідати місцевих знайомих, покликати когось з друзів приєднатися в одному з міст чи знайти випадкових попутників на шляху. Але складний робочий рік настільки мене виснажив, що в підсумку я захотіла провести всі 17 днів своєї поїздки на самоті. Таким чином мій контакт з іншими людьми звівся до періодичних переписувань з рідними-друзями, спілкування на побутовому рівні в магазинах, кафе, готелях та інших інфраструктурних точках, а також ситуативних контактів з сусідами за столиком, в поїзді, на концертах, на святах, в походах і так далі. На щастя, в Європі з цим проблем немає – народ там куди більш відкритий і контактний. І, скажу вам, такий відпочинок наодинці зі своїми думками допоміг мені добряче перезавантажитися і налаштуватися на наступний робочий сезон.

Соло-тур - відмінний спосіб перезавантажитися / Фото Марина Григоренко

Так, багато хто боїться їхати самостійно в євротур через побоювання бути незрозумілим. Ну, що я вам скажу – вчіть мови. Навіть з англійською на шкільному рівні ви цілком зможете вижити в Європі, як правило, скрізь персонал намагається піти вам на зустріч. Ну а вищий пілотаж – вивчити хоч кілька фраз мовою країни, куди ви їдете. Місцевим це завжди дуже приємно.

А як щодо безпеки? Європа відносно безпечна – рівень злочинності тут значно нижчий, а ставлення до жінок менш споживацьке. Звичайно, все можливо навіть в найбільш безпечному місці на планеті, але в цілому в Європі можна спокійно повертатися самій пізно ввечері з прогулянки або якогось заходу і не озиратися по сторонах на кожному розі. Саме тому сольні поїздки я роблю в Європу, а ось в інші точки на планеті, куди мені б дуже хотілося, я сама їхати не ризикую.

Одним словом, нехай відсутність компанії не зупиняє вас на шляху до великої подорожі по Європі. Про те, що варто врахувати в одиночній подорожі, читайте а нашому попередньому матеріалі.

***

Багато українських туристів відмовляються від поїздок в Європу через їхню дорожнечу порівняно з іншими напрямками. Дійсно, така подорож досить витратна. Тим не менш, отримані враження того варті. До того ж, якщо правильно підійти до організації своєї пригоди, ви зможете здійснити її навіть з української зарплатою. Перевірено на особистому досвіді.

Марина Григоренко

Якщо ви знайшли помилку, видiлiть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter