З України поїзди курсують майже в десяток країн Європи / Фото УНІАН

В Європу на поїзді: чи є в українців альтернатива авіатранспорту

З приходом лоукостерів в Україну все більше туристів віддають перевагу авіасполученню. Це швидко, комфортно і вже не так дорого. Тим не менш, деякі мандрівники відмовляються від авіаперельотів на користь наземного транспорту. Хтось через страх польотів, хтось не хоче летіти з маленькою дитиною, хтось з екологічних міркувань, а когось лякають формальності в аеропорту або ж обмеження щодо багажу. УНІАН.Туризм вирішив розібратися, чи може залізничне сполучення стати для українців альтернативою авіа.

З України поїзди курсують майже в десяток країн Європи / Фото УНІАН

Поки Україна стрімко нарощує кількість авіапасажирів зі своїх аеропортів (зараз вона друга в Східній Європі за кількістю авіапасажирів), Європа активно агітує за те, щоб мандрівники пересідали з літаків на наземний транспорт, зокрема, залізничний. У першу чергу, з екологічних міркувань, адже повітряні перевезення надто згубно впливають на зміни клімату.

Читайте такожУкраїною своїм ходом: як потрапити в різні куточки країни, якщо у вас немає машини

Так, нещодавно уряд Німеччини запропонував збільшити податок на авіаквитки на внутрішні і європейські рейси на 77%, а в Швеції з квітня 2018 року вже діє екологічний податок на авіаквитки. Тоді як в Австрії мають намір домовлятися з місцевими залізницями про здешевлення нічних поїздів.

Тим не менш, пересадити пасажира на наземний транспорт – завдання не з легких. Особливо в Європі, де дістатися з одного міста в інше навіть всередині країни часто буває істотно дешевше, ніж на поїзді. Не кажучи вже про швидкість і комфорт. Тому європейській владі тільки й залишається, що апелювати до свідомості громадян. На щастя, у них там рівень екологічної відповідальності набагато вищий.

Ну а що ж Україна? Авіатранспорт тут традиційно вважається дорогим, тому авіаперевезення всередині країни у нас все ще помітно поступаються наземним. А ось в Європу ми все активніше подорожуємо літаками. Чи-то жарти? Якихось дві години і 1000 гривень – і ти вже прилетів з Києва в Будапешт, приміром!

Однак є й інші способи потрапити з України в Європу, один з них – залізничне сполучення. Так, в наші дні це не набагато дешевше, а часом і дорожче, ніж літаком, й набагато довше. Однак це все ж комфортніше, ніж автобусом, дорога на якому займає приблизно стільки ж часу, проте весь час доводиться сидіти, так і українські дороги залишають бажати кращого.

Читайте такожЯк вижити в євротурі зі скромним бюджетом, одним рюкзаком і хоч якимось комфортом

Когось це може здивувати, але насправді з України поїзди курсують майже в десяток європейських країн – Австрія, Угорщина, Латвія, Литва, Польща, Румунія, Словаччина, Чехія, а також сезонний безпересадочний вагон в Болгарію. Крім того, періодично керівництвом «Укрзалізниці» заявляється про плани продовжити поїзд «чотирьох столиць» до естонського Талліна, а також відновити рейс до Берліна, скасований в жовтні 2012 року. Ми ж детально розглянемо вже існуючі залізничні маршрути з України в Європу.

Поїзди з України в Польщу

Найкраще залізничне сполучення в України налагоджено з Польщею / Фото REUTERS

Мабуть, найкраще в України налагоджено залізничне сполучення з сусідньою Польщею. Тут і поїздів найбільше, і їдуть вони досить швидко, і квитки онлайн продаються.

Так, з України в Польщу ходить доволі зручний «спальний» поїзд, де дорогу можна провести комфортно в «лежачому» положенні – № 67/68 «Київ-Пасажирський - Варшава Заходня». Потяг, що з'єднує українську і польські столиці, ходить щодня, відправляючись з Києва о 18:48 і прибуваючи у Варшаву (Warszawa) вже о 10:50 (зворотній маршрут – 16:59 та 11:03 відповідно). У дорозі поїзд проводить 17 годин, а це не набагато довше, ніж зі столиці на захід чи південь України.

