За попередніми підрахунками «Укравтодору», збройний напад Росії на нашу країну завдав збитків у обсязі 954 мільярдів гривень / фото ДСНС України

Долаємо наслідки війни: як будемо відновлювати зруйновану дорожню інфраструктуру

06:04, 23.07.2022
9 хв.

Війна дикої російської орди проти України зруйнувала та пошкодила інфраструктурні об’єкти на десятки мільярдів доларів. УНІАН з’ясовував, як наша країна буде будувати нові дороги та мости, де знайдемо на це гроші та як рух нашої країни до Європейського Союзу змінює національну транспортну систему.

П’ятимісячна війна Росії проти України вже спричинила найбільші руйнування в Європі з часів Другої Світової війни та продовжує нищити національну інфраструктуру. Варварські дії загарбників вже завдали збитків інфраструктурі країни на десятки мільярдів доларів.

Окреме місце в цих збитках займають наші дороги. З початку повномасштабної агресії Росії вони стали однією з головних мішеней. Адже окупанти розуміють, що це вкрай необхідні артерії для життя країни, які доставляють на фронт все необхідне для наших героїчних захисників, дають можливість громадянам пересуватися, підвозити товари та гуманітарну допомогу.

Від рук росіян було пошкоджено або знищено майже 25 тисяч кілометрів доріг різних форм власності та 309 штучних споруд: мостів і шляхопроводів. Найбільших втрат зазнали регіони: Київщина, Чернігівщина, Сумщина, Харківщина, Одещина та Запорізька область.

Відео дня

В Державному агентстві автомобільних доріг України ("Укравтодор") наголосили, що наразі точну оцінку пошкоджень можна проводити лише на підконтрольних нашій владі територіях. Через загострення бойових дій в окремих областях, зараз неможливе обстеження доріг та визначення всього масштабу руйнувань.

За попередніми підрахунками "Укравтодору", збройний напад Росії на нашу країну завдав збитків у обсязі 954 мільярдів гривень. Але очевидно, що з майбутньою деокупацією наших південних і східних територій, сума та кількість втрат буде суттєво зростати.

"Відновлення нашої інфраструктури плануємо здійснювати коштом агресора, із заморожених активів Росії. Ми впевнені у нашій перемозі, підтримці Заходу, а отже розраховуємо на репарації", - заявили представники "Укравтодору" агенції УНІАН.

Готуємося до масштабного відновлення

Війна внесла свої корективи в здобутки влади по будуванню в країні якісних доріг за президентською програмою "Велике будівництво". Тепер перед Україною стоїть новий значно важчий виклик: відбудувати пошкоджену від війни дорожню інфраструктуру та знайти на це значні кошти.

В "Укравтодорі" наголосили, що розраховують на конфісковані російські гроші та запевняють, що найкритичніші об’єкти можна буде відновити за один-півтора року. А на відбудову решти пошкодженої дорожньої інфраструктури, за умов належного фінансування, знадобиться близько чотирьох років.

Експерти, проте, застерігають, що швидко заволодіти заблокованими активами Росії та російських олігархів нашій країні буде достатньо важко, а основними джерелами фінансування відновлення можуть стати кошти самої України та допомога західних партнерів.

"На заблоковані активи Росії та російських олігархів покладатися не варто. Якщо блокування активів здійснюється досить швидко за спрощеною процедурою, то стягнути кошти можна буде лише за рішенням іноземних судів. Судові процеси можуть розтягнутися на довгі роки і далеко не всі з них завершаться на користь України", - сказав УНІАН кандидат економічних наук Олександр Хмелевський.

Україні знадобиться понад 750 мільярдів доларів та до десяти років, щоб повністю відновити інфраструктуру та провести радикальну модернізацію країни / фото УНІАН (Олександр Синиця)

Колишній заступник директора з комерційної діяльності та стратегічного розвитку міжнародного аеропорту "Бориспіль" Георгій Зубко вважає, що на компенсацію коштом Росії також будуть претендувати власники іноземних активів, які через дії РФ зазнали збитків та втратили доступ до свого майна.

"Наприклад, за літаки, які не були повернуті російськими авіакомпаніями лізинговим компаніям, збитки пов'язані із закриттям бізнесу або виходом з російського ринку тощо. Частина цих коштів точно потрапить в український держбюджет, але це не буде одразу", - сказав Зубко.

За прогнозами експертів, Україні знадобиться понад 750 мільярдів доларів та до десяти років, щоб повністю відновити інфраструктуру та провести радикальну модернізацію країни.

Інтеграція в дорожню систему Євросоюзу

Перемога України на полі бою буде лише важливим початком нашого національного успіху. Адже потрібно відбудувати все зруйноване, трансформувати українську економіку та інфраструктуру згідно з європейськими стандартами.

