Похід на гору Хом'як з Татарова буде не таким вже легким, як здається / фото Марина Григоренко

Приборкуючи Хом'яка: чому не можна недооцінювати українські Карпати

14:03, 12.08.2020
16 хв. Туризм

Українські Карпати порівняно невисокі гори, з найвищою точкою трохи більше двох тисяч метрів. А тому багато туристів ставляться до них трохи легковажно, вважаючи походи в "рідні" гори аж надто легкими, а, звідси, і недооцінюючи небезпеки, які можуть на них чекати на шляху. УНІАН.Туризм на своєму стресовому досвіді походу на гору Хом'як розповість вам, чому до українських гір варто ставитися з повагою, а готуватися до їхнього підкорення потрібно з усією відповідальністю.

Цей матеріал також доступний російською мовою

Почну здалеку. Я дуже люблю гори, але швидше візуально. Мені подобається блукати гірською місцевістю, неспішно підіймаючись на порівняно легкі вершини. Щоб не проходити весь маршрут на межі своїх можливостей, коли вже зовсім не до милування красотами і єднання з природою. Тому ідеальним для мене в Україні є хайкинг полониною Боржава, якій ми вже присвячували окремий матеріал.

Читайте такожЛітня відпустка в Україні, частина І: плюси і мінуси відпочинку в українських Карпатах

Звичайно, як кожен поважаючий себе турист, я свого часу видерлася на найвищу точку України - Говерлу , висотою 2061 метр. Тоді ми вирішили не ризикувати і взяли провідника, який до того ж був співробітником місцевої рятувальної служби, що у вільний час водив туристів у гори. Загалом, наш супроводжуючий прекрасно орієнтувався на місцевості й спланував похід найкращим чином, тому сходження далося нам порівняно легким, незважаючи на кам'янисті ділянки.

Проте, ще кілька років після цього походу я не прагнула підкорювати інші "топові" вершини українських Карпат. Який там Піп Іван! Однак влітку 2020 року зірки зійшлися так, що я провела свою літню відпустку в Україні, а точніше - в Яремче Івано-Франківської області. Це один з найпопулярніших і найбільш облаштованих карпатських населених пунктів, і я, зрозуміло, вже бувала там кілька раз в минулому. Тому мені дуже хотілося урізноманітнити свій відпочинок чимось новеньким.

Від багатьох своїх товаришів по туристичній справі я чула про походи на гору Хом'як, що знаходиться в парі десятків кілометрів від Яремче (її добре видно з місцевої гори Маковиця). І цього разу ми з друзями вирішили: якщо вже приїхали в гори, гріх не піднятися на якусь вершину. А я, зрозуміло, відразу згадала про Хом'яку.

Гора Хом'як знаходиться недалеко від Яремче, її добре видно з гори Маковиця / фото Марина Григоренко

Забиралися ми на нього, можна сказати, з другої спроби. У перший день нашого перебування в Яремче ми вирішили пройтися до водоспаду Гук. Це повинен був бути прогулянковий маршрут, тому ми і одяглися відповідним чином, не прихопивши з собою абсолютно нічого корисного з того, що могло б стати в нагоді в поході.

Читайте такожДауншифтинг по-українськи: як вижити у триденному поході в Карпатах

Оскільки за місяць до нашої поїздки дорогу на Гук розмило повінню, наш маршрут видався значно довшим - якщо раніше до Гука можна було доїхати машиною так, що залишалося пройти пішки всього 2 кілометри, тепер нам довелося топати цілих 5 кілометрів. Проте ця прогулянка навпаки навіть підбадьорила нас!

Вже на півдорозі назад від Гука хтось із нашої компанії сказав: "Дивіться, он покажчик на Хом'як, про який ти говорила. Там написано, що йти всього півтори години! А давайте!". І тут колективний розум, порушуючи всі заповіти "бога Туризму", про які я роками пишу в своїх статтях, з ентузіазмом підхопив цю ідею, взявшись дертися вгору по вузькій, слизькій, крутій стежці серед густих дерев.

Таким чином ми піднялися приблизно на 100 метрів, і тут здоровий глузд переміг. Ми вчасно зрозуміли, що це була погана ідея. Ми були абсолютно не готові до цього ні морально, ні по одягу, ні по запасах всього необхідного. Та й взагалі не знали маршруту, а мобільний вже не ловив, щоб прокласти на карті шлях.