Читайте такожОсобливості європейського транспорту: як і на чому їздити по країнах ЄС, щоб не розоритися

По Україні рейс йде без зупинок, а перша після Києва станція на маршруті знаходиться вже в Польщі – невелике містечко Холм (Chełm), він же Хелм, в 25 кілометрах від українського кордону. Всього ж поїзд робить по дорозі вісім зупинок, найцікавіша з яких крім самої Варшави – місто Люблін (Lublin) о 7:18 ранку. Детальніше про те, що подивитися в цьому місті, читайте в нашому попередньому матеріалі.

Вартість квитків за весь маршрут складає близько 1300 гривень в один кінець. Купе у «варшавському» поїзді містять три полки і столик, а тому потрібно бути готовим, що вам доведеться лізти на третій «поверх», а місця для речей буде не так вже й багато. Однак не варто відразу нарікати на українську залізницю – це звичайна практика у європейських спальних вагонах, часом взагалі по шість полиць в купе буває.

Ще один позитивний момент: з квітня 2019 року проходження прикордонного та митного контролю у поїзді «Київ – Варшава» перенеслося зі станції Ягодин на станцію «Київ-Пасажирський» в обидва напрямки. Таким чином, пасажири поїзда врятовані від стомлюючої процедури прикордонного контролю рано вранці на кордоні та можуть спокійно спати до самої кінцевої станції.

Ще один «спальний» поїзд до Польщі з України – № 51/52 «Львів – Вроцлав Головний». Зі Львова він відправляється о 23:40, а на кінцеву станцію у Вроцлав (Wrocław) прибуває об 11:39, проводячи в дорозі 13 годин. Вартість одного квитка в тримісному купе – близько 1550 гривень. На шляху поїзд робить чимало зупинок на території Польщі, в тому числі в Перемишлі (там же проходить прикордонний контроль приблизно о 3 годині ночі). Найцікавішими містами на маршруті є Жешув і Краків. Про останнє з них можна почитати в нашому попередньому матеріалі.

Читайте такожВ Україні як в Європі: три «західні» ідеї для осіннього уїк-енду

Також з грудня 2018 року додався безпересадочний вагон«Київ – Вроцлав» у складі поїздів № 749/51-52/750, який відправляється з Києва о 14:07, прибуває до Львова о 19:57, чіпляється до поїзда «Львів – Вроцлав» і вирушає далі за маршрутом о 23:40. Вартість квитків приблизно 2250 гривень.

Як бачимо, різниця між «київським» і «львівським» квитками на Вроцлав становить близько 750 гривень, тоді як плацкартний квиток з Києва до Львова можна купити за 200 гривень. І враховуючи, що маршрут з Києва до Вроцлава займає майже добу і містить незручну чотиригодинну пересадку, можливо, доцільніше буде доїхати до Львова нічним поїздом, провести день гуляючи містом, а ввечері виїхати на Вроцлав. Тим більше, що Львів того вартий – про його головні секрети читайте в нашому попередньому матеріалі.

З Вроцлава потяг відправляється о 16:52, а до Львова прибуває о 6:10. Якщо ви вирішите їхати до Києва безпересадочним вагоном, доведеться ще почекати до 11:26, а в українську столицю ви потрапите о 17:21.

Читайте такожНаодинці з осінньою Познанню

Крім того, з України ходять три щоденних поїзда в польський Перемишль (Przemyśl) – два з Києва і один з Одеси, всі з зупинками у Львові. З української столиці туди ходять сидячі потяги Інтерсіті № 705 і №715. Перший відправляється з Києва о 6:00, а прибуває на місце о 12:25. Дорогою він робить зупинки в Коростені, Підзамчому і Львові, проводячи в дорозі 7,5 годин. Вартість квитків на повний маршрут стартує від 550 гривень. Другий поїзд виїжджає з Києва о 6:50, а прибуває в Перемишль о 14:58. Він їде на півтори години довше і за іншим маршрутом – через Вінницю, Хмельницький, Тернопіль та Львів. Вартість квитків на повний маршрут стартує від 600 гривень.

З Одеси до Перемишля ходить щоденний «спальний» поїзд № 036 «Одеса-Головна – Пшемисль» з відправленням о 18:25 та прибуттям о 9:50. Вартість квитків за весь маршрут близько 1000 гривень. По дорозі поїзд робить 15 зупинок, не заїжджаючи до Києва. Назад з Перемишля він виїжджає о 18:39, а до Одеси прибуває об 11:16.