Очевидно, для збільшення привабливості в очах західних партнерів, інвесторів та покращення наших шансів отримати кошти на відновлення, Україні потрібно підвищити рівень протидії корупції та демонополізувати ряд важливих напрямків. Модернізована та більш прозора архітектура управління нинішніми та майбутніми інфраструктурними проєктами буде стимулювати швидку інтеграцію нашої дорожньої системи в систему Європейського Союзу.

"Найбільш ефективний спосіб боротьби з корупцією — це побудова ефективних публічних інституцій. При цьому антикорупційні інструменти та методи мають застосовуватись протягом усього циклу інфраструктурного проекту. Тому за підтримки міжнародних партнерів та громадськості ми прагнемо отримати не тільки нову інфраструктуру, але й нову архітектуру управління інфраструктурними проектами", - зазначив міністр інфраструктури України Олександр Кубраков.

На фоні блокади російськими "піратами" українських морських портів та продовження руйнування нашої транспортної інфраструктури знаковою подією для європейського майбутнього України стало підписання "транспортного безвізу". Ця угода скасовує бюрократичні процедури з отриманням дозволів на вантажний автомобільний транспорт для здійснення перевезень товарів в держави Євросоюзу.

Наразі одним з ключових питань економічної безпеки для України у часи війни є забезпечення ефективно працюючих транспортних коридорів на західних кордонах держави. Для цього був запущений проєкт "Відкритий кордон", який був започаткований президентами України та Польщі.

"Проєкт "Відкритий кордон" – це не тільки про стратегічний розвиток логістики на європейському напрямку, але й один із проєктів "виживання" для нашої економіки. В умовах блокади морських портів нарощування пропускних спроможностей автомобільних пунктів пропуску дозволяє підтримувати українських експортерів та покращувати продовольчу ситуацію в світі", - зазначив міністр інфраструктури Кубраков.

Зокрема, в рамках цієї ініціативи було оновлено прикордонний пункт на україно-польському кордоні "Краківець – Корчова", що збільшило пропускну спроможність руху вантажівок на 50 відсотків.

План післявоєнного відновлення

На початку липня в рамках презентації вітчизняним урядом десятирічного плану відбудови нашої країни міністр Кубраков представив міжнародним партнерам та представникам бізнесу план "виживання" інфраструктури України. Зокрема, планом передбачається відбудова та нове будівництво 51,2 тисячі кілометрів автодоріг та будівництво понад 1,4 тисячі мостів із урахуванням самих високих міжнародних стандартів.

Зважаючи на те, що до війни найбільшою та чи не єдиною успішною програмою влади було "Велике будівництво", не було несподіванкою те, що у найближчі десять років планується направити значні кошти на ремонт та будівництво доріг та мостів. Пояснюється це й тим, що значна частина української транспортної інфраструктури суттєво постраждала від ударів російських військових. На цей напрямок за три етапи планується направити 3,2 трлн гривень., тобто, близько 90 млрд доларів.

Транспортники планують зосередитись на першочерговому відновленні нанесених російськими загарбниками пошкоджень та руйнувань / фото ua.depositphotos.com

План також окреслює інтеграцію української транспортної мережі в мережу ЄС та гармонізацію правових та організаційних аспектів функціонування транспортної сфери України. На розширення та інтеграцію логістики з Євросоюзом Україна, згідно з "Планом відновлення", планується направити 120-160 млрд доларів.

Але поки що транспортники планують зосередитись на першочерговому відновленні нанесених російськими загарбниками пошкоджень та руйнувань. Іноді це робиться з ризиком для життя дорожників. Але всі розуміють: українські дороги мають працювати та наближати перемогу.

"Зараз наш пріоритет – проєкти, які буквально допоможуть вижити та перемогти. За останні три місяці ми відкрили рух 43 тимчасовими переправами, відновили рух 13 залізничними мостами й переправами, розчистили понад тисячу кілометрів доріг", - зазначив міністр.

В цій важливій роботі Україні допомагають закордонні друзі та партнери. Так, за повідомленням "Укравтодору", на початку червня Чехія передала нашій країні два тимчасові мости. Їх встановлять у регіонах, що критично потребують налагодження транспортного сполучення.

"На цьому наша співпраця не завершилась, і вже найближчими тижнями Чехія підтримає нас ще двома такими ж мостами. Де саме будуть встановлені мости - не повідомляємо з міркувань безпеки", - сказали в відомстві.

Україна продовжує героїчну боротьбу за свою свободу і право на достойне життя у європейській сім’ї народів. Цей важкий, политий кров’ю шлях у Європу, без сумнівів, буде побудований. І потужна національна інфраструктура, яка постає на наших очах, буде ключовою його частиною.

Дмитро Петровський

Новини партнерів
завантаження...
Ми використовуємо cookies
Погоджуюся