Приблизно так виглядають дві третини шляху на Хом'як / фото Марина Григоренко

У підсумку ми в прямому сенсі слова покотилися на п'ятих точках донизу. Пізніше одна моя колега розповіла, що маршрут на Хом'як з боку Гука доволі складний. Там занадто крутий підйом серед густого лісу, та й розмітка не завжди є, тому можна легко заблукати.

Читайте такожПідкорення Білого слона: похід на гору Піп Іван Чорногірський

Проте, ми не здалися. Вже пізно ввечері, після доволі ледачого відпочинку - плавання в озері, прогулянка на підйомнику на гору і дегустація смачної карпатської кухні з місцевими настоянками - я лежала в ліжку і гуглила ... маршрут на Хом'як.

Перше посилання, яке мені видав пошуковик, свідчило, що похід на цю гору заввишки всього 1542 метри доволі легкий. Мовляв, більша його частина проходить серпантином без різкого набору висоти. Нам обіцяли маршрут протяжністю 6 км з часом в дорозі 2,5 години, розповідаючи, що навіть сім'ї з маленькими дітьми туди з легкістю підіймаються. Єдиною складністю називалася небезпека сходження лавин Хом'яка. Але ж зараз літо! Тому ми вирішили, що це якраз наш формат.

Упевненості додавало те, що, проїжджаючи кількома годинами раніше повз Татарів, ми побачили безліч припаркованих машин біля точки, де починається найпопулярніший маршрут на Хом'як. Ми подумали: "Хм, раз всі ці люди змогли підкорити Хом'як, і ми зможемо!".

Отже, цей день настав. Передчуваючи нескладний маршрут, ми спокійно прокинулися близько 8 ранку, зібралися і неспішно пішли на сніданок. Час якось так швидко пролетів, що сходження на Хом'як ми почали лише о 12:30, одразу ж порушивши одне з головних правил походів в гори - щоб основний підйом не випав на найспекотніший період доби.

Читайте такожГрізній Петрос: похід на Перунову гору в Карпатах

Варто відзначити, що в цій популярній точці початку маршруту навіть "будочка" є, де з нас взяли по 30 гривень з людини за вхід на територію заповідної зони. На Яремчанщині взагалі багато де беруть з туристів стандартні 30 гривень рекреаційного збору при вході на популярні локації, чи-то водоспади Гук або Дівочі сльози.

Загалом, цивілізованість початку маршруту остаточно приспала нашу пильність. Правда, всього на десять хвилин. До першої вузької слизької ділянки над прірвою. Тоді один з учасників нашої "експедиції", знаючи про мій великий досвід поїздок по Німеччині та Австрії, поцікавився: "А на подібних маршрутах десь в Альпах напевно тут було б обгороджено якимись поручнями і написано попередження?".

На маршруті на Хом'як з самого початку часом трапляються небезпечні ділянки / фото Марина Григоренко

І правда, якщо вже з нас на вході взяли гроші, могли б попередити, хоча б величезним плакатом, що на маршруті є небезпечні ділянки. До цієї думки я ще не раз поверталася по ходу сходження на Хом'як.

Справедливості заради, не рахуючи кількох ділянок з каменепадами і стежками зі слизьким ґрунтом, який, очевидно, ніколи не висихає, в принципі дві третини маршруту до Полонини Хом'яків фізично були не такими вже складними.

Каменепади - звична справа на Хом'яку / фото Марина Григоренко

Як нам і обіцяли, набір висоти там і справді був не надто різким. Це нас розслабило, а тому ми продовжували і далі нариватися на праведний гнів "бога Туризму", витрачаючи енергію на розмови в дорозі. Правда, тут же ми почали розуміти, що явно не вкладемося в обіцяні 2,5 години на весь маршрут, навіть якщо малося на увазі, що це тільки дорога в один бік.

Читайте такожОсінні походи в гори: підкорення найвищої вершини Сколівськіх Бескідів

Вже біля самої полонини на нас чекала парочка більш крутих підйомів. Тоді ми наївно вважали, що це найскладніші ділянки шляху ...

Далі був ще один попереджувальний знак згори. На цьому етапі нам все частіше почали траплятися назустріч люди, які вже поверталися з вершини (ну або з полонини). І ми одразу помітили, що більшість з них мали якісь вже ну дуже просвітлені та щасливі вирази облич. Повертаючись вниз, ми зрозуміли, в чому річ. Але про це пізніше.

На зустріч шкутильгаючи пройшла дівчина у відкритому взутті, щось на зразок спортивних босоніжок, а за нею - ще більш втомлений злегка вгодований чоловік. І ми почули уривок розмови по телефону в дусі "сказати, що це було дуже складно - нічого не сказати", тільки в більш яскравих виразах. Ми ще довго їх згадували.

У цій точці можна зробити привал і визначити подальший маршрут / фото Марина Григоренко

Отже, ми вийшли на маленьку галявинку, явно несхожу на ту мальовничу картинку на фото з Інтернету. Подивившись на покажчики, ми зрозуміли, що до Полонини Хом'яків ще 10 хвилин. Проте, з цього ж місця був покажчик на Хом'як, який обіцяв 20 хвилин в дорозі. Але ж ми хотіли на ту мальовничу локацію з коровками і сироварнею!

Якраз на зустріч з боку полонини до нас вийшла група хлопців, і ми вирішили, що вони явно вже побували на вершині. Ми поцікавилися у них, чи можна потрапити з полонини на вершину, не повертаючись назад, і вони відповіли ствердно. Відзначивши, що як раз з полонини легше йти нагору, а от спускатися - з іншого боку тим першим коротким маршрутом.

Частина туристів завершує своє сходження на полонині Хом'яків / фото Марина Григоренко

Незабаром ми опинилися на величезній полонині, яка однозначно варта того, щоб сюди зайти. Ймовірно, багато туристів закінчують сходження саме на цій точці. Тому якщо вирішите йти на Хом'як з дітьми і не хочете ризикувати, зовсім не буде злочином, якщо ви завершите сходження саме на полонині.

Вид на гору Синяк з Полонини Хом'яків / фото Марина Григоренко

Корівок ми, на жаль, цього разу не побачили, але зате сліди їх життєдіяльності траплялися нам на кожному кроці. Тож watch out.

Тут же є сироварня, де, якщо пощастить, можна купити не тільки карпатські сири, а й чай-каву. Правда, нам удача не посміхнулася - кава мала прибути аж через годинку, а ми не настільки її хотіли, щоб чекати.

До слова, від сироварів ми дізналися, що взагалі на полонину Хом'яків можна заїхати на машині. Правда, це має бути позашляховик, на звичайному легковику туди не забратися.

Найбільш інстаграмная точка на полонині Хом'яків / фото Марина Григоренко

А ще не так давно на полонині з'явилася інстаграмна лавочка-гойдалка з мальовничим видом на гору Синяк, на яку також можна піднятися з Полонини Хом'яків, правда маршрут буде на пару кілометрів довшим, ніж на Хом'як.

Також це місце облюбували любителі ночівлі в наметах. Єдине, що туалетів в окрузі, очевидно, немає, тому всі вони разом з корівками удобрюють природу. Тож знову watch out.

Отже, зробивши побільше фото на локації, ми рушили підкорювати останній відрізок. Ще хвилин 10 по крутому підйому через лісок в гору, і ми буквально заціпеніли: попереду розвернувся стрімкий маршрут по здоровенним булижникам в гору. Ах да, саме тут початковий "зелений" маршрут для самих ледачих туристів різко перетворився на "червоний", що вимагає чималих фізичних зусиль і навичок.

Завершальна частина маршруту на Хом'як кам'яниста і доволі небезпечна / фото Марина Григоренко

У нас навіть промайнула думка: а, може, ну його ... Але азарт переміг. І ми почали дертися на четвереньках вгору. Бо прямоходящим шляхом туди ніяк не піднятися. Я, як людина з гіпертрофованим інстинктом самозбереження, за час підйому, здається, проголосила стільки лайливих слів, що якби за кожне з них я кидала по гривні в штрафну скарбничку, то розорилася б.

Десь на середині маршруту на зустріч нам спускалася компанія, яка раніше жваво обігнала нас. Вони сказали, що не дійшли до вершини, тому що було дуже страшно. Ми обернулися назад, побачили круту прірву і вирішили, що краще вже продовжити дертися вгору, ніж спускатися вниз. Здається, це ще небезпечніше.

Часом підніматися на вершину Хом'яка доводилося на усіх чотирьох кінцівках / фото Марина Григоренко

Пам'ятайте, трохи раніше я говорила, що треба ж попереджати, що попереду? Ось цього нам справді не вистачило. Ми, звісно, навряд чи б передумали лізти на гору, але зате хоча б були морально готові, а, можливо, одяглися і взулися б більш відповідним чином.

Ближче до вершини нам попався на очі меморіальний знак у пам'ять про хлопця, який загинув на Хом'яку років десять тому. Це ще більше напустило на нас панічні настрої. Насправді, загинув він у березні, коли Хом'як закритий для відвідування. Адже його головна загроза - підвищена небезпека сходження лавин, коли сніг перемішується з величезними каменюками.

Головна небезпека Хом'яка - камені / фото Марина Григоренко

Власне, з цієї ж причини на гору краще не йти в дощ. Адже мало того, що там буде дуже слизько, за сильої зливи можливі каменепади. У цей момент ми згадали, як перед нашою поїздкою одна подруга розповідала нам, що вирішила не підніматися на Хом'як до кінця, тому що почався дощ. Це було дійсно розумне рішення.

До вершини Хом'яка доходять найвітчайдушні / фото Марина Григоренко

Тож наша вам порада: на Хом'яка тільки в гарну погоду і у відповідній екіпіровці. При підйомі слід звертати увагу, куди ви стаєте ногами-руками. Дрібні камені краще уникати, тому що вони найменш стійкі й можуть полетіти вниз в будь-який момент. Тож ви і самі можете постраждати, і на тих, хто йде ззаду може щось впасти. Краще вибирайте камені побільше, порослі мохом - це ознака того, що вони тут уже давно, а, значить, лежать надійно.

По дорозі на Хом'як найнадійніші - великі камені, порослі мохом / фото Марина Григоренко

Отже, трохи більше ніж за 4 години ми все ж залізли на вершину Хом'яка, підбадьорюючи один одного і простягаючи руку допомоги. Людей там було не так вже й багато. Але, головне, там був дідусь, який кожен день піднімається на гору тим самим шляхом, що й ми, щоб продавати туристам чай, каву, шоколадки і ... пам'ятні медальки "приборкувачам" Хом'яка. А медальки в тренді - 2020 року і з гаслом "Мандруй Україною". І так, навіть найпростіша кава на вершині Хом'яка нереально смачна!

Нагорода за підкорення Хом'яка / фото Марина Григоренко
Ось цей дідусь щодня піднімається на Хом'як, щоб продавати каву і сувеніри / фото Марина Григоренко

А ще на вершині гори Хом'як стоїть статуя Діви Марії, до якої ведуть невеликі сходи. Якщо підніметеся до неї - значить ви точно досягли вершини!

Статуя Діви Марії на вершині гори Хом'як / фото Марина Григоренко

Перепочинок, кава, нарешті заслужений перекус, фото на пам'ять з усіх ракурсів і щасливі обличчя з усвідомленням того, що "ми зробили це і вижили!".

Навіть найпростіша кава на вершині Хом'яка нереально смачна / фото Марина Григоренко

Відпочивши на Хом'яку приблизно хвилин 45, ми почали спускатися. Назад ми пішли іншим шляхом, як нам порадив дідусь, а також ті хлопці з галявини. А загалом, вони не збрехали.

Якщо не зробив фото на вершині Хом'яка - значить, не був на вершині Хом'яка / фото Марина Григоренко

Цей шлях коротший, він ґрунтовий з невеликою кількістю каменів посеред ялівцю та інших гірських дерев. Спускатися по ньому легше, ніж тим, що ми піднімалися. І, головне, безпечніше. А ось підніматися - може бути складніше, тому що ґрунт дуже слизький, особливо якщо він трохи вологий. Тут вам точно потрібні трекінгові черевики і трекінгові палки.

Назад ми рухалися досить бадьоро, менш ніж за три години, хоча вже відчувалася втома в ногах. І ми зрозуміли, чому люди, що йшли з вершини були такі щасливі!

Загалом, весь наш похід на Хом'яка зайняв приблизно 7,5 годин, включаючи привали, а також коштував нам деяких нервових клітин. Тож не вірте тим, хто каже, що маршрут на Хом'як - раз плюнути, і що він займе кілька годин!

Насправді, чисто фізично маршрут не такий вже важкий і його легко може подолати навіть дитина. Основна складність такого походу - як раз в небезпеці. Тож діставайте трекінгові черевики, не беріть громіздкі рюкзаки і будьте дуже уважні. Все ж краєвиди з Хом'яка того варті, щоб його приборкати!

До слова, якщо ви таки зважитеся на складний гірський маршрут групою, радимо ознайомитися з основними правилами поведінки при поході в гори.

Марина Григоренко

Читайте свіжі новини туризму, шукайте ідеї для подорожей і дивіться мальовничі фото з усього світу на телеграм-канал УНІАН.Турізм .