Іван Киричевський розповів, чому не варто недооцінювати російську авіацію / фото Іван Киричевський в Facebook

"Чекати, що російська авіація от-от розвалиться, зарано. Не варто думати, що вони криворукі", - військовий експерт Іван Киричевський

13:38, 04.10.2023
7 хв. Інтерв'ю

Військовий експерт Defense Express Іван Киричевський розповів в інтерв’ю УНІАН про те, чи успішно ми знищуємо російські літаки та гелікоптери, та наскільки сильним залишається ядро ворожої авіації.

Пане Іване, в Росії почали малювати контури стратегічного бомбардувальника Ту-95МС на аеродромі "Енгельс". Навіщо росіяни це роблять? Невже намагаються переконати когось, що це – справжні літаки?

Малюнки такі неякісні, що це видно навіть на знімках з комерційних супутників. Супутники, які видають інформацію для військових, мають більшу роздільну здатність, там ще чіткіше видно, що це лише контур, обманка. Є припущення, що це спроба обманути супутники, щоб наші дрони мали хибні цілевказівки та влучали у малюнки, а не в літаки. Обговорювалось навіть, що це спроба обманути головку самонаведення модернізованого "Нептуна".

Зроблю припущення, що малюнки - це спроба збити з пантелику, щодо кількості боєздатних літаків. Є інформація від ГУР, від британського міністра Збройних Сил, що у РФ не 60 Ту-95МС, а 40 бомбардувальників. Але і це не значить, що 20 бортів кудись випарувалися. Вони можуть бути не боєздатними, з них можуть знімати комплектуючі для інших літаків…

Відео дня

Ба більше, якщо подивиться на статистику повітряних ударів, які росіяни виконали у вересні, то стратегічна авіація була застосована у чотирьох епізодах, у середньому, раз на тиждень. Тобто, говорити, що було краще, зараз гірше – зарано.

Крім того, зверну увагу, що ми бачимо такі дивні речі, як малюнки літаків та покришки на літаках на аеродромі "Енгельс". Але у РФ є ще аеродроми у європейській частині: "Оленья", "Моздок", "Дягілєво". І там ми нічого такого дивного не бачимо.

Літаки на російському аеродромі Енгельс намальовані з помилками / фото Planet Labs

Британська розвідка повідомила, що РФ зробила ключовим активом у військових операціях на Чорному морі свій "старий" літак-амфібію Бе-12. Чи можна робити висновок, що ворог почав розконсервовувати "мотлох"?

Можна поставити зустрічне питання: "А що у британців з протичовновими літаками?". Відповідь дуже сумна. Літаки такого ж класу – Nimrod - замість модернізації списали, порізали у 2010-х. Британська розвідка у своїх оцінках інколи виглядає ще більш дивною, ніж британські вчені…

Бе-12 використовуються з 70-х, кілька одиниць завжди були у строю. Це не історія про те, що їх поставили на консервацію, а потім вимушені були витягнути з ангарів. Їм вдавалось краще ніж нам підтримувати у строю ці Бе-12.

І розмова не про те, чи здатні вони знайти підводний човен. Вони зможуть літати та дивитись "очима" - використовувати Бе-12 для патрулювання, щоб побачити наші катера-камікадзе. Також можна використовувати амфібію як класичний бомбовоз, щоб скидати некеровані авіабомби. Тому не можна робити висновок, що вони розконсервували "мотлох". Літак, який може виконувати завдання, не є "мотлохом". Бе-12 - це, як у "Термінатор-5": "старий, але не безнадійний".

Бе-12 - це, як у "Термінатор-5": "старий, але не безнадійний"/ фото wikipedia.org

За офіційними даними, Сили оборони України збили понад 300 літаків та приблизно таку ж кількість гвинтокрилів ворога. Чи зможе РФ відновити свої повітряні сили? Чи є ресурс для ремонту, модернізації, випуску нових літаків?

У росіян зараз приблизно 1100 літаків всіх типів (це і транспортні, і бомбардувальники), десь 500 з них залучені до війни в Україні.

