Володимир Жмак очолив "Укрзалізницю" / фото Facebook vladimir zhmak

Новий керівник Укрзалізниці – чергова надія на зміни

16:51, 26.08.2020
8 хв.

«Укрзалізниця» після семи місяців очікування нарешті отримала нового повноцінного керівника. В середу Кабмін призначив головою правління компанії 56-річного Володимира Жмака. Перед ним стоїть, напевно, найбільший виклик в житті – перетворити проблемне підприємство на локомотив національної економіки.

Кабінет міністрів України призначив Володимира Жмака на посаду голови правління державного залізничного монополіста - «Укрзалізниці». 

Це рішення не було спонтанним, а пройшло семимісячний шлях, протягом якого компанією керували тимчасові керівники.

Після звільнення в лютому Євгена Кравцова компанію очолювали - Желько Марчек, який протримався в кріслі лише два місяці, та Іван Юрик. Останній, до слова, розглядався, як один з кандидатів на повноцінного керівника "Укрзалізниці".

Відео дня

Крім нього до короткого списку претендентів потрапили ще ряд осіб. Зокрема, ексголова "Укргазвидобування" Олег Прохоренко, колишній топ-менеджер WOG Сергій Корецький, залізничник Роман Веприцький, виходець з компанії "Метінвест" Ростислав Шурма, колишній керівник “Київстар” Петро Чернишов, болгарин Владімір Владіміров, який очолював “Болгарську залізницю”, перший заступник гендиректора «Укрпошти» Олександр Перцовський та, власне, переможець – Жмак. 

Варто зазначити, що шукати кандидатів та проводити конкурсний відбір допомагала міжнародна компанія з підбору управлінського персоналу Boyden. Переможця визначали за підсумками особистого інтерв'ю, а 12 серпня його затвердила наглядова рада і лише після цього акціонер – Кабінет міністрів.

Володимир Жмак не дуже відомий публічному загалу / фото з відкритих джерел

Who is Жмак?

Володимир Жмак не дуже відомий публічному загалу, однак його добре знають в бізнес-середовищі.

Свою кар’єру він розпочав в 1991 році в юридичній компанії LKI в якості керуючого партнера. В 2005 році став радником президента мобільного оператора «Київстар», де відповідав за розвиток нових напрямків бізнесу.

Через п’ять років Жмак покинув телекомунікаційний бізнес, зайнявши в 2011 році посаду виконавчого директора російсько-британської компанії «ТНК-ВР Коммерс». Через рік був призначений президентом та головним керуючим директором цієї компанії. Після реструктуризації бізнесу «ТНК-ВР» в Україні - став президентом підприємства іноземними інвестиціями «ТНК-Україна», а після поглинання компанії «Роснафтою» - президентом «РН-Україна».

Варто також зазначити, що в цей період Жмак два роки був членом ради Європейської бізнес-асоціації.

Запам’ятався новоспечений керівник «Укрзалізниці» спробою стати депутатом столичної Ради. Так, на виборах до Київради в 2014 році Жмак виступав кандидатом від партії УДАР. Однак, депутатом не став. Згодом Жмак кардинально змінив сферу своєї діяльності, залишивши компанію «РН-Україна» і ставши в липні 2015 року першим заступником голови Одеської облдержадміністрації Міхеіла Саакашвілі.

Стати держслужбовцем, за даними ЗМІ, Жмаку допомогли дружні відносини з самим Саакашвілі ще з часів спільного навчання в Київському університеті ім. Т. Шевченка. Через рік він знову повернувся в бізнес, зайнявши посаду старшого керівника проектів в українській консалтинговій компанії –«Європейська консалтингова група», де працює по цей час.

Крім того, з 2019 року він займає посаду голови наглядової ради державного аеропорту «Бориспіль» - найбільшого аеропорту країни.

Згідно з декларацією на 2019 рік, Жмак разом з дружиною француженкою має 411949 євро, 288256 доларів та 286992 грн. Також подружжя володіє нерухомістю, земельними ділянками та автомобілями.

Володимир Омелян зазначив, що в ідеалі потрібно, щоб Жмак був фаховим залізничником / фото УНІАН

Потрібен фаховий досвід

Опитані УНІАН експерти оцінюють призначення Жмака новим керівником такого складного підприємства як «Укрзалізниця» неоднозначно. З одного боку, всі підкреслюють його професійні управлінські навички, а з іншого, насторожені через відсутність досвіду роботи на залізниці.

