
Автор хітів для топових українських артистів — Андрій Парфенов — відкрив завісу музичної індустрії. Як заробити на своєму хобі, чому не кожна пісня стає хітом, та що насправді відбувається за лаштунками співпраці з такими зірками, як Анна Трінчер і Світлана Лобода? Парфенов поділився своїми найгучнішими досягненнями, фінансовими секретами та скандалами, з якими йому доводилось стикатися в роботі з артистами.
Які з твоїх пісень слухачі могли чути останнім часом, наприклад, за минулий рік?
Останній рік був дуже насиченим: багато цікавих проєктів, до яких я мав той чи інший стосунок. Для Анни Трінчер я написав три пісні: "Бар за баром", "Треш", "Не знаю".
У LOBODA також вийшло кілька пісень, до яких я мав відношення, зокрема "Інстинкт", яка наразі посіла перше місце в Apple Music TOP 25 Київ та друге у загальному чарті TOP 100. Зараз над нею в рейтингу знаходиться лише новий трек Lady Gaga.
Брав участь у створенні пісні гурту MOLODI — "my sea", яка зайняла друге місце на національному відборі "Євробачення". Зараз ми працюємо над їхнім альбомом.
Також були релізи пісень у Michelle Andrade, Skylerr, Ostrovskyi, MAYOROVA, Наталії Могилевської, MONATIK ("А що?") та у багатьох інших артистів і блогерів.
Нещодавно вийшло кілька цікавих дуетів: SWOIIA & Melovin, Анна Трінчер & Cheev, Edgar Ti & Олена Тополя. Зараз у процесі ще кілька несподіваних колаборацій — впевнений, вони вам сподобаються.
У деяких проєктах я робив усе повністю, в інших — лише мелодію чи слова. А є пісні, які спочатку були куплені у вигляді демо й після тотальної переробки артистами набули нового звучання — настільки, що я їх навіть не одразу впізнав.
Як розпізнати хіт? Чи можуть артисти, купуючи пісню у тебе, бути впевненими, що вона потрапить у чарти?
Ні, тому що на успіх пісні впливає безліч чинників. Автор може створити якісний продукт, але його потрібно правильно "упакувати": добре заспівати, передати емоцію, зробити якісний продакшн, зняти кліп, прогріти аудиторію, налаштувати таргетовану рекламу. Важливу роль відіграє ротація на радіо, телебаченні, підтримка блогерів.
Бували випадки, коли пісня без жодного промо ставала вірусною в TikTok, але це радше виняток. Тому я вважаю, що варто вірити у вдачу, але водночас максимально вкладатися у просування.
Є фраза, яка мені дуже подобається: "Із хіта можна зробити звичайну пісню, і зі звичайної пісні можна зробити хіт".

Давай уявимо, що я продюсерка із великим бюджетом та можливостями. Чи можу я за допомогою цього просунути свого артиста в топ-чарти?
Просунути у чарти — так, але закріпитися там — ні. Якщо пісня не зачепить аудиторію, то жодні бюджети не змінять цього. Гроші не змусять слухача отримувати задоволення від музики, переслуховувати трек, знімати під нього відео в TikTok, записувати кавери тощо.
Основа всього — це пісня. Якщо в ній є потенціал, то просування буде виправданим і допоможе слухачам її знайти та оцінити. Це як із рестораном: ти можеш відкрити найкрасивіший заклад, вкластися в рекламу, залучити відвідувачів, але якщо їжа буде несмачна — вони не повернуться. Те саме і в музиці.
Можна витратити сотні тисяч на таргет, зробити так, щоб реклама з треком з’являлася всюди, замовити промо у блогерів чи навіть на екрані "Гуллівера". Але якщо слухачу пісня не зайде, жодні гроші не зроблять її хітом.
Успіх — це завжди комплексний підхід: якісний матеріал, сильний продакшн, цікавий відеоконтент, PR, таргетинг, робота з аудиторією. Гроші можуть дати старт, але вони не гарантують довгострокового успіху.
Як би це банально не звучало, в артисті повинен бути артист, а у пісні — пісня.
Чому один артист випускає пісню, яка потрапляє у тренди, а наступна його робота навіть близько не показує таких результатів?
