'У росіян є купа нових зібраних літаків. Але немає, що поставити в середину – від електроніки до двигунів', - авіаексперт Анатолій Храпчинський

"У росіян є купа нових зібраних літаків. Але немає, що поставити в середину – від електроніки до двигунів", - авіаексперт Анатолій Храпчинський

15:03, 06.01.2025
9 хв. Інтерв'ю

Експерт з питань авіації Анатолій Храпчинський розповів в інтерв’ю УНІАН, як живеться під санкціями російській цивільній авіації, наскільки суттєвими є проблеми росіян у цій галузі та чи можна ці проблеми підсилити.

Пане Анатолію, буквально останніми тижнями у світі сталося кілька інцидентів з цивільними літаками. Приміром, пасажирський лайнер розбився у Південній Кореї, мусив екстрено сідати Boeing-737 у Норвегії… В цьому сенсі цікаво, як себе почуває російська цивільна авіація, яка після повномасштабного вторгнення Росії в Україну перебуває під санкціями. Чи є ефект від цих обмежень?

Російська Федерація зараз використовує літаки, позбавлені будь-яких гарантій виробника та захисту.

Треба не забувати, що після певної кількості годино робіт окремі елементи потребують заміни. Мова про ті ж гідравлічні шланги. Однак три роки літаки на кшталт Airbus та Boeing в Росії не обслуговуються. Тобто, не відбувається якісне технічне обслуговування - заміна деяких деталей, які були б сертифіковані цими компаніями. Також не оновлюється програмне забезпечення…

Відео дня

Зараз ремонти цивільних літаків у РФ відбуваються внаслідок того, що потрібні деталі або знімаються з інших бортів, або потрапляють на територію РФ в обхід санкцій. Крім того, ВАТ "Компанія "Сухой"" (виробник літаків Су), яка використовує для своїх літаків купу західних компонентів, проштовхує закон, який передбачає спрощення процедури сертифікації відповідних компонентів. Але ухвалення такого закону може вплинути на безпеку польотів.

Ба більше, додатково міністерство оборони РФ активно працює над пригніченням GPS, що ускладнює навігацію. Це може призвести до авіатрощ через підвищення ризику зіткнення літаків.

Ви сказали, що деякі деталі до літаків РФ отримує в обхід санкцій. Розкажете про це детальніше?

В цьому питанні у росіян були прекрасні вчителі як, наприклад, Іран. Він теж експлуатує і Boeing, і Airbus. Що вони роблять? Якась авіакомпанія, припустимо, з Таджикистану чи Казахстану, купує в ПАР Airbus. Далі цей літак летить до місця призначення, але у нього трапляється якась "поломка", коли він перебуває у повітряному просторі Ірану. Він приземляється у Тегерані й після цього стає… іранським літаком, який можна експлуатувати, або розібрати на компоненти для інших літаків. Водночас компанія-одноденка, яка займалась його придбанням, ліквідовується.

Крім того, той самий Іран активно допомагає РФ з компонентами до літаків: ми бачимо регулярні польоти транспортних літаків між країнами, бачимо активне судноплавство в Каспійському морі. Тобто, Іран активно постачає РФ певні запасні частини до російських цивільних літаків.

Але ж за такі "послуги" треба платити?

Я не казатиму про політичну складову, але після використання різних схем для обходу антиросійських санкцій, використання для цього третіх країн, кінцева вартість ремонту цивільних літаків у РФ суттєво зростає. Росіяни жаліються, що деталь, яка колись коштувала, наприклад, 100 доларів, зараз вже вартує 500 доларів.

Також треба згадати, що росіянам відключили оновлення програмного забезпечення, яке працює в аеропортах і, наприклад, відповідає за бронювання квитків… Програми, дійсно, нескладно переписати. У 2023 році росіяни заявили, що перейшли на власне програмне забезпечення. Але воно дивним чином відповідає програмному забезпеченню, західних країн яке використовували раніше. Зазвичай, воно ламане, тож програми постійно зависають. Були й випадки, коли вони повністю злітали й в результаті цілі аеропорти ставали на паузу.

Повернімося до літаків. Скільки одиниць росіянам вдалося отримати під час дії санкційних обмежень?

Що вони зараз мають? У 2024 році, шляхом обходу санкцій, до РФ потрапили 28 літаків. Мова про такі літаки як Bombardier та Airbus. Їх або розбирали та доставляли якимось чином частинами, або вони долітали до якоїсь дружньої РФ країни, там перереєструвалися на російські й летіли у РФ вже як російські.

А як же хвалена російська програма будівництва тисячі літаків до 2030 року?

Тут цікаво навіть, чому Путін ще рік тому заявив саме таку цифру – тисяча літаків. Річ у тім, що у Росії всього було близько 1500 літаків цивільної авіації. При цьому, як раз близько 900 літаків – це борти іноземного виробництва. Тобто, Путіну доповіли: мовляв, дивись, у нас тут 1500 літаків, з них 900 – західні, давайте зробимо до 2030 року тисячу своїх.

А що у них є для цього? Один побудований цех на заводі у Казані, і ще один цех у Сибіру.

Експерт каже, що у росіян дійсно є купа зібраних літаків / фото з facebook Anatolii Khrapchynskyi

І там щось будується?

