Фільм "Спокуса" викликав неоднозначну реакцію критиків / фото planetakino.ua

Лесбійський секс, чума і релігія: рецензія на фільм "Спокуса" Пола Верховена

22:56, 28.10.2021
6 хв.

В український прокат вийшла стрічка культового й одного з найбільш епатажних режисерів сучасності Пола Верховена "Спокуса" (Benedetta). Розповідаємо, чи варто дивитися фільм про заборонене кохання за часів Середньовіччя.

Актори: Вірджині Ефіра (Бенедетта), Шарлотта Ремплінг (Фелісіта), Ламбер Вільсон (Нунціо), Дафна Патакія (Бартоломеа).

Оцінка: 6 з 10

Творцеві культового фільму "Основний інстинкт" вдалося наробити шуму своєю новою драмою ще до її виходу. Картина була представлена на Каннському кінофестивалі та викликала вельми неоднозначні відгуки критиків: одні нею захоплювалися, інші лаяли її за відвертий еротизм і висвітлення релігійних тем в абсолютно несподіваному абсурдистському ключі. Навіть скажемо більше: в Росії драму, наприклад, заборонили до показу, вважаючи її богохульницькою.

Так чи варто дивитися "Спокусу" Пола Верховена - майстра епатажу і поєднання абсолютно протилежних жанрів і прийомів?

false

Одразу обмовимо: це кіно з позначкою 18+, тому будьте готові отримати порцію еротики, відвертих сцен тут вдосталь. І це не дивно: ще в далекому 1992 році Верховен представив світу свій культовий трилер "Основний інстинкт", який вразив тоді зашорених українців, які виросли на радянських фільмах, і подарував назавжди Шерон Стоун статус спокусниці.

Звичайно ж, Верховен не був би собою, якби він не показав у своєму фільмі спокусливу блондинку з "перчиком". У першу чергу героїні стрічок культового режисера - і Кетрін (Шерон Стоун), і Бенедетта (Вірджинія) – не просто об'єкти обожнювання, вони розумні, хитрі й непередбачувані. І так, в "Основному інстинкті" теж обіграна тема лесбійського кохання. Що ж вона не дає спокою Полу?

Але лейсбійський лейтмотив у "Спокусі" далеко не головний, хоча режисер щедро приправив фільм такими еротичними сценами, не соромлячись використовувати для втілення своєї задумки навіть фігуру Діви Марії як секс-іграшки для Бенедетти. У фільмі на перший план виходить тема релігії та віри і, звичайно ж, кохання. Кожен, хто подивився драму, запитує у себе: чи означає задумка Верховена, що таке кохання – не ганебне навіть в ті часи, що воно не суперечить жодним чином вірі людини. Але, звичайно ж, в першу чергу "Спокуса" - антиклерикальне кіно, що розвінчує святість церкви, що показує релігійних фанатиків і їхні гріхи.

Картина заснована на реальній історії, описаній раніше в книзі Джудіт С.Браун "Нескромні вчинки: життя черниці-лесбійки в Італії епохи Відродження" про черницю Бенедетту Карліні, настоятельцю монастиря Богородиці. Але, будь ласка, не чекайте від "Спокуси" історичних вишукувань. Це ж Пол Верховен, йому це ні до чого!

Крім того, драма в деяких моментах перегукується із сучасністю: в ній йдеться про "чорну смерть" - чуму, що косила людей, подібно до коронавірусу в наші дні. Так, Верховену вдалося передати атмосферу страху в суспільстві, яке боїться заразитися небезпечною хворобою.

Гра акторів у фільмі "Спокуса"

Пол Верховен покликав на головну роль в "Спокусі" актрису Вірджині Ефіру, яка зіграла в його попередній стрічці "Вона", і не прогадав. Вона чудово впоралася з роллю черниці-лесбіянки, яку ледь не зарахували до лику святих через її нібито надздібності. Головна героїня драми - неоднозначний персонаж, до останнього сумніваєшся, чи можна їй вірити, чи дійсно вона така чиста у своїй вірі в Господа, що Ісус являється до неї, дає підказки та вберігає? А ще ця черниця до біса красива, настільки, що від неї складно відвести погляд.

Бартоломеа, заборонене кохання Бенедетти у фільмі, - на перший погляд дурненька, але ні. Її чуттєвості можна позаздрити, вона вміє кохати, але наскільки сильне її кохання? Чи зуміє вона не зрадити під тиском суспільства і папського посла?

Бартоломеа - заборонене кохання Бенедетти

Відзначимо і чудову гру в драмі виконавиці ролі Фелісіти, актриси Шарлотти Ремплінг. Вона сувора, іноді корислива, часто безкомпромісна. І, як сказав би Станіславський: "Вірю!". Кожна емоція цієї зірки відточена, кожен рух-професійний.

Фірмовий гумор Пола Верховена

Гумор режисера "Робокопа" й "Основного інстинкту" вельми своєрідний, його зрозуміють лише справжні шанувальники таланту Верховена. Він чорний і часто межує з нігілізмом. І це робить його картини впізнаваними, епатажними та гротескними. Вдаючись до таких прийомів, Пол доводить всьому світу: для мистецтва не існує заборонених тем, це лише умовності! Згадаймо хоча б фразу зі "Спокуси": "Святий отець, вважаю, вам краще знати, як поводяться повії".

І скажіть, будь ласка, чого ви очікуєте від людини, яка першою в історії прийшла особисто забрати нагороду "Золота малина" в 1996 році як найгірший режисер (за фільм "Шоугьолз")? Звичайно ж, тільки самоіронії та чорного гумору, не інакше.

Візуал фільму "Спокуса"

Приглушені тони й замкнутий простір абсолютно не обмежують розмах режисера. Все настільки концентровано - почуття, брехня, кохання, віра – що не потрібні допоміжні елементи: колір, яскраві вбрання, гучна музика.  Та й навіщо все це, коли в "Спокусі" режисер так зачарований оголеною натурою і жіночими грудьми – ось що точно запам'ятовує глядач. Еротичні сцени досить детальні, ними можна насолодитися повною мірою.

Режисер віддав перевагу сірим тонам своєї картини

Барвисто, але вельми незграбно показані сцени битви Бенедетти з дияволом-спокусником у різних обличчях. Це часом навіть смішно і чимось нагадує кадри з індійських фільмів.

А музика в драмі лише підкреслює чуттєвість в картині, вона не відволікає і, скажімо прямо, не запам'ятовується.

Й наостанок: картина занадто затягнута, постійно виникає бажання прискорити зйомку, перемотати. Замість розтягнутого 2-годинного фільму його дію можна було з легкістю вмістити в 1 год. 20 хвилин.

Ольга Робейко

Новини партнерів
завантаження...
Ми використовуємо cookies
Погоджуюся