У новому законі про ЖКГ чітко прописані правила гри / фото УНІАН

В Україні з 1 травня набувають чинності основні пункти прийнятого ще в кінці 2017 року закону про ЖКГ. Всі, починаючи з 20 травня, хто не встигне сплатити за комуналку, будуть отримувати пеню - 0,01% від суми боргу за кожен день прострочення.

Читайте такожВ Україні знизили ціни на газ для населення: скільки платитимемо

Як пише ТСН, у новому законі про ЖКГ чітко прописані правила гри. І їх треба знати. Тому що з 1 травня українці можуть зіткнутися з такими новаціями, як пеня, штрафи, перевірки і навіть відключення.

Якщо у вашому будинку є ОСББ або керуючий, грати за правилами легше. Договір з постачальником послуг від імені всіх мешканців підписує він. Або ж разом із сусідами ви вибираєте компанію і підписуєте колективний договір. І в цих відносинах з'являється чіткий поділ на "наше" і "не наше".

Труби в будинку – ваша відповідальність. За дірки і латання цих труб платите ви. За все, що витече з них дорогою до вашої квартири, теж. А ось комунікації, прокладені до будинку, обслуговують комунальники за свій рахунок.

З індивідуальним споживачем все інакше. Кожен власник квартири окремо укладає договір з водо-газо-електропостачальником. І якщо ви домовитеся з сусідами: за всі труби до крана у вашій квартирі відповідатиме постачальник. І тут є кілька неприємних сюрпризів.

Боржники, нарікайте на себе, каже закон. Всі, хто, починаючи з 20 травня, не встигне заплатити за комуналку, будуть отримувати пеню 0,01% від суми боргу за кожен день прострочення.

Тобто, якщо в платіжці за комуналку у вас 1000 гривень, то за місяць прострочення ви отримаєте символічну, порівняно з європейськими штрафами, пеню - 3 гривні.

Але враховуючи, що борг українців за комуналку станом на лютий – 69 мільярдів гривень, можна собі уявити, як ця сума збільшиться, якщо з кожного ще по кілька гривень зібрати.

Уникнути пені можна, якщо доведете, що зарплату затримують або держава несвоєчасно видала субсидію.

Вам знайома ситуація, коли кілька сімей в будинку злісно не платять за комуналку місяцями, а то й роками? Все, що їм загрожувало, це позов в суд, куди вони звичайно могли не прийти. Ця практика і зараз залишається.

Але є ще дещо радикальніше. Боржникам будуть надсилати лист-попередження, на який ви протягом 30 днів повинні якось відреагувати: погасити борг або укласти договір про реструктуризацію. Якщо проігноруєте – вас відключать від води та опалення. Не до кінця зрозумілий лише механізм, як відключатимуть: поквартирно або страждатиме весь будинок. Не мають права припиняти тільки подачу газу та електрики.

А ще одного разу до вас може прийти перевіряючий, звірити квартирний або загальнобудинковий лічильник. Якщо не впустите – знову можуть відключити.

Водночас, на постачальника можна і навіть потрібно скаржитися, якщо він порушує умови договору. Наприклад, вас не можуть відключити від чого-небудь безпідставно. За це – штраф. Або розірвання договору. Правда, треба попередити про це за 2 місяці.

Так само ви можете не платити за ненадані або неякісні послуги. Є розроблена Кабміном форма акта-претензії, яку ви заповнюєте, і вона є підставою для перевірок. Якщо комісія підтвердить, що, наприклад, гаряча вода у вашому крані зовсім не гаряча, то платити ви будете менше, ніж за тарифом. Те ж з опаленням. За холодні батареї платити не варто.

Що стосується абонплати, то це та загроза, якщо ви уклали індивідуальний договір з постачальником послуг. Кожен постачальник буде стягувати з вас, цитуємо: "плату за абонентське обслуговування".

Це така собі компенсація за повірки лічильників, обслуговування розподільчих вузлів і цей список довгий. Формула заплутана. Максимальну межу цієї плати встановили в Кабміні - від 13 гривень за вивезення сміття до 27,38 грн за постачання води в місяць.