Так, у такій війні літаки зношуються швидко. Судячи з усього, у РФ дійсно розраховували, що вийде взяти Київ за три дні. Не думали, що треба буде поповнювати втрати авіації. Росіяни вимушені економно використовувати ресурс. Але, на жаль, вони впорались з викликом.

Виробництво таких знакових, ходових літаків, як Су-34, Су-35 збирались закривати, щоб зосередитись на складних винищувачах п’ятого покоління Су-57 у Комсомольську-на-Амурі. Можна було б все поздавати на металолом і зробити апгрейд Sukhoi Superjet. У Казані авіаційний завод займається і військовими, і пасажирськими літаками. Але довелось ставити авіазаводи на військові рейки, і це виходить більш-менш успішно.

За минулий рік вони зробили 20 нових літаків (США за рік можуть зробити, максимум, 48 нових літаків F-16). На цей рік у плані росіян – 40 нових літаків, як мінімум, десять нових Су-35 вже передано. Тому чекати, що російська авіація розвалиться, зарано. Не варто думати, що вони криворукі, не зможуть захистити аеродроми.

Хтось може порахувати середньою кількість знищених ворожих літаків за місяць (за увесь час після 24 лютого 2022 року). Приблизно, десь двадцять і буде. Можна думати, що така математика на нашу користь?

Так, 316 літаків збито. Але, з поправкою на всі втрати, у РФ - понад сто Су-34, понад сто Су-35, я вже не кажу про приблизно шістдесят Міг-31. Саме ця математика задає перебіг подій на фронті. Ядро ворожої авіації – понад 250 літаків, які треба збити, але вони діють за межами досяжності багатьох наших комплексів ППО.

Чи змінять це F-16, яких ми чекаємо?

Якщо не помиляюсь, нам обіцяють шістдесят F-16. Знов математика не на нашу користь.

А якщо говорити про аеродроми, були ж вдалі удари?

Так, використали Storm Shadow по Криму. Але щоб виконати серію успішних набігів углиб РФ, треба буде спочатку пройти період повітряних боїв. Коли наші пілоти на сучасних F-16 з сучасними ракетами зможуть відігнати російські літаки, які скидають керовані авіабомби на прифронтові райони, зможемо мріяти про удари по аеродромах. З цим зможуть впоратись і батареї Patriot. Але темпи виробництва ракет для цих комплексів вкрай малі.

наші пілоти на сучасних F-16 з сучасними ракетами зможуть відігнати російські літаки / фото US Air Force

Коли ми говоримо про втрати літаків та гвинтокрилів, певно, не треба забувати про знищені екіпажі. Чи вдається ворогу відновити такий ресурс?

З одного боку, так, втрати великі. Росіяни навіть використовували "Вагнер" для набору льотчиків, які по кадрових умовах не проходили, але були готові, до польоту в один кінець. Але рубіж у двісті літаків ми пройшли ще у травні 2022 року. На жаль, темп втрат зменшився. Це дало росіянам можливість відновити ядро льотного складу.

Залишається готуватися до прильоту до нас F-16 та повітряних дуелей?

Дальність ведення повітряного бою залежить від модифікації радара та модифікації ракет АІМ-120. В одній з модифікацій F-16, яку ми отримаємо, радар бачить на 120 км. АІМ-120 – чудова ракета, яка може працювати за самонаведенням: зробив постріл та забув. Але вражати цілі на дистанціях 150-180 км можуть лише новітні модифікації ракет, а їх лише замовили для нас. Очікувати, що наші F-16 позбивають усі Су – завчасно.

Встановлення паритету з Росією у повітрі – дуже тривалий процес. Але ж скільки разів перед повномасштабним вторгненням казали, що треба оновлювати винищувальний парк ЗСУ? За розрахунками умовного мирного року, до 2030 року наша авіація мала вийти з ладу. Нічого не було зроблено. І потрібно надолужувати такою важкою ціною.

Влад Абрамов

завантаження...
Ми використовуємо cookies
Погоджуюся