Побутова техніка - важливий елемент домашнього комфорту / фото ua.depositphotos.com

Тримаємо удар: як ринок побутової техніки та електроніки пройшов рік війни та які будує плани

14:11, 18.03.2023
9 хв.

Вітчизняна торгівля технікою для дому та електронікою зазнала важких ударів протягом року великої війни росіян проти України, але змогла вистояти. УНІАН з’ясовував, яких втрат поніс цей сегмент ринку та як наперекір всьому продовжує працювати і розвиватись.

Український народ завжди вирізнявся любов’ю до свого дому та бажанням створювати в ньому затишок і комфортні умови. Купівля різних побутових приладів для українця зазвичай був в пріоритеті з-поміж інших покупок. Але з приходом повномасштабної війни російських загарбників на наші землі, на превеликий жаль, мільйонам наших громадян довелось залишити свої затишні оселі та змінити місце проживання.

З огляду на це та ще й на зменшення доходів, зацікавленість в приладах для побуту спочатку російської агресії суттєво впала. Але згодом попит на ці товари знов почав наростати, адже багатьом потрібно було облаштовувати свої нові домівки чи заново наповнювати свій дім всім необхідним після загребущих рашистів.

Натомість магазини з побутовою технікою та електронікою за період великої війни зазнають мільйонних збитків – через ворожі обстріли та окупацію втрачають свої склади та точки продажу. Але попри це, продовжують працювати та намагатись задовольняти потреби клієнтів.

Відео дня

За даними Асоціації рітейлерів України, у лютому доля непрацюючих магазинів у сфері торгівлі технікою для дому та електронікою з грудня минулого року стабілізувалась на рівні приблизно 15 відсотків. Проте порівняно із березнем минулого року, коли із 980 магазинів працювало трохи більше половини (56 відсотків), відбувся значний прогрес.

"Після різкого скорочення непрацюючих торгових точок навесні минулого року (з 44 до 23 відсотків), і поступового нарощування кількості відкритих магазинів протягом наступних місяців загалом за рік війни вдалося повернути до роботи 29 відсотків магазинів. Відповідно кількість закритих магазинів впала до 146", – підрахували в асоціації.

Воєнні втрати

Війна додає чималих складнощів в роботі мереж з електронними та побутовими товарами. Магазини, що потрапляють під окупацію, повністю розграбовуються варварами, а на вільних територіях ворожі снаряди нерідко потрапляють у торговельні приміщення або склади з товаром.

Торгівельний центр у Кременчуці / фото ДСНС України

Зокрема, після початку повномасштабного воєнного вторгнення було повністю знищено 4 торгові центри мережі "Епіцентр" у Бучі, Чернігові, Маріуполі та Херсоні, ще два частково пошкоджені. Також деякі торгові центри закриті через окупацію або розміщення в зоні активних бойових дій.

"До війни працювало 80 точок продажу, з них - 37 магазинів в сучасному форматі центрів техніки "ЦеТе", 31 – у звичайному форматі і 12 зовнішніх центрів видачі інтернет-замовлень. Наразі працює 75 магазинів і вже 40 з них – у форматі "ЦеТе". 2 нових відкрили під час війни і зробили один реформат. Кількість ЦВЗ збільшилось до 19", – розповів УНІАН директор центрів техніки "ЦеТе" мережі торговельних центрів "Епіцентр" Олександр Величко.

В компанії "Фокстрот" повідомили, що в них в середині березня минулого року кількість працюючих магазинів перевищувала 100, а в квітні становила близько 80.

"Внаслідок ворожих атак вщент зруйновано шість магазинів (зокрема, в Маріуполі, Херсоні, Харкові), пошкоджень зазнали три магазини – Буча, Ірпінь, ТРЦ Retroville в Києві, які наразі вже відновлені і працюють. Сім магазинів перебувають на тимчасово окупованих територіях – наскільки нам відомо – повністю розграбовані", – зазначив виконавчий директор мережі Олексій Зозуля.

Він підсумував, що наразі стабільно працює 114 точок, тоді як до 24 лютого минулого року їх було 169.

В компанії MOYO підкреслили, що вони достовірно втратили п’ять магазинів, але наразі говорити про адекватний повний аналіз усіх втрат неможливо.

"24 лютого 2022 року мережа MOYO налічувала 57 магазинів (5 з яких було втрачено). За 2022 рік ми відкрили 11 нових магазинів. На сьогодні у нас працюють 63 магазини по всім областям України", – повідомили в мережі.

Зміна попиту

Як попит покупців, так і асортимент у вітчизняних магазинах побутової техніки та електроніки зараз цілком залежить від викликів війни. Прикладом цього є шалений попит останніх місяців на товари для подолання темряви і їхній періодичний дефіцит під час частих відключень електроенергії. Збудником цього стали цілеспрямовані обстріли рашистами енергетичної інфраструктури України.