Саме по собі Перемишль місто невелике, тому навряд чи зацікавить вас як повноцінний туристичний напрям, якщо тільки ви не хочете загубитися десь подалі від галасу великого міста. А ось як пересадочний пункт, куди можна заїхати на день прогулятися, переночувати і поїхати далі, підійде відмінно. Тим більше, що транспортне сполучення у Перемишля з іншими польськими (і не тільки) містами досить непогане.

Читайте такожУїк-енд у Гданську: казкове містечко на березі моря з багатою рибною кухнею і цілою пивною вулицею

До речі, одеський поїзд зручно зістикується з поїздом «Перемишль – Грац», який австрійська залізниця запускає з 16 грудня 2019 року. На маршруті заплановані аж 34 зупинки в трьох країнах, через які він проїжджає – Польща, Чехія та Австрія. На шляху трапляються досить популярні міста, в кожному з яких можна сміливо робити зупинку на день-два. Серед них – Краків, Острава і Відень. Поїзд ходитиме раз на добу. З Перемишля він буде відправлятися о 10:14 за місцевим часом (25 хвилин на стиковку з одеським потягом), а в Грац прибуватиме о 22:33. З Граца поїзд відправлятиметься о 5:28 за місцевим часом, а прибуватиме до Перемишля – о 17:56 (45 хвилин на стиковку з одеським поїздом). Детальніше про те, що можна подивитися в Граці, читайте в нашому попередньому матеріалі.

Також кілька років з України курсували потяги до вже згаданого польського Хелма – № 753/754 «Ковель – Хелм» та № 751/752 «Здолбунів – Хелм». Однак наразі їхня доля до кінця не зрозуміла. Спочатку їх «урізали», а потім і зовсім скасували – нібито тимчасово через проблеми в узгодженні певних деталей з польською стороною.

Поїзд «Чотирьох столиць» – Київ, Мінськ, Вільнюс, Рига

Поїзд "Чотирьох столиць" з Києва до Риги / Фото facebook.com/Kravtsov.Evg

Так званий поїзд «Чотирьох столиць», покликаний з'єднати українську, білоруську, литовську і латвійську столиці, почав курсувати з 28 вересня 2018 року, і, якщо вірити керівництву «Укрзалізниці», користується непоганою популярністю. Зараз поїзд № 031/032 «Київ – Рига» ходить раз в чотири дні, вирушаючи з Києва о 12:45 і прибуваючи в Ригу о 08:08 наступного дня. В дорозі він проводить майже 20 годин, роблячи з десяток зупинок, включаючи Мінськ (Білорусь) о 23:21 і Вільнюс (Литва) о 03:25. До речі, про те, що можна подивитися у Вільнюсі, читайте в нашому попередньому матеріалі.

Читайте такожВласний досвід: як з'єднання їздити у закордонну відпустку з маленькою дитиною і вижити

Поїзд «Чотирьох столиць» складається з вагонів трьох класів – плацкарт за ціною близько 1370 гривень за повний маршрут, купе за ціною близько 2140 гривень за повний маршрут і люкс за ціною близько 4330 гривень за повний маршрут. Придбати квитки можна в тому числі онлайн на сайті українських залізниць.

Також керівництво «Укрзалізниці» заявляло про плани продовжити потяг до Таллінна (Естонія), але поки цю ідею реалізувати не вдалося.

Прїзди з України в Чехію і Словаччину

До Братислави з Києва добиратися на поїзді досить довго / Фото Марина Григоренко

За словацьким і чеським напрямками з України курсує кілька прямих поїздів або ж безпересадочних вагонів. Причому купити квитки на них можна тільки у міжнародних касах, та й розклад сайт української залізні видавати не поспішає. І тут на допомогу нам приходять сайти європейських перевізників. Втім, квитки на них онлайн придбати все одно не можна.

Читайте такожВелосипедами по Європі: кілька секретів, як комфортно проїхатися найпопулярнішим веломаршрутом уздовж Дунаю

Отже, з липня 2019 року з українського Мукачево до словацького містечка Кошице (Košice) щодня курсують дизель-поїзди № 960/961 і № 962/963. Перший відправляється з Мукачева о 14:54, а прибуває до Кошице о 18:13, другий – о 18:20 та 21:33 відповідно, проводячи в дорозі трохи більше 4 годин. З Кошице перший дизель-поїзд на Мукачево виїжджає о 09:10 з прибуттям о 14:00, а другий – о 12:01 з прибуттям о 16:42. Вартість квитків – від 7,5 євро в один бік.