У росіян дійсно є купа зібраних літаків. Але нема, що поставити всередину – немає електроніки, немає двигунів.

З двигунами у них взагалі величезна проблема. Старий радянський двигун ПС90, розроблений ще авіаконструктором Павлом Соловйовим, стоїть на Ту-214. Путін говорив про "перспективний двигун" ПД14, однак цей двигун має лише три тисячі годин нальоту. Після цього потрібен капітальний ремонт.

Також йшлося про якусь нову розробку – двигун ПД35, який вони взяли з Pratt & Whitney. Ще у 2023 році росіяни планували провести випробування і показати його, однак, наскільки відомо, цей двигун не відповідав заявленим характеристикам.

Що ж до безпосередньо планів побудувати сучасні літаки - Sukhoi Superjet, MC-21 та Ту-214 (у 2023-му планувалося 40 літаків), вони змогли зробити лише два Ту-214 та один Іл-96-300. Тобто, мова не йде про більш сучасні, які були у гучних планах. Спромоглися зробити лише три з сорока, причому старих, тих моделей, які були розроблені ще за радянських часів.

І тут головна проблема у тім, що Sukhoi Superjet на 90% складається з західних компонентів. МС-21 - це взагалі китайський літак, копія С-919. Росія просто взяла документацію та почала його робити у себе.

Наприкінці 2024 року сталася гучна авіатроща – азербайджанський пасажирський рейс зазнав ушкоджень над територією РФ і розбився на території Казахстану. Що ви думаєте з приводу версій, які називаються як причина цієї катастрофи?

Найперше, на чому варто наголосити: у РФ застаріли стандарти безпеки, майже немає перевірок. Російські авіакомпанії тоді не виконували рейси, а азербайджанській дозволили приземлятися, тобто, іноземців росіяни не попередили про небезпеку…

А щодо версій... Я до останнього підтримуватиму теорію, що потрібно дочекатись усієї інформації з розслідування авіатрощі, а потім казати, як це було. Чому я кажу, що треба дочекатися? Є декілька факторів, які призвели до трагедії.

По-перше, там не працювала навігація. По-друге, росіяни били направо та наліво цими "Панцирями". По-третє, розслідування може призвести до відкриття купи інформації, яка стосується навіть збиття українського Boeing в Ірані (трагедія сталась у січні 2020 року, загинули 176 людей, які перебували на борту літака, - УНІАН).

Росія і раніше збивала цивільні літаки, радянський союз раніше збивав цивільні літаки. Треба дочекатися усієї інформації та показати, увесь цинізм того, що зробила РФ.

Якими можуть бути наслідки для росіян?

Росія виплатить компенсацію, покриє усі збитки й усе, більше нічого не буде. Нагадаю, Іран (після збиття Boeing компанії МАУ) досі не відшкодував усі збитки Україні. У випадку з катастрофою азербайджанського пасажирського літака, повинна бути позиція не лише Азербайджану, а й Казахстану. А останній активно допомагає Росії обходити санкції, зокрема постачаючи літаки та авіа компоненти, й добре заробляє на цьому… Я був залучений до журналістського розслідування стосовно отримання Росією підсилювачів виробництва Німеччини, які для РФ купувала казахська компанія...

Не можна виключати, що Казахстан використає ситуацію з авіатрощею азербайджанського літака для отримання якихось додаткових "бонусів" від РФ для себе.

Росія буде намагатися літати, продовжить шукати заміну деталей для цивільного авіапарку, обходячи санкції, вважає Храпчинський / фото wikipedia.org

А як щодо виключення РФ з ІСАО (агенція ООН, яка займається міжнародним співробітництвом держав в галузі цивільної авіації)? Така ідея обговорювалась ще у 2022 році, але тоді, як то кажуть, не склалося.

Більшість західних (і не лише) компаній і так відмовилися літати через РФ. Але, приміром, Китай чи ОАЕ ще літають. Безумовно, виключення РФ з ІСАО ускладнить ситуацію для росіян. Разом з тим, залишиться внутрішня навігація. Та й варто зважати, що зараз росіяни не літають в Європу та США напряму, але можуть і будуть літати через Китай та треті країни. Наприклад, через Туреччину, яка і так в деяких питаннях активно допомагає РФ.

Тому, думаю, ситуація кардинально не зміниться, поки не почнеться активний літакопад, або повітряний простір РФ не закриється внаслідок того, що будуть активніше працювати українські дрони.

Складається враження, що за три роки Росія вже навчилась жити під авіасанкціями. Чи можна зробити обмеження по-справжньому пекельними для росіян?

Росія буде намагатися літати, продовжить шукати заміну деталей для цивільного авіапарку, обходячи санкції. Поки що у неї це виходить, але надалі ситуація може погіршитись.

Чи можна заблокувати Росії обхід санкцій? Є випадки, коли спецслужби знаходили директорів компаній, які допомагали обходити обмеження, арештовували їх. Я б зробив, як свого часу зробив Ізраїль, коли вони знайшли джерело постачання штекерів і зробили так, щоб усі поставки були браковані. А це призвело вагомих втрат спроможностей Ірану.

Ярослав Конощук

Новини партнерів
завантаження...
Ми використовуємо cookies
Погоджуюся