Екс-міністр інфраструктури Володимир Омелян зазначив, що в ідеалі потрібно, щоб Жмак був фаховим залізничником, а стати ним після перших днів призначення буде дуже складно.

«Потрібен фаховий досвід, якому необхідно буде вчитися з коліс», - зауважив він.

Голова ради громадської організації «Всеукраїнський центр реформ транспортної інфраструктури» Володимир Наумов вважає, що головою «Укрзалізниці» може бути будь-який кваліфікований менеджер, так як це - більше політична посада.

«Основне завдання голови правління – зібрати навколо себе професійне правління і потрібно провести жорстку чистку в компанії. Жмак не знає, що таке «Укрзалізниця». Для того, щоб увійти в курс справ йому потрібно мінімум чотири місяці, яких немає», - зазначив він.

Можливість у керівника «Укрзалізниці» самостійно сформувати свою команду викликала в свої часи сумніви у генерального директора «Укрпошти» Ігоря Смілянського. Кілька місяців назад він заявив, що не братиме участі в конкурсі на посаду голови правління «Укрзалізниці», адже голова не має права змінювати правління компанії, але при цьому несе відповідальність за її діяльність.

«У голови правління «Укрзалізниці» зараз немає можливості змінювати склад правління. Це завдання наглядової ради», - зазначив він.

Як будуть змінюватися інші менеджери компанії, стане зрозуміло після перших кадрових призначень. За словами Омеляна, ключове зараз – політична воля президента України провести реформу «Укрзалізниці».

«Тому що зараз абсолютна більшість вказівок по компанії йдуть з офісу президента, і його найближче оточення впливає на корупційні потоки», - вважає екс-міністр.

«Укрзалізниця» потребує рішучих кроків для виходу з кризи / фото УНІАН

Не початий край роботи

Новий керівник, по суті, немає часу на розкачку: «Укрзалізниця» потребує рішучих кроків для виходу з кризи.

Серед першочергових питань, які потрібно вирішити Жмаку на посаді,  проблема політичного та кримінального впливу на діяльність компанії.

«Якщо він зможе зупинити всі схеми, які діють протягом десятка років, то йому вдасться подальша реформа. В іншому разі нас чекає чергова епопея «Укрзалізниці», коли змінюємо нового менеджера, але нічого не змінюється, лише стає гірше», - вважає Омелян.

Разом з боротьбою з корупційними схемами новий керівник «Укрзалізниці» має запустити широку програму реформ. Зокрема,розпочати терміновий ремонт інфраструктури, провести розділення компанії на пасажирський,вантажний та інфраструктурний сегменти, отримати додаткове фінансування з боку держави та муніпаліцитетів на розвиток пасажирських перевезень.

«Завершальним етапом має стати вихід на IPO (перший публічний продаж акцій приватної компанії – УНІАН) з подальшим пошуком стратегічного партнера для «Укрзалізниці». Це програма мінімум на три роки, яка має бути втілена Жмаком», - сказав Омелян.

На думку голови Ради громадської організації «Всеукраїнський центр реформ транспортної інфраструктури»Наумова, потрібно реструктурувати всі адміністративні органи, які керують «Укрзалізницею».

«Зараз розплодилося багато департаментів, які не несуть ефективності. Друге, це кадрова політика - повернення професіоналів на залізницю. Потрібно повернути соціальну відповідальність і підвищити зарплату.  Не може отримувати людина з вищою освітою, яка відповідає за безпеку, п’ять тисяч гривень», - переконує експерт.

Також, за словами Наумова, «Укрзалізниці» потрібно збільшити валовий дохід за рахунок перевезення вантажів, які є високомаржинальним напрямком бізнесу.

«Для цього «Укрзалізниця» повинна шукати вантажопотік, а не чекати, коли він сам прийде. Зараз 20 відсотків вже пішло з залізниці в автотранспорт. З цим треба щось робити», - підкреслив він.

Таким чином, здається, що Жмак є хорошим вибором, хоча й не найоптимальнішим. Як буде насправді - покажуть перші місяці його роботи. «Укрзалізниця» знаходиться в одній з найбільших криз в своїй історії і потребує ефективних рішень та рішучих менеджерів.

Олександр Куницький

завантаження...
Ми використовуємо cookies
Погоджуюся