Варто відзначити, що за часом обидва поїзди зручно поєднуються з поїздами, що прибувають до Мукачева з інших українських міст. У випадку з першим вам доведеться провести кілька годин на місцевому вокзалі, а у випадку з другим ви навіть можете встигнути прогулятися по Мукачевому. Про те, що подивитися в Мукачевому, читайте в нашому попередньому матеріалі.

Саме Кошице – це друге за величиною місто Словаччини з 240 тисячами жителів, історія якого бере свій початок у далекому 1230 році. Кошице доволі миле місто із затишними вуличками і гарненькими церквами, головною з яких є готичний собор Святої Єлизавети. В принципі, тут можна як зупинитися на день на початку великої подорожі по Європі, так і провести уїк-енд в тиші та спокої, ще й з приємними цінами.

Читайте такожЯк не зіпсувати своє європейське Різдво

Якщо ж хочете поїхати від Кошице в Братиславу (Bratislava) поїздом, слід звернутися до словацьких залізниць, на сайті яких можна купити квиток онлайн. Вартість проїзду в один бік стартує від 19 євро, в залежності від класу поїзду. Про те, що можна подивитися в Братиславі, читайте в нашому попередньому матеріалі.

До речі, потяг «Мукачеве – Кошице» зручно зістикується з поїздами чеських залізниць, що слідують до чеської Праги (Praha). Квитки можна придбати онлайн на сайті чеського перевізника. Вартість квитків стартує від 579 чеських крон (близько 630 гривень).

Крім того, в серпні 2019 року стало відомо про плани чеського залізничного та автобусного перевізника RegioJet запустити в червні 2020 року прямий нічний поїзд Прага - Мостиська-2 (близько 75 кілометрів від Львова). Детальніше про те, що можна подивитися в Празі, читайте в нашому попередньому матеріалі.

Також з України до Праги курсував щоденний поїзд № 771 «Київ – Прага» з причіпним безпересадочним вагоном до Братислави. Однак на момент публікації матеріалу ми не змогли відшукати актуальну інформацію про нього на сайті «Укрзалізниці», як і додзвонитися до довідкової.

Поїзди з України в Румунію

До Румунії з України ходить один поїзд / Фото Матюшенко Юлія

З України в Румунію ходить один поїзд – безпересадочний вагон № 117 «Київ – Бухарест». У розкладі на 2018-2019 рік він ходить по п'ятницях. Час у дорозі – 26,5 годин. З української столиці поїзд відправляється о 20:05, а прибуває в Бухарест о 22:43 наступного дня.

Читайте такожПригоди без зайвого багажу: 6 порад для бюджетної та комфортної подорожі

До кордону поїзд робить аж 20 зупинок по Україні, включаючи Вінницю, Хмельницький, Кам'янець-Подільський і Чернівці. Український пункт прикордонного контролю знаходиться на станції Вадул-Сірет, де поїзд стоїть майже 3 години, а румунський – в Викшанах. Першим цікавим пунктом на шляху прямування поїзда є місто Сучава (Suceava), куди він прибуває в 15:58 за місцевим часом. Про те, що варто подивитися в цьому місті, а також у Румунії в цілому, читайте в нашому попередньому матеріалі.

Назад з Румунії в Україну можна потрапити безпересадочним вагоном № 380 «Бухарест – Київ», який у розкладі на поточний сезон ходить по неділях. Відправляється він із румунської столиці о 6:15, а в українську прибуває о 8:06 наступного дня.

Квитки на потяг можна придбати тільки у міжнародних касах, обійдуться вони в суму не менше 2 тисяч гривень за весь маршрут. Враховуючи час, проведений в дорозі та вартість поїздки – це не найзручніший варіант. З іншого боку, Румунія – це той рідкісної випадок, куди з України в сусідню європейську країну поки ще не літають лоукостери, тому бюджетним туристам доводиться планувати поїздку наземним транспортом.

Тим не менш, заощадити можна, організувавши поїздку з пересадкою самостійно. Наприклад, доїхати до Чернівців нічним поїздом – вартість квитків стартує від 220 гривень (плацкарт), а звідти поїхати автобусом до Сучави – на дорогу піде 3,5 години, а обійдеться така поїздка в суму від 200 гривень. Можливо, по часу ви не сильно заощадите - є ймовірність, що доведеться залишатися на ніч у Чернівцях (справедливості заради, там є що подивитися – детальніше читайте в нашому попередньому матеріалі). Але по грошах ви точно виграєте, причому разів у п'ять.