Електрогенератори вирвались в топ продажу побутової техніки / фото УНІАН, Віктор Ковальчук

Проте й інші буденні електро- та побутові прибори також є серед вподобань покупців, авжеж їх купують не з таким ентузіазмом.

"В категорії ноутбуки, смартфони, планшети та аксесуари ми спостерігаємо стабільний попит. Дещо збільшились продажі в категорії побутової техніки, аксесуарах, товарів для дому та товарів для геймерів. Звісно, суттєве зростання було в категоріях альтернативного електроживлення, павербанків, портативних електростанцій", – розповідають в MOYO.

В мережі відзначають, що сезонність попиту у нашого населення також зберігається.

"Попит, як звичайно, збільшується в період свят та акційних пропозицій. Зараз спостерігаємо, що починається попит на електроінструменти, товари для саду і дому, дрібну побутову техніку та товари для краси", – зазначили в компанії.

Згідно з аналітикою ринку від мережі "Епіцентр", роздрібні ціни на техніку підвищилися в середньому на 20 відсотків, а продажі в кількісному вимірі зменшились на третину.

"Частина населення виїхала з території України і кількість покупців становила 87 відсотків від довоєнного часу. Через внутрішню міграцію населення впали продажі на Сході та Півдні України, зросли на Закарпатті та найбільше в Полтавській області, поступово відновлюються в столиці - Києві", – повідомили в компанії.

Як зазначають в мережі, найбільший попит зберігається на споживчу електроніку і суттєво зріс на дрібну побутову техніку.

"Загалом у побутовій техніці спостерігається стабільний попит на преміальний сегмент і зростає на товари низького цінового діапазону. Подібну реакцію споживачів нам вже доводилось бачити під час криз минулих років", – підкреслив директор центрів техніки "Це Те" мережі "Епіцентр".

Що стосується вартості електронних товарів, то вони збільшились під впливом девальвації гривні та росту інфляції. Тож наразі маємо ціни на побутову техніку та електроніку приблизно на 20-25 відсотків вищі, ніж до війни.

Оскільки більшість цих товарів виробляється за кордоном, то безпосередньо і блокування українських морських портів російськими загарбниками відбивається на їхньому асортименті. Адже наші західні кордони поки не здатні своєчасно пропускати такі значні обсяги. Тому нерідко і відбуваються тимчасові затримки поставок товарів.

В планах – Перемога і розвиток

Усі без виключення мережі з продажу побутової техніки та електроніки постраждали в цій жорстокій війні. Адже вони зіткнулись з важкими руйнуваннями складів та магазинів, проблемами в логістичних ланцюгах та закупівлі товарів, ускладненим забезпеченням сервісного обслуговування. Але й попри вагомі складнощі цей бізнес впевнено стоїть на ногах і будує плани для подальшого розвитку.

Складна логістика - одна з проблем бізнесу під час війни / Фото УНІАН

"Актуальним є поглиблення автоматизації бізнес-процесів, швидкість та якість сервісу. Ми плануємо продовжити вдосконалювати наш сайт, збільшити наш асортимент, додати декілька нових категорій товару, суттєво збільшити кількість офлайн магазинів", – поділились своїми планами з УНІАН в MOYO.

Також компанія хоче зробити в деяких магазинах оновлення формату, їхні відвідувачі побачать нові інтер’єр та декор, освітлення та обладнання на торгових точках.

В планах "Епіцентра" на цей рік – відкриття 3-4 магазинів в форматі "Це Те". А після Перемоги у війні вони планують вийти на зовнішні ринки.

А компанія "Фокстрот" значного зростання не прогнозує. Очікує, що за кількістю покупок 2023 рік буде дорівнювати показникам 2022 року.

"Наразі працює переважно ринок заміни, тобто споживачі йдуть за купівлею нового: коли зламалася стара техніка, а не, приміром, захотілося придбати більш сучасну модель. І поки що передумов для росту ринку немає", – зазначають в мережі.

Усі вітчизняні торговельні мережі з продажу побутової техніки та електроніки вірять в світле мирне майбутнє України і тому продовжують працювати та будувати плани. Що є позитивним показником для національної економіки в цілому. Також це є гарним індикатором для іноземних інвесторів, які б хотіли зайти на український ринок.

Це не може не радувати й українських споживачів. Адже можна бути впевненим, що ти завжди зможеш знайти для себе необхідний гаджет чи електронний прилад для дому. Проте неприємним лишається питання цінової політики на ці товари, тож при їхній купівлі часто варто бути готовим витратити чималу суму.

Проте після нашої Перемоги та початку масштабного відновлення країни, яка, безумовно, сприятиме зростанню рівня доходів українців, звичайно підвищиться попит і на електроніку для дому.

А всі разом ми віримо, що скоро настане час, коли знов нашими основними турботами стане вибір нового сучасного пилососа чи холодильника. Тож продовжуємо жити і працювати на Перемогу.

Новини партнерів
завантаження...
Ми використовуємо cookies
Погоджуюся