Я думаю, що не все залежить від артиста та його команди, є зовнішні фактори, які можуть впливати на результат релізу. Уявімо, що я не топ-зірка, але і не починаючий артист. Я випускаю пісню, і в цей же час кілька топових артистів роблять релізи своїх треків. Вони мають фан-базу, яка у десятки разів перевищує мою. Чи зможу я обійти їх у чарті за кількістю стрімів і прослуховувань? Це риторичне питання.
Або інший приклад: я зробив реліз у день, коли почалися масові обстріли, я думаю, що у такий час ні мені, ні слухачам буде не до прослуховування пісень. Також буває, що я придумав не такі цікаві креативні відео в TikTok, як при попередньому релізі. Чи, можливо, вирішив поекспериментувати зі стилем пісні, але не потрапив у вподобання аудиторії. На якомусь етапі я можу вирішити не знімати кліп або не вкладати гроші в таргетинг, сподіваючись, що минулий успіх "підтягне" і цей реліз без додаткових дій. Або ж змінюю команду й уже в фінальному результаті розумію, що це вплинуло на якість проєкту. Іноді просто обираю не зовсім підходящу для себе пісню — і це стає очевидним тільки з часом.
Опиши ситуацію із хітами закордонного ринку, якою вона є?
Beyoncе випустила кілька альбомів за останні 10 років — це приблизно 40-50 пісень, але на вершинах світових чартів опинилися лише одиниці.
Queen мають 15 студійних альбомів і 73 сингли, але 99% людей знають не більше 20 їхніх пісень. Чи робить це їх менш культовими? Звісно, ні. Адже неможливо випускати хіти як на конвеєрі. Як правило, артиста визначають кілька його основних пісень, а решта просто утримують аудиторію. Артист — це жива людина. У нього є свої емоції, вигорання, проблеми, конфлікти в сім’ї, щасливі моменти, виснажливі тури, великі перемоги — і все це впливає на вибір пісні, її емоцію, роботу з промо.
Ну і ще один важливий момент — масштаб особистості. Можна піти на концерт заради однієї пісні, а можна — заради самого артиста. Його музика стане лише приємним бонусом. Я пам’ятаю, які неймовірні емоції відчував, стоячи поруч із Скрябіним, його енергетика була неймовірною. Я слідкував не просто за його піснями, а за ним як за особистістю. Він був успішним незалежно від того, наскільки добре заходили його нові релізи.
Я це все до того, що артисту важливо будувати себе не лише через пісні, а й через свою особистість. Якщо людина цікава публіці, вона переживе навіть не надто успішні релізи, і це не зашкодить її кар’єрі.

Чи можеш відкрито говорити про свої доходи? Хотілося б розуміти хоча б приблизні цифри, щоб оцінити перспективність твоєї професії.
У мене були базові фінансові цілі: купити житло, автомобіль, інвестувати в музику. Я їх закрив ще кілька років тому завдяки своїй професії.
Але конкретні цифри назвати складно, бо доходи нестабільні. Бували місяці, коли я міг купити авто, а бували періоди, коли ледве покривав витрати на оренду студії.
Вартість пісні залежить від багатьох факторів: ім’я автора, його портфоліо, кількість випущених хітів і їхній успіх у чартах. Не треба забувати і про статтю витрат: оплату послуг музикантів, вокалістів, оновлення обладнання, утримання приміщення у центрі Києва тощо.
Звісно, це прибуткова сфера, але, як і в будь-якій справі, на все потрібні час та терпіння.
З ким із артистів було найважче працювати?
Найважче працювати з артистами, які самі до кінця не розуміють, чого хочуть. Часто надходить запит: "Зробіть гарну пісню", — але при цьому артист не може сформулювати, в якому стилі бачить себе. Моє завдання — знайти той напрямок, у якому він звучатиме органічно.
Перша складність — це обговорення ціни. Одна робота може зайняти 5 годин, інша — 5 днів, і відповідно вартість буде кардинально різною. Не всі розуміють, як формується кінцева ціна: в уявленні артиста — я написав одну пісню, а в реальності я зробив десятки версій, з яких лише одна прийшлась до смаку артиста. Тому виділити когось конкретного не можу — таких випадків було десятки, коли доводилося писати варіант за варіантом, поки замовник не впізнавав себе в одному з них. Одна справа коли я пишу по чіткому ТЗ, а інша, коли просто шукаю.
Чи були випадки, коли артисти "кидали" тебе?
Ні. За більш ніж 10 років роботи не було жодного випадку, щоб мене обманули або не заплатили. У цьому просто немає сенсу — артист випускає пісню, витрачає кошти на реліз, а я, як правовласник, подаю звернення на видалення треку з платформ через порушення авторських прав. Договір про передачу прав я передаю тільки після повної оплати.
До того ж наша сфера дуже вузька. Усі всіх знають, і навряд чи хтось захоче зіпсувати репутацію заради одного обману.
Було таке, що ти написав пісню, а під час релізу тебе не вказали як автора? Чи були конфлікти на цьому ґрунті?
О так, це болісна тема. Таких випадків було чимало. Зізнаюся, спочатку я не надавав цьому великого значення. Хоча майже в кожному договорі є пункт, згідно з яким артист зобов’язується вказувати мене як автора, якщо це технічно можливо.
Згодом мені набридло терпіти подібну зневагу, і я залучив до цього питання юриста з авторського права — Олександра Селіванова, який почав представляти мої інтереси. Якщо клієнт присвоював собі моє авторство або вказував іншого автора — ми подавали скаргу на платформу з вимогою видалити трек із публічного доступу. Кілька пісень були видалені з Apple Music, YouTube та інших сервісів. Про це я публічно написав у соцмережах — як приклад наслідків. Після цього подібні випадки майже припинилися. Іноді бувають технічні помилки з боку менеджерів або платформ — у таких випадках я спершу зв’язуюсь із артистом або його представником, щоб уточнити ситуацію. З топ-артистами такого майже не трапляється. Найчастіше — з новачками.

З ким із артистів найпростіше працювати?
Як не дивно — з топ-зірками. Вони чітко розуміють, чого хочуть. У них вже є сформований стиль, аудиторія, позиціонування. Аналізуючи їхні попередні релізи, я одразу розумію, які фрази їм підійдуть, а які — ні. В їхній дискографії вже десятки або сотні пісень, які розкривають їхній характер та образ. Для мене легкість — це не простота виконання завдання, а чіткість запиту та розуміння шляхів досягнення результату. Бувають випадки, коли, здавалося б, просте замовлення перетворюється на моральний деструктив — наприклад, якщо замовник — молодий блогер із першою хвилею популярності та непростим характером. А буває навпаки: складне завдання, але настільки комфортна комунікація, що робота проходить на позитиві.
Хто з артистів відмовлявся купувати пісню? Чому?
Таких випадків було чимало. Хтось роками працює зі своїм автором і не хоче змінювати почерк. Хтось пише сам. А до когось я просто не зміг достукатись.
Іноді я бачу, що міг би бути корисним артисту — аналізую його релізи за останні роки і розумію, що мій матеріал міг би його посилити. Але людина не відповідає. Чому — не знаю. Але нав’язуватися не вважаю за потрібне.
Чи були цікаві або скандальні історії, пов’язані з артистами?
Було дуже багато, але розповім одну з найпоказовіших — історію пісні "Бар за баром" Анни Трінчер. Коли я написав цю пісню, ми з командою запропонували її багатьом артистам. Більшість відповіли, що вона "неперспективна", "не формат", або уявляли її виключно в чоловічому виконанні. Але Аня та її продюсер Денис Буданцев побачили в ній потенціал, придбали й випустили. В результаті — це став один із найуспішніших релізів Трінчер за кількістю стрімів.
Один із артистів, якому я теж надсилав цю пісню, згодом зізнався, що просто прослухав кілька секунд і вимкнув — йому здалося, що це чергова нудна лірика.
Це хороший приклад того, як важливо прослухати пісню до кінця. У сучасному світі достатньо двох рядків або однієї фішки, щоби трек став вірусним і можливо самі ці "крючки" сховані у середні пісні, чи у самому кінці.