Поїзди з України в Австрію та Угорщину

У австрийких залізниць є чому повчитися / Фото Марина Григоренко

Ще один прямий «спальний» поїзд з України в Європу – щоденний безпересадочний вагон № 749 «Київ – Відень». З української столиці він виїжджає о 14:07, до Львова їде без зупинок, а після годинної стоянки продовжує шлях до угорського кордону через Стрий, Славське, Сваляву і Мукачево. О 1:40 на пасажирів чекає проходження кордону в Чопі, а потім ще одне в угорському Захоні о 2:46 за місцевим часом. Так що виспатися у вас не вийде.

Читайте такожНа поїзді по Австрії: мальовничі краєвиди, доступ в найпотаємніші куточки та зупинки «на вимогу»

Першою цікавою зупинкою на шляху є угорський Дебрецен (Debrecen) – друге за населенням місто країни. Воно досить цікаве як самостійний туристичний напрямок, однак є один мінус – поїзд прибуває туди о 5:21 ранку, а тому до заселення вам доведеться коротати десь чимало годин. І це при тому, що в Європі не так-то просто знайти рано вранці працююче кафе.

В Будапешт поїзд прибуває о 8:20 за місцевим часом. При цьому слід врахувати, що у столиці Угорщини він робить дві зупинки – «Будапешт-Келеті» і «Будапешт-Келенфельд», а тому краще заздалегідь вивчити, де вам зручніше виходити.

Далі поїзд робить ще чотири невеликі зупинки в Угорщині, а об 11:21 прибуває в австрійську столицю Відень (Wien). І того в дорозі поїзд проводить трохи більше 22 годин. Знову ж таки, трохи заощадити грошей і полегшити страждання тривалістю майже добу в поїзді можна, якщо ви «підсядете» на цей поїзд у Львові, приїхавши туди вранці на екскурсію самостійно плацкартом.

Квитки на потяг можна придбати тільки у міжнародних касах, обійдуться вони в суму близько 2 тисяч гривень. Правда, враховуючи те, що як у Будапешт, так і у Відень  з України активно літають лоукостери, квитки на які іноді можна купити дешевше, ніж за 1 тисячу гривень, поїзд «Київ – Відень» – швидше для відчайдушних романтиків або панічних аерофобів.

Читайте такожВино, купальні та The Beatles: подорож до середньовічного угорського містечка Егер на машині

Крім того, потрапити в угорську столицю з України можна на поїзді ІС 34 «Лотариця», запушеному минулого року угорською залізницею за маршрутом «Будапешт-Ньюгаті – Мукачево». Він відправляється щодня з Мукачева о 12:30, а прибуває у Будапешт (Budapest) – о 18:37. Зворотний поїзд виїжджає з Будапешта о 7:23 ранку, а в Мукачево прибуває о 15:20. Вартість квитків на момент запуску складала близько 23 євро. Детальну інформацію можна дізнатися на сайті угорських залізниць. До речі, про те, що можна подивитися в Будапешті, читайте в нашому попередньому матеріалі.

***

Отже, підіб'ємо підсумки. Одна з головних проблем українських залізниць на міжнародних напрямках – відсутність інформації та неможливість придбати квитки онлайн. Сучасний мандрівник звик купувати послуги в «два кліка», не виходячи з дому. У нас же за квитками на більшість поїздів «на Європу» все ще потрібно йти в міжнародні каси, тоді як всі авіакомпанії та автобусні перевізники вже давно продають квитки онлайн.

Більш того, у вік інформації знайти актуальний розклад поїздів і розцінки навіть на сайті «Укрзалізниці» – завдання не з легких, та й додзвонитися в довідкову практично неможливо. А тепер питання: чи поїде потенційний пасажир спеціально на вокзал дізнаватися розклад поїздів, коли з іншими видами транспорту все набагато простіше?

Третій фактор – час і гроші. Якщо із західних областей України доїхати до Європи на поїзді можна порівняно швидко, то маршрути з Києва чи Одеси виглядають менш привабливими. Тим більше, що вартість повних маршрутів з Києва, досить висока. Тож ось вам порада: хочете заощадити – їдьте плацкартом до Львова, Мукачева або Чернівців, гуляйте там деньок, а звідти вже підсідайте на поїзд до Європи.

Марина Григоренко

Якщо ви знайшли помилку, видiлiть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter