Польські компанії втрачають гроші, не одержуючи товарів із України для реекспорту / фото УНІАН

Ціна блокади для Польщі: "прикордонна непрохідність" дістала до Німеччини

21:47, 27.11.2023
7 хв.

Німці почали посилені перевірки польських фур на кордоні з Німеччиною, через що вишикувалися черги. Це свого роду "карма" для Польщі, яка на офіційному рівні не поспішає вирішувати проблему блокади українського кордону. А отже, ця криза виходить на вищий рівень.

Ми постійно чуємо лише про втрати України від блокади на кордоні – 1 мільйон гривень на добу, 400 мільйонів євро за весь період, або інші оцінки, хоча все це виключно "на око". Офіційних даних поки що немає. Ми чуємо про загибель наших водіїв у чергах і про те, як псуються вантажі через простої на кордоні. Але чи сплачує свою ціну Польща?

Так, сплачує. Як і Євросоюз загалом. Тому що це порушує головний принцип об'єднаної Європи – вільне пересування товарів без перешкод та кордонів, а Україна, де-факто, вже частина об'єднаної Європи. І за минулий рік вже зайняла дуже помітну нішу, що багатьом не подобається.

Ось тільки порахувати ціну для Польщі поки що складно, бо дані державних відомств з'являться дуже нескоро. Цікаво буде поглянути на зростання цін у Польщі та ЄС в цілому, тому що Україна займає значну частку в постачанні різних товарів. Поки що єдиним індикатором може служити польська біржа, де дані оновлюються щогодини.

Відео дня

А там – яка несподіванка – усі ключові індекси у червоній зоні і знижуються. Причому, падати вони почали 20 листопада, що дивним чином "збіглося" із початком повного блокування кордону з Україною. Вже тиждень знижуються всі польські індекси – WIG, WIG20, WIG30, mWIG40, sWIG80 та ін. Нехай і незначними темпами (близько 1%), але стабільно.

Динаміка польських біржових індексів за тиждень від початку протестів / скріншот money.pl

Показово, що у польських логістичних компаній вартість акцій навпаки зростає протягом року, хоч і не в усіх. Протест на кордоні нібито спрямований на підтримку польських транспортників, але, виявляється, у тих, хто не їздить до РФ і РБ, ситуація далека від "упадництва". Навпаки, вони рахують надприбутки через перерозподіл українського експортного трафіку.

Найкраще почуваються такі компанії як OT Logistics (залізниця та судна) та Enter Air Sp. (авіаперевезення), що збільшили капіталізацію за рік на 215% та 100% відповідно. Як бачимо, вантажні потоки з України намагаються переорієнтувати переважно на залізницю, а звідти в порти.

Причому, перша, на тлі блокади кордону, за тиждень протестів просіла у капіталізації на 11%. Тобто польські логістичні компанії втрачають гроші, не одержуючи товарів із України для реекспорту. Не дарма протестувальники постійно говорять про "особисті прибутки" - заробіток інших поляків їм теж байдужий.

Але, зачекайте, зараз же падають акції не тільки транспортних компаній, а й польських банків, металургійних компаній, інших галузей, які з Україною ніяк не пов'язані? З одного боку, так, не пов'язані. Але з іншого, все це (банки, кордони) - прояви одного згубного процесу у Польщі – періоду "міжвладдя", який багато хто хоче використовувати у своїх цілях як усередині Польщі, так і за її межами.

Хто отримує вигоду

Використовують період "міжвладдя" у Польщі як політики від влади, так і від опозиції. Першим потрібен аргумент, щоб показати, що про зміну уряду в таких складних умовах і мови бути не може. Та й лояльне ставлення до правих радикалів від правлячої партії цілком органічно поєднується з переговорами про нову коаліцію (там кожен голос на рахунку).

Опозиціонери-євроскептики відчули "золоту акцію" і повну свободу дій. Самі ж радикали прагнуть не стільки очолити процес, скільки зруйнувати "п'єдестал" системи влади в Польщі, спровокувавши якнайбільше криз. Адже у будь-яких радикалів рейтинги зростають виключно у період хаосу та кризи. За їхньою логікою, якщо кризи немає, то її треба створити.

Той же Рафал Маклер, який став "обличчям" протесту як власник транспортної компанії, чинить саме так. На попередніх виборах до Сейму він набрав близько 1% голосів. Повний провал. Тепер він став чи не найпопулярнішою персоною на ток-шоу. Він буквально насолоджується популярністю, у тому числі і завдяки РосЗМІ.

Його компанія, до речі, обслуговувала, згідно з публічною інформацією, маршрути до Білорусі та Росії. Ці напрями у 2022 році практично "обнулилися", як і його бізнес, і грошові потоки з РФ. Тому очевидно, що він на Україну злий і ображений. Примітно, що його автомобілі активно їздили між Молдовою та РФ/РБ, але не в Україну (або це було непублічно). Тож особисто він жодних втрат від конкуренції з українськими водіями чи перевізниками не зазнав – українці зараз не їздять до РФ та РБ, а машини Маклера не їздять до України.

Він представляє праворадикальну партію "Конфедерація свободи та незалежності", лідер якої Януш Корвін-Мікке ще у 2015 році відвідував окупований Крим і навіть отримував нагороди від місцевого гауляйтера Аксьонова. Тому не дивно, що саме такі "перевізники" вимагають скоротити обсяги українсько-польских перевезень у 5 разів, на рівні, що діяли до 2022 року – 180 тисяч дозволів на фури на рік.

Лідер партії, яка організувала протести на кордоні, раніше відвідував окупований Крим / фото ghall.com.ua

За останні 9 місяців, для порівняння, кордон пройшло 880 тис. вантажівок в обидві сторони. Найбільше від різкого скорочення трафіку може постраждати імпорт в Україну палива. Вгадайте, хто найсильніше хоче залишити без палива українські танки та військову логістику? Відповідь очевидна.

Але це працює і на вивезення товарів з України до ЄС: удар по ЄС - це також мета проросійських сил і, як це не дивно, елемент торгу для правлячої партії в Польщі, яка давно "побила горщики" з Німеччиною та Брюсселем. Умовно, їхня пропозиція звучить так: "Ми припинимо давати дозволи на протести (читай – "блокаду"), а ЄК нам натомість…". Далі йде список побажань, які Варшава регулярно озвучує Єврокомісії.

Збитки для усієї Європи

Насамперед, від блокади українського кордону постраждати може ринок Німеччини та інших країн Центральної Європи – основні споживачі нашої продукції та постачальники товарів в Україну. Так, мова про те саме зерно, але не тільки – з ЄС в Україну йде багато технологічної продукції, а розвозять її, головним чином, українські водії. Тобто європейські виробники (з Німеччини і навіть тієї ж Польщі) також зазнають збитків через протести. Але протестувальникам все одно регулярно дають дозволи на протест…

Показово, що минулого тижня серед "транспортників" раптом виявилися "аграрії", які раніше блокували постачання українського зерна до ЄС і, серед іншого, спровокували зростання цін на продовольство в Європі. Картинка склалася. Особливо якщо врахувати, що "Комітет захисту перевізників та роботодавців у сфері транспорту", що відповідальний за блокаду, було створено лише у вересні. Тобто спеціально під цю антиукраїнську акцію.

Сьогодні вже 27 листопада. Дозвіл на протест "транспортникам" польська влада видавала, нагадаю, до 26 листопада. За словами Рафала Маклера, лідера протестувальників, польська влада видала нові дозволи на протест. У Словаччині також була спроба такого ж "протесту", але завершилася вона швидко – на кордоні розмістили патрулі поліції. Тож зараз ми спостерігаємо "тест" для офіційної Варшави – вона справді хоче вирішити питання з блокадою кордону чи й надалі видаватиме дозволи протестувальникам, продовжуючи хаос у Європі та завдаючи економічних втрат Україні, Німеччині та безпосередньо собі?

Андрій Попов

Новини партнерів
завантаження...
Ми використовуємо cookies
Погоджуюся