За прийнятим бюджетом керувати країною неможливо?
За прийнятим бюджетом керувати країною неможливо?

За прийнятим бюджетом керувати країною неможливо?

10:01, 30.12.2008
8 хв.

Ніякої антикризової програми в уряду немає і бути не може.. Реальні прогнози інфляції на 2009 рік від 18 до 25%... Експерти проаналізували макропоказники головного фінансового документу

Днями ВР ухвалила бюджет на 2009 рік, під оптимістичною назвою «антикризовий». Хоча бюджет-2009 усі нещадно критикували й продовжують критикувати, у тому числі й сам Президент, проте вчора згідно з процедурою Віктор Ющенко підписав його. На наше прохання експерти проаналізували макропоказники головного фінансового документу країни.

Микола Азаров, голова комітету ВРУ з питань фінансів і банківської діяльності:

НІЯКОЇ АНТИКРИЗОВОЇ ПРОГРАМИ В УРЯДУ НЕМАЄ І БУТИ НЕ МОЖЕ

Відео дня

АзаровСитуація настільки серйозна, що я навіть не знаходжу місця для іронії. Хоча по тому, що натворив діючий уряд, можна так уїдливо «пройтися», що місця живого не залишиться. Скажу тільки таке: це бюджет переводу кризи в некеровану фазу. Тому що він не відповідає ні на одне з антикризових питань: як зупинити втрату робочих місць в економіці, як не допустити зменшення доходів і пенсій, за допомогою яких національних проектів створювати «плацдарми» для відновлення економічної стабільності, на якому значенні утримувати курс національної валюти, якою буде ціна на газ і так далі. Економіка, суспільство, які не одержали від бюджету чіткого сигналу про урядову економічну політику, будуть вимушені шукати власні способи виживання, а це веде до розбалансування всіх систем, до некерованої кризи.

Річ у тому, що ніхто: ні уряд, що розробив бюджет поспіхом і в розгубленості, ні депутати «опортуністичної коаліції», які проголосували за нього, не можуть сказати, що ж вони зробили, що затвердили. Реальна прибуткова і витратна частини й, відповідно, дефіцит не прораховані. Чому? По-перше, тому що макропоказники узяті абсолютно нереальні, такі, що йдуть всупереч оцінкам і вітчизняних експертів, і аналітиків МВФ, Світового банку.

По-друге, тому що в бюджеті абсолютно не врахована та мозаїка «антикризових» законів, які вже прийняли і які проголосовані в першому читанні. У цих законах – спотворення дохідної і витратної частин у порівнянні з прийнятим бюджетом на мільярди. Таким чином, бюджет безпрецедентно розбалансований. Це означає, що він повністю дезорієнтує економіку, породжує недовіру й хаос як наслідок.

Якщо ж говорити про відображену в урядовому законопроекті ідеологію, то вперше за останні, як мінімум 10 років, уряд установив плановий дефіцит державного бюджету України на 2009 рік на рівні 31 мільярда гривень. Це в 1,6 рази більше, ніж було передбачено при затвердженні Закону про бюджет на 2008 рік.

Дефіцит Державного бюджету складе 3% ВВП, що прямо суперечить дорученням Верховної Ради щодо бездефіцитності бюджету.

Як наслідок, у два рази збільшиться граничний рівень державного боргу (з 95,1 млрд. грн. – в проекті, поданому у вересні, – до 192 млрд. грн.). Більш того, Кабінет Міністрів отримає право необмежено його збільшувати.

Щодо інфляції… Інфляція – це ж не природне явище, яке не залежить від волі людини. Інфляція – це похідна від об`єктивних чинників і економічної, у першу чергу, бюджетної політики. Тому можна сказати, що урядовий прогноз 9,5% абсолютно нереальний через обставини, що вже склалися, а через авантюрну політику діючої влади цілком реальний прогноз інфляції - понад 17%.

Немає грамотної економічної політики. І цілком очевидно, що в уряду немає узгодженої з Нацбанком політики.

До речі, уже це одне за визначенням означає, що ніякої антикризової програми в уряду немає і бути не може. А це говорить тільки про одне, що той, хто не знає наслідків своїх дій, побоюється називати чіткі орієнтири, параметри.

Олександр Рябченко, директор Міжнародного інституту приватизації, управління власністю та інвестицій:

БЮДЖЕТНІ ПОКАЗНИКИ – ЦЕ ПОКАЗНИКИ ДЛЯ ДУШІ, НЕ ДЛЯ РОЗУМУ

Олександр РябченкоБюджет, який прийняла ВР, – дуже оптимістичний варіант з розрахунком на те, що світова фінансова криза припиниться у першому кварталі наступного року. І тоді в Україні буде економічне зростання, невелика інфляція, що дасть змогу виконати проголосований бюджет.

Насправді в реальності перших півроку для світової економіки буде дуже важкий. Тільки в другому півріччі будуть позитивні сигнали, тоді українська економіка зможе покращити свій стан.

Показник економічного зростання, який прописаний у бюджеті й інфляція у 9,5% – це такі цифри, які повинні заспокоїти суспільство, що начебто влада тримає ситуацію у своїх руках. Для професійного використання цифри з бюджету неприйнятні.

Маю велику надію, що в уряді є ще один реальний бюджет, який дає реальну картину того, що відбуватиметься в Україні наступні три квартали. Бо за прийнятим бюджетом керувати країною неможливо.

Президент, звичайно, підписав бюджет, що завжди буває з держбюджетами, бо найгірший варіант, коли немає бюджету, а парламент розійшовся на зимові канікули.

Бюджетні показники – це показники для душі, не для розуму. Насправді ніякого економічного зростання не буде, а навпаки – зниження, приблизно 2%. Вважаю, що тільки в четвертому кварталі українська економіка не падатиме, а почне підніматися.

З нашим курсом гривні в нас не буде шансів втримати інфляцію в межах 10%, що передбачає бюджет, це щось фантастичне. Реальна інфляція, за яку можна реально боротися, – 15% річних.

У нас немає головного… Держава повинна визначити для себе, перше, чітке перебування в умовах кризи, потрібно максимально мінімізувати вплив кризи на українського громадянина.

Друге – коли світова економіка почне підніматися, Україна повинна мати розроблені програми, які дадуть змогу стрибнути в потяг, який набиратиме швидкість. Це повинно, перш за все, стосуватися сільського господарства. Уряд чітко повинен прописати, що і як робитиметься.

Василь Горбаль, член комітету ВРУ з питань фінансів і банківської діяльності:

РЕАЛЬНІ ПРОГНОЗИ ІНФЛЯЦІЇ НА 2009 РІК ВІД 18 ДО 25%

Василь ГорбальЄ хибна теза, що без прийняття бюджету до нового року в нас би були під загрозою соціальні виплати і так далі. Одного разу було неприйняття бюджету, проте це жодним чином не спричиняло скорочення чи невиплату якихось соціальних коштів.

Ця теза зараз активно експлуатується з точки зору пояснення – чому бюджет прийнятий, і чому він підписаний.

До цього бюджету вживаються різні прикметники і кажуть, що протягом місяця до нього вноситимуть суттєві зміни. Мабуть, це справді так, бо про нього зовсім не можна сказати, що він є прийнятний на 2009 рік.

Щодо макропоказників… Візьмемо рівень інфляції Уже черговий рік, у минулому те, був заявлений рівень інфляції 9,5%. Насправді це цифра для вгадування. У 2008-му році ця цифра коректувалася п’ять чи шість разів. Так само є перспектива коректування і в цьому році.

Дискусійною є також теза «дефіцит бюджету». Я особисто вважаю, що для виходу з кризи і для економічного підйому дефіцитний бюджет – це нормально. Проте тут є єдине протиріччя – при підписанні меморандуму з МВФ була передбачена теза про бездефіцитний бюджет. Відповідно, це чергова тема для перемовин з місією МВФ, які розпочнуться усередині січня.

Щодо валютної політики… Відсутність конструктивної співпраці між урядом і Нацбанком збережеться і на наступний рік, то складно буде робити якісь певні чіткі прогнози з валютної політики.

Реальні прогнози інфляції на 2009 рік від 18 до 25%. Гадаю, що саме в цих межах і лежить відповідь на всі питання про бюджет.

На жаль, у нас стало нормою на початок року давати занижений показник інфляції. Це спрацьовувало як позитивний месидж для ринку, економіки тільки в умовах стабільного росту, нехай невеликого, проте росту.

З огляду на те, що буде скорочення промислового виробництва, то говорити про показник 9,5% нереально, це введення в оману, у першу чергу, себе.

Надіюся, що хоча б у Мінфіні є свої якісь внутрішні прогнози, бо про якість прогнозів Мінекономіки свідчить весь 2008 рік. Нинішній міністр економіки взагалі не піддається жодній критиці.

Опитувала Ксеня Лесів

Новини партнерів
завантаження...
Ми використовуємо cookies
Погоджуюся